Téma: instant

Co bych byl/a, kdybych byl/a

Aneb utužte hravě a tvořivě vztahy ve vaší partě!
Foto: Jan Socha – Op
Cíl:zamyslet se nad tím, jaký mám vztah o ostatními kamarády; sdělit každému jeden klad, čeho si na něm/ní vážíš
Počet lidí:neomezeně, moderátor programu hraje také
Prostředí:kdekoliv v příjemném a klidném prostředí
Čas:dle velikosti skupiny 30–60 minut
Pomůcky:fotografie, hudba, památné předměty z akcí, papíry A4, obálky, fixy a jiná malovátka, zvoneček 

Motivace

Pro tento program je důležité, aby probíhal v klidném a příjemném prostředí. Ve skupince jste jistě už něco zažili, čímž můžete prostor programu dotvořit (fotografie z akcí, hudební podkreslení, …). Přemýšlíte někdy, jaký máte vztah s ostatními? Chtěli byste jim něco říct, ale nejde to? Nyní máte příležitost říci o každém vašem kamarádovi něco pěkného.

Před začátkem programu dejte kamarádům čas nasát atmosféru prostoru. Po chvíli jim zadejte úkol, aby se v tichosti zamysleli nad ostatními členy. Jaký s nimi mají vztah, co pro ně znamenají a co s nimi prožili.

Realizace

A můžeme jít hrát! Dej každému vybrat jednu barvu fixy a připrav každému obálku s papírem A4. Obálku nechť vyzdobí si každý dle libosti, papír ať podepíše na kraji (tak, aby šel ohýbat a vždy bylo vidět jméno). Je-li vše vyzdobeno, sedněte si do kroužku. Každý pošle svůj papír sousedovi po levici. Moderátor programu, kterému doporučuji hrát také, pak řekne nejdůležitější pravidlo. Cokoliv budeme nyní psát, bude vždy kladné a pozitivní! A pak vyhlásí kouzelnou formulku: „Co by byl/a, kdyby byl/a květina? A proč?“ (Místo květiny dále doplňujete dle fantazie – píseň, zvíře, barva, den v týdnu, … Moderátor by měl mít toto připraveno předem.) V tu chvíli začínají hráči přemýšlet o jedinci, jehož papír právě drží, co by jej nejlépe vystihovalo. Důvod „proč“ pište zkratkovitě, bude čas na vysvětlení. Pak papír přehnou a pošlou dále po kole. Hra by měla ubíhat v příjemném tempu, tedy ani ne prchat, ale ani ne se vléci (zazvoňte chvíli před posíláním). Každý papír by měl posléze obejít celé kolo, aby všichni psali o všech.

Reflexe

Už k vám konečně doputoval váš papír?! Skvělé! Pusťte se do čtení, povídejte si o tom, sdílejte, doptávejte se! Ale tak, aby to bylo všem příjemné! Moderátor může reflexi nechat zcela volně plynout, případně si připravit pár otázek (např. Vybavil se vám během hry nějaký zážitek? Jaká odpověď vás nejvíc překvapila/potěšila?). Radostný dopis nechť si pak každý vloží do obálky. Ty můžete vybrat a využít za nějaký čas (třeba poslat je účastníkům po roce), případně je kamarádům nechat na památku.

Jako první tuto aktivitu vyzkoušeli skauti z Brna. O své postřehy z realizace se s námi podělil jejich vedoucí Op. 

Zkušenosti z realizace

[ A ] Pro mladší skauty (11 let) byla aktivita náročnější na pochopení a asi také proto se jim nedařilo naladit se na správnou vlnu. Proto doporučujeme tuto hru hrát se staršími skauty, nebo alespoň ve věkově promíchané skupině. [ B ] Pro navození skupinové atmosféry je důležité, aby se sešlo více členů, ideálně když je celá družina pohromadě. Proto je dobré si připravit náhradní program pro případ nízké účasti. [ C ] Používaná slova (barva, zvíře) je potřeba si nejen dopředu připravit, ale doporučujme si dobře promyslet, jak nad nimi budou vaši členové přemýšlet, co by jim mohla asociovat.

Co na to účastníci

[ F ] Kluci hodnotili hru velmi kladně. [ G ] V některých pasážích jim však přišla zdlouhavá, měli potřebu se více hýbat. [ H ] Navrhují udělat běhací verzi hry.

O autorech

– bývalý vůdce 70. oddílu sv