Téma: instant

Sváteční stolování

Posilující zážitek pro vztahy mezi dětmi a vedoucím i pro celou skupinu
Foto: Tinťa
Cíl:být k sobě ohleduplní a zdvořilí, prohlubovat vztahy ve skupině, zdokonalovat manuální zručnost, učit se stolovat
Počet lidí:snadněji to půjde v menší benjamínkovské skupině do asi 8 dětí
Prostředí:sváteční, uklizené, hezké
Čas:jedna benjamínkovská schůzka nebo podvečer na výpravě
Pomůcky:ubrus, nádoba na servírování, servírovací náčiní dle jídla, talíře a příbory, sklenice, nachystané jídlo a pití, ubrousky, prostírání, může být váza s květinami, svíčky a cokoli, co pomůže vytvořit sváteční předvánoční atmosféru
Foto: Tinťa

Sváteční stolování může být dobrou a pro některé děti (možná i vedoucí) neobvyklou příležitostí zažít, že je hezké, když jsme k sobě navzájem ohleduplní a zdvořilí, a příležitostí, jak se více sblížit. Společné stolování dodá jinak všednímu najedení se zcela jiný rozměr.

Pro uskutečnění společného jídla se budete s dětmi potřebovat domluvit (a pokud to lze, pak i s rodiči, máte-li nějaký dohodnutý komunikační kanál), kdo co nachystá, nechcete-li vše chystat sami. Vy můžete například nachystat jídlo a nádobí, děti mohou nachystat ubrousky, přinést ubrus, někdo květiny (nebo spíš vánoční větvičku do vázy) či svíčky ve svícínku. Pak záleží na vás, zda samotnou realizaci uskutečníte sami, nebo společně s dětmi, možné je obojí a každé přináší něco jiného. Pokud se rozhodnete vše nachystat sami, můžete děti pozvat až ke stolu. Určitě využijte moment překvapení pro vytvoření sváteční atmosféry. Pokud budete chystat vše s dětmi, dbejte na to, aby už samotná příprava proběhla v co největším poklidu. Ukažte dětem, jak se skládají ubrousky, kam se dávají příbory, řekněte jim, odkud je nádobí, ze kterého budou jíst. Víc činnosti ukazujte, než mluvte. Při samotném jídle nechte některé z dětí dávat jídlo na talíře, jiné dítě může nalévat pití. Počkejte na sebe navzájem, než začnete jíst. Pokud se hovor mezi vámi nerozproudí hned, můžete tomu zkusit pomoci – zeptejte se dětí, kdy takto jedly naposledy a jak se jim to líbilo, zda chystají doma společně večeři na Štědrý den, jak se na něj letos těší, jaké dárky komu nachystaly nebo chystají. Můžete společné jídlo využít také k předávání vánočních darů a využít toho pak k povídání o obdarovávání. 

Na závěr se v rámci reflexe dětí zeptejte, jak se jim společné jídlo líbilo, zda jim chutnalo, jestli se dozvěděly o někom něco nového. Pro sebe můžete zhodnotit, zda se vám podařilo vytvořit sváteční atmosféru a vtáhnout do ní děti, zda jí něco scházelo, či přebývalo (a co to bylo), jak se vám jako dospělým dařilo chovat k dětem a jak jste tím ke sváteční atmosféře přispívali, jak se chovaly děti k sobě navzájem a co z toho pro vás vyplývá, můžete přemýšlet i o tom, co to říká o prostředí, ve kterém jednotlivé děti žijí, a co z toho vyplývá.

Nebojte se být vážní a milí zároveň, důvěřujte dětem, že ocení svátečnost jinak všedního! Že to s těmi vašimi nepůjde? Zkuste to!

Podívejte se na následující několikaminutové video o stolování malých dětí: youtu.be/4TPms1gd5Fc

O autorech

– šéfredaktorka Ben Já