Určitě se shodneme, že je mnohdy nejlepší nechat benjamínky jenom tak pobíhat po zahradě nebo se klacíkem rýpat v hlíně. Každopádně i tak se můžou hodit tipy na knížky, weby, aktivity… Už jen proto, že většina skautských kurzů se vedení nejmenších dětí nijak nevěnuje, tak si vy, vedoucí benjamínků, musíte pomoct, jak se dá. Snad vám k tomu naše tipy budou nápomocné.
Sestavila redakce Skautingu a spolupracující vedoucí benjamínků.
Webové stránky, sociální sítě
- Vedu benjamínky. Rozcestník na skautské křižovatce, výchovné nástroje, přehled idey a další materiály na jednom místě.
- FB skupina Nápady pro benjamínky. Vedoucí benjamínků sobě.
- FB stránka a webový portál Hrajeme si venku. Tipy na ven – v každém počasí i ročním období. Přehledně k prohlížení na hrajemesivenku.cz. Existuje i podobná stránka Učíme se venku (více zaměřená na vyučující).
- FB stránka Sejdeme se na Pěšince. Přináší aktuální informace o víkendovém metodickém semináři pro vedoucí benjamínků.
- Web Tak jde rok nabízí inspiraci na tvoření v rytmu ročních období.
- Web věnovaný lesní pedagogice, s tipy na hry, aktivity, místa na výpravy…
- Web Asociace lesních MŠ. Skauting a lesní školky toho mají spoustu společného, proč se vzájemně neispirovat a nesdílet materiály a know‑how?
Tématické články z našeho časopisu
- Být venku je normální aneb Inspirace lesními školkami (prosinec 2023).
- Vedu v oddíle vlastní děti. Co s tím? (duben 2022).
- Nechat děti být dětmi (únor 2021).
- Tipy na aktivity s přírodou (únor 2017).
- Číslo Čím žijí dnešní děti? (říjen 2022) o tom, jaký je dětský svět a jak se do něj s respektem dostávat a zapojovat.
- Číslo Pracujeme dobře s hrou? (únor 2022).
Literatura pro děti
Jana Burešová – Bylinkové pohádky
Příběhy, z nichž pro děti pokaždé vyplyne nějaké poučení do života, a zároveň se prostřednictvím nich seznamují s léčivými bylinkami. Autorka má na kontě navíc několik dalších knížek pro děti.
Daniel Rušar – Kamzíkův velký skok
Smrt se týká nás všech, děti nevyjímaje. Jak s nimi o ní mluvit citlivě a srozumitelně? Pomoct může příběh kamzíka, kterému umřel starší bráška.
Série Rok v… z nakladatelství Host
Velkoformátové obrázkové knížky mají vždy 12 kapitol a ukazují, jak se během roku proměňuje prostředí v lese, na horách nebo třeba ve školce.
Metodická literatura
Kolektiv – Benjamínci
Základní metodika pro vedoucí benjamínků, v pdf dostupná na bit.ly/benjaminci‑metodika.
P. Houghton, J. Worroll – Rok v lesní škol(c)e, Hry z lesní škol(k)y
Tyto a další publikace této autorské dvojice činí souhrn venkovních her a dovednostních aktivit do každého počasí.
Petr Daniš – Svobodná hra
Kniha nabízí kontext toho, proč je pro vývoj dětí zásadní nechat je „jen tak si hrát“ a nabízí 500 startérů, které děti ke hře podněcují. Blog a další materiály ke knize viz na svobodnahra.cz.
Nesehnutí – Školka pro mě: Jak si užít školku zábavně a citlivě
Materiál spojující metodiku a pracovní list pro předškolní věk, zaměřující se na téma vlastní identity, svého těla, emocí a dalších, volně ke stažení na bit.ly/skolka‑pro‑me.
Didaktické pomůcky
Karty ctností
Z jedné strany mají obrázek jedné z ctností a dobrých vlastností (samostatnost, tvořivost, zvídavost…), z druhé otázky pro děti a návrhy příbuzných témat pro vedoucí. Další materiály a možnost koupě na vychovakectnostem.cz.
Emoční karty
Emoční karty. Vhodné buď pro reflexe (po aktivitě, na konci dne), nebo pro seznamování dětí s širokou škálou emocí a jejich projevů. K dostání je více druhů od nejrůznějších výrobců (Empati karty, Emušáci – Ferda a jeho mouchy, Tisíc tváří radosti), vždy jde ale o kartičky s ilustracemi pocitů a emocí, často ještě s doplňujícími otázkami, příběhy nebo metodickými tipy.
Spousta pracovních listů, omalovánek a dalších materiálů rozvíjejících motoriku či předčtenářskou gramotnost najdete třeba na webu predskolaci.cz.
Co s benjamínky dělat
- Nejen pro benjamínky je důležitá pravidelnost a předvídatelnost. Každou schůzku nebo akci můžeme začít třeba komunitním kruhem. Položme jednoduchou otázku (ať už na to, jak jsme se měli, nebo na něco týkající se programu, který nás bude čekat) a pošleme slovo dokola. Trvejme na tom, aby mluvil jenom jeden – k tomu nám může pomoct třeba kolující plyšák nebo jiný „mluvící předmět“.
- Když někam s benjamínky vyrážíme, je potřeba si vytyčit pravidla – jak daleko můžou odběhnout, co můžou sbírat a co ne, co dělat v případě konfliktu s jiným benjamínkem… Aby si je děti lépe vštípily, zkusme demonstrovat pravidla scénkami – napřed dětem pravidlo vysvětlíme a pak je necháme ho názorně ztvárnit.
- Paměť, koordinaci a rytmus si děti můžou trénovat na ukazovacích písničkách a básničkách. Ty se navíc často týkají aktuálního dění v přírodě nebo kalendáři, takže se díky nim benjamínci učí, co se zrovna děje za zdmi kluboven a škol. Inspirace např. na bit.ly/ukazovacky.