Téma: úvaha

Krajinou ctností

Inspirace pro probouzení dobrých vlastností u dětí i u nás samotných

Řekněte mi, co dělá dobrého člověka dobrým člověkem? Ve skautu používáme skautský zákon pro popis „ideálního“ člověka, to však není jediná možná definice. Lidskou dokonalost můžeme popsat třeba jeho ctnostmi (a absencí neřestí). Ctnosti jsou vnitřní kvality člověka, jeho dobré vlastnosti a silné stránky. Nejdou osahat ani vidět, přesto jsou důležitou součástí našeho světa. Našeho reálného světa, nejen rytířů v pohádkách. Existuje jich nespočet. Odvaha, trpělivost, citlivost, čestnost nebo laskavost jsou velká abstraktní slova, která mají váhu, ale málokdy je v životě používáme. Natož s dětmi, pro které je pochopení těchto slov ještě těžší než pro nás. Jana Haková, lektorka metodiky pro pedagogy ale vyzkoušela, že pokud se ctnosti dětem správně a názorně představí, mohou je snadno pochopit, a to i v předškolním věku. Porozumění abstraktním pojmům ctností je klíčem k jejich poznání a naplňování. Pokud umíme dobré vlastnosti rozpoznat a pojmenovat, můžeme na nich pracovat, zlepšovat se v nich a ocenit je u ostatních lidí. Jana Haková nazvala tento koncept Výchova ke ctnostem a s kolegy vydala karty, které mají k porozumění pomoci. Na kartách jednotlivých ctností je vždy výstižný obrázek, krátký popis ctnosti a návodné otázky pro diskuzi s dětmi.

Výchova ke ctnostem není žádná složitá metoda, kterou bychom se museli dlouho učit a trénovat. Ctnosti můžeme vidět každý den všude okolo nás, stačí na ně děti upozornit a pojmenovávat je. Znáte to video, ve kterém máte počítat přihrávky míčem a vůbec si nevšimnete, že tam prošel medvěd? Všímat si ctností je podobné jako si všimnout medvěda. Poukázáním na ctnosti se děti mimoděk naučí, co je např. starostlivost, sebedůvěra nebo pracovitost. Můžeme o tom pak s nimi mluvit a vést je k osvojení si těchto ctností. Pokud například chceme, aby se zlepšily v trpělivosti, dosáhneme toho snáze, pokud ví, co pojem znamená a kde se s ním potkávají. Umění pojmenovávat abstraktní věci patří navíc mezi skvělé „soft skills“, jež se bude člověku v životě hodit.

O ctnostech hovoří i skautská idea. Používá pro ně jiná slova, ale taktéž se zabývá lidskými kvalitami, dobrými vlastnostmi. Při vysvětlování skautských principů dětem nám mohou ctnosti pomoci. Myslím, že nejsem jediná, která někdy tápala, jak dětem přiblížit, co znamená být oddaný, přítelem všech lidí dobré vůle nebo ochráncem cenných výtvorů lidských. I světluškám a vlčatům je potřeba objasnit, co se skrývá pod pojmy statečnost, poslušnost, a jak mohou být prospěšní své vlasti nebo jak nepodlehnout svým zlozvykům. Pokud naše děti umí mluvit o ctnostech, snáze jim vysvětlíme zákon, slib i pilíře skautingu. Lidských ctností je mnohem víc, než které najdeme ve skautském slibu a zákonu, mohou nám tedy pomoci rozvíjet děti všestranněji.

Pro výchovu ke ctnostem se mohou hodit karty ctností, ale nejsou nutně potřeba. Sami vymyslíte ctností dost nebo se můžete inspirovat galerií na vychovakectnostem.cz. Seznam ctností, ať už náš, nebo ten karetní, může přinést ještě jednu výhodu: nabídne dětem uvědomění, v čem jsou dobré, jaké všechny pozitivní vlastnosti mají. Obzvláště mladší děti často neumí své silné stránky pojmenovat a pak si myslí, že žádné nemají. Paleta ctností jim může pomoci najít si ty své a získat větší sebedůvěru.

Jak ale začít? Vychrlit na děti všech sto padesát ctností a jejich definice? To není třeba. Lepší bude začít zlehka, třeba jednou ctností za měsíc, dvěma aktivitami. Možná také pomůže začít u sebe, naučit se ctnosti kolem sebe pojmenovávat. Lidé nejsou jenom hodní a milí, jsou také citliví, přátelští, zodpovědní, pečliví, samostatní nebo upřímní. Jana Haková s kolektivem sepsali sborník aktivit, které se ke ctnostem vážou a pracují s nimi. V knížce 📖 Krajinou ctností najdete 156 aktivit pro předškoláky a mladší školáky, tedy pro benjamínky, světlušky a vlčata. Hry jsou dobře popsané, včetně seznamu pomůcek, odhadované délky a vhodného prostředí. Občas to jsou „obyčejné“ dětské hry, které ale mají symbolický rámec určité ctnosti. Třeba klasické běhání pro lístečky může být pracovitá činnost včeliček nebo odvážná výprava mezi loupežníky. Kromě známých her tam najdete i dost originálních hříček a aktivit. Rozdílem proti běžným hrám a podstatou těchto aktivit je reflexe. Otázky pro děti, které jim pomohou pochopit, kde v životě se s danou ctností setkávají a k čemu je dobrá. Reflexe je zcela zásadním prvkem těchto her, pokud jimi chceme děti rozvíjet, a nejen zabavit. Autoři sborníku proto přidali ke každé aktivitě několik otázek a náměty k diskuzi. Sborník je sice určen pro mladší děti, ale se ctnostmi se dá pracovat v jakémkoliv věku (existují i karty pro dospělé). Jen bude třeba aktivity upravit.

Myslím si, že skrze aktivity ve sborníku se dá se ctnostmi začít v oddíle snadno pracovat. I pokud je zapojíme zcela náhodně, budou mít smysl, aspoň maličko přispějí k naší snaze vychovat z dětí „dobré lidi“. 

O autorech

Vedla skautský oddíl v Šumperku, ale po přestěhování