Téma: rozcestník

Předškolácké inspirace

Foto: Petra Funioková - Padáček

Určitě se shodneme, že je mnohdy nejlepší nechat benjamínky jenom tak pobíhat po zahradě nebo se klacíkem rýpat v hlíně. Každopádně i tak se můžou hodit tipy na knížky, weby, aktivity… Už jen proto, že většina skautských kurzů se vedení nejmenších dětí nijak nevěnuje, tak si vy, vedoucí benjamínků, musíte pomoct, jak se dá. Snad vám k tomu naše tipy budou nápomocné.

Sestavila redakce Skautingu a spolupracující vedoucí benjamínků.

Webové stránky, sociální sítě


Tématické články z našeho časopisu


Literatura pro děti

Jana Burešová – Bylinkové pohádky

Příběhy, z nichž pro děti pokaždé vyplyne nějaké poučení do života, a zároveň se prostřednictvím nich seznamují s léčivými bylinkami. Autorka má na kontě navíc několik dalších knížek pro děti.

Daniel Rušar – Kamzíkův velký skok

Smrt se týká nás všech, děti nevyjímaje. Jak s nimi o ní mluvit citlivě a srozumitelně? Pomoct může příběh kamzíka, kterému umřel starší bráška.

Série Rok v… z nakladatelství Host

Velkoformátové obrázkové knížky mají vždy 12 kapitol a ukazují, jak se během roku proměňuje prostředí v lese, na horách nebo třeba ve školce.


Metodická literatura

Kolektiv – Benjamínci

Základní metodika pro vedoucí benjamínků, v pdf dostupná na bit.ly/benjaminci­‑metodika.

P. Houghton, J. Worroll – Rok v lesní škol(c)e, Hry z lesní škol(k)y

Tyto a další publikace této autorské dvojice činí souhrn venkovních her a dovednostních aktivit do každého počasí.

Petr Daniš – Svobodná hra

Kniha nabízí kontext toho, proč je pro vývoj dětí zásadní nechat je „jen tak si hrát“ a nabízí 500 startérů, které děti ke hře podněcují. Blog a další materiály ke knize viz na svobodnahra.cz.

Nesehnutí – Školka pro mě: Jak si užít školku zábavně a citlivě

Materiál spojující metodiku a pracovní list pro předškolní věk, zaměřující se na téma vlastní identity, svého těla, emocí a dalších, volně ke stažení na bit.ly/skolka­‑pro­‑me.


Didaktické pomůcky

Karty ctností

Z jedné strany mají obrázek jedné z ctností a dobrých vlastností (samostatnost, tvořivost, zvídavost…), z druhé otázky pro děti a návrhy příbuzných témat pro vedoucí. Další materiály a možnost koupě na vychovakectnostem.cz.

Emoční karty

Emoční karty. Vhodné buď pro reflexe (po aktivitě, na konci dne), nebo pro seznamování dětí s širokou škálou emocí a jejich projevů. K dostání je více druhů od nejrůznějších výrobců (Empati karty, Emušáci – Ferda a jeho mouchy, Tisíc tváří radosti), vždy jde ale o kartičky s ilustracemi pocitů a emocí, často ještě s doplňujícími otázkami, příběhy nebo metodickými tipy.

Spousta pracovních listů, omalovánek a dalších materiálů rozvíjejících motoriku či předčtenářskou gramotnost najdete třeba na webu predskolaci.cz.


Co s benjamínky dělat

  • Nejen pro benjamínky je důležitá pravidelnost a předvídatelnost. Každou schůzku nebo akci můžeme začít třeba komunitním kruhem. Položme jednoduchou otázku (ať už na to, jak jsme se měli, nebo na něco týkající se programu, který nás bude čekat) a pošleme slovo dokola. Trvejme na tom, aby mluvil jenom jeden – k tomu nám může pomoct třeba kolující plyšák nebo jiný „mluvící předmět“.
  • Když někam s benjamínky vyrážíme, je potřeba si vytyčit pravidla – jak daleko můžou odběhnout, co můžou sbírat a co ne, co dělat v případě konfliktu s jiným benjamínkem… Aby si je děti lépe vštípily, zkusme demonstrovat pravidla scénkami – napřed dětem pravidlo vysvětlíme a pak je necháme ho názorně ztvárnit.
  • Paměť, koordinaci a rytmus si děti můžou trénovat na ukazovacích písničkách a básničkách. Ty se navíc často týkají aktuálního dění v přírodě nebo kalendáři, takže se díky nim benjamínci učí, co se zrovna děje za zdmi kluboven a škol. Inspirace např. na bit.ly/ukazovacky.