Téma: skautské časopisy

Příběhy – okno do skautské historie

Jak si nachystat program o historii
Foto: Lucie Horáková – Basa

Když popáté za svou vůdcovskou kariéru děláš schůzku o historii skautingu, je velmi snadné zajet do stereo-
typu. Uděláš časovou osu, hodíš do ní pár jmen a dat a na příští schůzce z toho děti vyzkoušíš formou papírků rozházených po lese. Co si z toho odnesou? Je užitečné umět básničku jmen a dat bez kontextu? A je v dnešní době 4G internetu potřeba cokoliv slepě memorovat? Jak to udělat jinak?

V časopise Skaut začaly vycházet inspirativní plakáty nahlížející pod pokličku životů odosobněných velikánů českého i světového skautingu. Ukazují třeba, kdo doopravdy byl BP nebo jak se stalo, že někdo šel kvůli skautingu za mříže. Plakát je na prostřední dvoustraně časopisu, najdeš tam ale i QR kód, přes který ho můžeš vytisknout ve formátu A2 a vystavit v klubovně.

Plakáty na velmi konkrétních příbězích vytvářejí poutavou mozaiku skautské historie, ukotvují jednotlivé události a vytváří prostor pro jejich hlubší pochopení. Možnosti použití jsou široké – nejjednodušší variantou je prostě ho vyvěsit. Vizuální podněty jsou velmi důležité. Děti nový plakát přiláká, vyvolá v nich zájem a vyplavou otázky. Možná si zkusí i aktivitu, která na něm je. Plakáty jsou velmi stručné a nechávají hodně prostoru fantazii. Zároveň se ale dají použít jako reálná pomůcka při programech týkajících se skautské historie. Můžete je používat pokaždé, když vyjde nový – vyhledat si doplňující informace, přinést další fotky, vyprávět dětem detailnější příběh. Nebo jim ho zprostředkovat tematickou zážitkovou hrou, připravit gamebook o morálním dilematu Rakši – udat ostatní a zkrátit svůj pobyt ve vězení, nebo mlčet a vzít vinu na sebe? Taky ale můžeš použít všechny plakáty současně. Rozdej je mezi skupinky a nech každou z nich příběh odvyprávět jinou formou: rádio, televize, Instagram stories… fantazii se meze nekladou. Děti se pustí do aktivity jako do kreativní činnosti, přitom ale do hloubky poznají příběh a zanechá to v nich pocity nadšení, hrdosti a sounáležitosti.

Stáhněte si plakáty i k vám do klubovny

O autorech

Vedoucí oddílu v Praze, studuje marketing.