Téma: rozhovor

Děti za mnou začaly chodit, abych jim podepsal úkol, který už splnily

Rozhovor s Hřebíkem, jehož oddíl testoval a dále používá nové stezky skautů a skautek
Foto: archiv ZVaS

Proč jste začali používat novou stezku?

Dříve jsme používali předchozí stezku rozdělenou na čtyři knížečky. Nelíbilo se nám, že i když stezky používáme, tak než měl kdokoli šanci svůj stupeň dokončit, už měl plnit další. Zároveň jsme se chtěli věnovat i jiným věcem. Po dohodě s Drobkem, bývalým vůdcem oddílu, jsme se rozhodli vyzkoušet testování stezek. Jakmile jsme si experimentální stezky prohlédli, hned se nám zalíbil nápad je zkusit používat.

Co vás na nové stezce zaujalo?

V době, kdy jsme začali testovat stezky, jsem byl rádce. Když jsem nevěděl, jaký program na schůzku zařadit, sáhl jsem po experimentálních stezkách. Líbí se mi na nich, že jednotlivé úkoly jsou podrobně vysvětleny. I rádci s nimi mohou běžně pracovat či přidat svou inovaci. Zároveň jsme si v oddíle nastavili, že se budeme snažit sledovat moderní trendy, takže když byla možnost zapojit se do něčeho nového, řekli jsme si proč ne.

Naplnila stezka vaše očekávání?

Poprvé, když jsme začali používat revidované stezky, se mi stalo, že za mnou děti začaly chodit, abych jim podepsal úkol, který si splnily. Tedy hlavně ty aktivnější. Dále jsme podle revidovaných stezek naplánovali celoroční plán, co dělat na schůzkách a výpravách. Ve stezkách je šest oblastí, ty jsou členěné ještě na menší celky – podoblasti. Na každý měsíc jsme vybrali dva a snažili se je zapojit do programu. Úkolů nebylo tolik, takže nebylo náročné splnit jeden úkol z každé části.

Nevýhoda je, že oba stupně stezky jsou dost rozdílné, často proto probíhaly dva programy pro mladší a pro starší zároveň z podobné oblasti, protože nám je nešlo spojit dohromady. Když přišel na schůzku jeden mladší skaut a více starších, mladší si neměl co plnit, takže se na konci nemohl zapojit ani do podepisování splněných úkolů.

Foto: fotohavlin.cz

Jak přijal stezku oddíl? Co na ni říkali vedoucí a co kluci a holky?

Děti změnu přijaly kladně. Byly rády, že těch úkolů není tolik a že jsou mnohem přehlednější. Zároveň za mnou samy chodily, že by chtěly mít něco splněné, zda na to udělám program, anebo zda jim podepíšu již hotové úkoly.

Dokonce, protože experimentální vydání ještě nebylo graficky tak vymakané, jsme se s dětmi dohodli, že vytvoříme velkou mapu na nástěnku, kde každý uvidí, jak jsou na tom ostatní. Družině se to líbilo víc než dávat nálepky do knížky. Měl jsem radost, že jsme se na tom dohodli jako družina. Já jsem měl nápad a dal jsem jim vybrat, jestli do toho půjdeme. Byly rády, že to uvidí, a namísto toho, aby si jednotlivě lepily nálepky do knížky, dávaly puntíky na mapu.

Navíc na rádcovském kurzu, kde současně působím, jsme už ukazovali, jak stezky budou vypadat. Jeli tam i naši rádci; dali jsme jim tehdy vybrat, zda chtějí používat staré stezky, nebo nové, a vybrali si nové, protože z nich byli nadšení.

S čím jste se nejvíce prali?

Určitě jsme se doteď nepoprali s oddílovým rozšířením, k tomu jsme se nikdy nedostali – vždycky jsme nějak fungovali bez něj. Také se mi nestalo, že by stezku někdo dodělal do konce: testovací stezky dostali starší skauti, a v momentě, kdy za dva roky odcházeli k roverům, měli teprve 75 % úkolů.

A v tuto chvíli to na dokončení vypadá?

Nyní máme novou družinu skautů a plán, abychom stezku stihli. Zatím se nám to daří, nové stezky s touto družinou používáme už asi 4 měsíce. Na měsíc máme vždy 3–4 programy navázané na stezku a zatím se nám daří tento plán naplňovat.

Foto: archiv ZVaS

Které úkoly vás jako oddíl nebo tebe osobně baví nejvíc?

