Téma: instant

Na rybníce jsou velké vlny + Rybí recepty

Aktivity pro benjamínky
Foto: Lucie Horáková – Basa

Na rybníce jsou velké vlny

Hudebně­‑dramatická aktivita

Připravila redakce Ben Já Míny.

Název rubriky je převzat z písně Jaromíra Nohavici Kapr. Poslechněte si s dětmi píseň a najděte všechny vtípky, které v textu uslyšíte. Jděte s dětmi nejlépe do přírody k rybníku a ukažte si, jestli se na rybníce dělají velké vlny.

Ptejte se, kdy mohou vidět na rybníce vlny (vítr, po vhození kamínku apod.). Vysvětlete si, které vodě se říká stojatá a které tekoucí. Vymyslí děti samy příklady? Pokud ne, dávejte jim možnosti a děti mohou odpovídat nebo tipovat: rybník, řeka, potok, jezero, přehrada, stružka atp.

Zrcadlová hra

Dramatická hra, kdy děti vytvoří dvojice, jeden vede a druhý opakuje jeho pohyby jako v zrcadle. Pak se hráči vystřídají ve vedení.

Honěná dvojčat

Benjamínci se rozdělí do dvojic a chycení za ruce se navzájem honí. Jedná se o klasickou předávanou babu, aby se benjamínci vyběhali. Po domluvě je možné nechávat chycené dvojice také chytat a hra končí ve chvíli, kdy byla chycena poslední dvojice.

Žabí koncert

Děti hlasově vyjadřují noty: C1 – hluboký tón, jako muž, vybarvují hnědě; G1 – střední tón jako žena, vybarvují zeleně; C2 – vysoký tón, jako děti, vybarvují modře.

Rozdělte děti na 3 skupiny a domluvte se na společné písni. Když dirigent (vedoucí) ukáže na danou skupinu, budou děti zpívat daným tónem. Vystřídejte děti ve skupinách. Pokud máte k dispozici klavír nebo xylofon, označte dané tóny a nechte je děti zahrát. Přizpůsobte barvy not kamenům xylofonu. Vytiskněte notový zápis a nechte děti hledat noty C1, G1 a C2.

Žabí zátiší

Vytvořte si biotop rybníčku jako v Beskydské školičce. Za příznivého počasí tvořte přímo venku. Pokud nemáte ve své sbírce plastové žabky, podle návodu v pracovním listu si můžete poskládat skákací žabky z papíru.

Pro rozšíření aktivit v tomto čísle můžete využít Pracovní listy pro benjamínky:

  • 6. Prostorová představivost
  • 15. Pohádkové postavy
  • 16. Zrcadlo
  • 33. Kde žijí zvířata

Rybí dobroty

Kuchařka

Připravila redakce Ben Já Míny.

V této rubrice benjamínci odpočívají u rybníka. Jaké ryby žijí v rybníce? Poznáte ryby, které jsou v rubrice namalované (okoun říční, štika obecná, úhoř říční a kapr obecný)? A najdete dvojice? Můžete se s dětmi bavit o tom, jaké další ryby a živočichy můžeme potkat v rybníce či řece (škeble říční, pstruh duhový, vodní šnek, sumec velký, rak říční a další).

A jaké ryby žijí v moři? Benjamínci mají spoustu nápadů, jsou to ale všechno ryby? Například velryba není ryba, ale savec. Jaké další živočichy benjamínci přimotali k mořským rybám? A co jste viděli za tvory v moři vy? Co se kromě zvířat může v moři nacházet (koráli, podmořské rostliny, odpadky)?

Rybí recepty

Na pravé straně najdete pár rybích receptů.

Rybičková pomazánka

Budete potřebovat tvaroh, sůl, rybičky v oleji a případně cibulku.

Postup: Rybičky rozmačkejte vidličkou na malé kousky a smíchejte s tvarohem a špetkou soli.

Lososové sushi

Připravte si uzeného lososa, uvařenou lepivou rýži na sushi, mořskou řasu nori, rolovací podložku a potravinovou fólii.

Postup: Nejprve si připravte rolovací podložku, na kterou položte potravinovou folii a jeden plátek řasy nori. Na řasu pak dejte vrstvu rýže a nudličku lososa. Navlhčete vlažnou vodou okraj řasy a můžete rolovat! Váleček naporcujte na kolečka. Dobrou rybí chuť.

S dětmi si při tom můžete povídat o tom, kde sushi vymysleli, jak se pěstuje rýže a jaké další cizokrajné pokrmy už ochutnaly.

Hra Sardinky v konzervě

Na závěr si můžete zahrát hru na sardinky v konzervě. Budete potřebovat deku, kterou rozprostřete na zem a děti si na ni pohodlně stoupnou. Ve druhém kole se deka přepůlí, děti se už musí trochu uskromnit. Ve třetím kole už děti musí spolupracovat, aby se všechny na deku vešly. Na jak nejmenší kousek deky se děti vejdou?

Pro rozšíření aktivit v tomto čísle můžete využít Pracovní listy pro benjamínky:

  • 6. Prostorová představivost
  • 26. Spolupráce
  • 31. Co nám dává příroda
  • 33. Kde žijí zvířata
  • 39. Vnímání přírody