Tím, že jsme koedukovaný oddíl, hodně používáme úkoly zaměřené na družinu a spolupráci, aby se kluci a holky více poznali, protože předtím fungovali rozděleně. Já hodně rád používám úkoly z myšlenkových základů skautingu. Baví mě různé diskuze, zamyšlení, vigilie; vyberu nějaký úkol a zasadím ho do programu, něco k tomu přidám nebo spojím více úkolů dohromady.

Můžeš se podělit o konkrétní příklad?

V nové stezce jsou úkoly, které se v oddíle dějí přirozeně – například úklid ve stanu. Můžeme se s družinou podívat, jak vypadá uklizený stan a poté se průběžně dívat, zda to tak vypadá i v jejich stanech. Na konci proběhne reflexe, proč to děláme, a tím je splněný úkol do stezky (1. stupeň, úkol 1. Pořádek: Po dobu sedmi dní si budu udržovat co největší pořádek ve svém pokoji nebo na táboře ve stanu).

Nebo je zde úkol 30. Inspirace v rozdílnosti. V něm je potřeba znát všechny členy své družiny a vědět, co mají oblíbeného. Tento úkol lze použít na první schůzce, kdy se potká nová družinka, která bude společně trávit čas. Díky tomu se vzájemně lépe a rychleji poznají.

Nebo úkol 28. Družina v oddíle, kde mají kluci a holky zjistit, co má kdo v družině na starost. Úkol se vztahuje k přirozenému fungování družiny. Na konci je vhodné zhodnotit, jak kdo plnil povinnosti dané svojí funkcí.

Celkově se nám daří úkoly z nové stezky zařazovat do programu lépe než úkoly z té původní.

Jak ti vyhovuje obsah stezky? Zahrnuje vše důležité pro skautský oddíl?

Ve stezce mi nic podstatného nechybí. Zároveň si myslím, že pokud tam něco někomu chybí, může využít oddílové rozšíření. Za mě je stezka soubor toho nejdůležitějšího pro družinu i oddíl. Cílí na mě jako člověka – na můj osobní rozvoj, na to, jak si stojím já ve své družině, jak si stojí družina ve světě, a zároveň rozvíjí skautské dovednosti v přírodě i to, jak se chovám doma. Stezka podporuje, abych si dokázal vytvořit názor na věci, které se dějí okolo mě. Líbí se mi, že formy úkolů nejsou stejné. Sešit je vlastně pracovní knížka, není to jen „udělej a podepiš“.

Co bys poradil oddílům, které se stezkou začínají?

Podle mě je důležité poradit se s rádci, kteří s družinami pracují a stezku jim ukázat. Myslím si, že jsou nejdůležitější článek, neboť skrz ně probíhá distribuce k členům a tvorba programů vztahující se ke stezce. A není nic jednoduššího než stezky nakoupit a vyzkoušet, a když nebude fungovat, tak je přestat používat. Nicméně si myslím, že je to pro většinu oddílů dobrá volba, protože lze krásně využít k plánování skautského roku i činnosti na schůzkách.

Lukáš Kopeček – Hřebík

Vede 2. oddíl Betonové stromy v Přerově. Oddíl má členy ve věkových kategorií od světlušek po skauty. Vlčata a světlušky mají samostatné nekoedukované družiny. Skauti a skautky se scházejí ve dvou koedukovaných družinách mladších a starších skautů a skautek.

Co je nového ve stezce?

  • Stezka bude jedním z programů na RáŽi – setkání instruktorů a instruktorek rádcovských kurzů, žiraf, táborů… Pokud chcete vědět, jak na skautskou stezku na kurzu, přihlaste se na razi.skauting.cz a přijeďte!
  • Na webu stezky najdeš ke stažení její grafické prvky. Pokud si chcete stejně jako Hřebík s oddílem vytvořit třeba mapu na nástěnku nebo něco dalšího, podívejte se nastezka.skaut.cz/stahuj-pomucky.
  • V únoru proběhl další stream na SkautInfo, a to právě o nových stezkách.

Pokud jste novou skautskou stezku doteď nedrželi v rukou, mohly se vám zdát některé Hřebíkovy odpovědi nesrozumitelné. Nebojte se navštívit web stezka.skaut.cz, kde je celá stezka představena a vysvětlena.

O autorech

Věnuje se výchovným nástrojům, především stezkám a