Téma: metodika

První kola Závodů vlčat a světlušek začínají již brzy

Jak se na ně připravit?
Foto: archiv ZVaS

Závod vlčat a světlušek je výchovný nástroj, který pomáhá rozvíjet kompetence, které jsou potřebné pro orientaci v dnešním světě. Zároveň dochází k poznávání jiných oddílů a pomocí symbolických rámců k příjemnému prožití dané akce.

Před ročníkem 2020 proběhla poměrně rozsáhlá revize pravidel, disciplín a vznikly další podpůrné a doprovodné materiály pro organizátory jednotlivých kol i vedoucí smeček a rojů. Jako základní rozcestník slouží tzv. Check list, který vám poradí, zda-li jste nepřehlédli nějaký důležitý dokument. Určitě si do webového prohlížeče uložte stránky skautskezavody.cz, na kterých najdete vždy aktuální informace týkající se akcí.

Jak vybrat šestku pro závod

Nejde pouze o soutěž. Nejdůležitější je prožitek spojený s týmovou spoluprací, poznávání nových kamarádů a navázání kontaktu mezi oddíly. Každou šestku můžete přihlásit na webuskautskezavody.cz, jenž je propojen se skautISem. Vedoucí tak zvolí konkrétní účastníky soutěžní šestky. Pro tento ročník může být šestka tvořena až 10 osobami, z nichž 5 až 8 musí být na akci přítomno a tvoří soutěžní šestku. Zbylí členové se mohou přidat v krajském či celostátním kole, je tedy umožněno zapojit do týmu účastníka, který při základním kole chyběl. Náhradníci mohou na akci utvořit dle kapacity závodu nesoutěžní šestku, která figuruje mimo tabulky a nikde se neeviduje. Daní náhradníci proto v následném kole mohou být v soutěžní šestce. Prosíme o fair play – utvářejte závodní šestky, které spolu fungují i v běžné činnosti. Netvořte super skupiny za účelem výhry či postupového umístění. Tím omezujete šanci učit se a růst mladším členům šestky od těch starších. Horní hranice věku členů šestek je 11‚99 ke 31. 8. 2020 a spodní hranice 6 let (k 1. 3. 2020). 

Foto: archiv ZVaS

Připravuji šestku

Při přípravě nám jde o komplexní výchovný program, který probíhá postupně celý rok. Pokuste se tedy vyhnout tomu, že na vlčata a světlušky těsně před závodem nahrnete velké množství informací. Je ale logické, že činnosti a vzdělávací témata v době před závody častěji zařazujeme do programu. Disciplíny ZVaS sestávají z aktivit, které můžete znát z běžné činnosti, jen zde jsou pojmenované a vyzdvižené. Mnoho aktivit z disciplín je i obdobnou formou zobrazeno ve stezkách, což je dáno tím, že vychází ze stejných kompetencí. Na počátku dokumentu s disciplínami je vysvětleno, jak s ním pracovat a jak jednotlivé kompetence používat. 

Aktivity z jednotlivých disciplín ZVaS můžete využít i v běžné oddílové činnosti tento nebo příští rok, takže se vlčata a světlušky mohou na ZVaS učit nepřímo, aniž by to postřehli. Pokud se vlčata a světlušky učí novou věc, doporučuji použití zajímavé metody a vzdělávání po kouskách, tj. na jedné schůzce vysvětlím, uložím základy dovednosti do paměti, na schůzce za měsíc jinou či podobnou aktivitou připomenu a následující měsíc při další aktivitě zjistím, že již tuto dovednost, např. hledání v jízdním řádu, ovládají. Průběžně zařazené aktivity mají výhodu v tom, že pokud při prvním zařazení někdo chyběl, při další aktivitě se plynule zapojí a téma se také naučí. Některé aktivity mohou působit obtížně například na mladší děti nebo ty členy oddílů s menšími zkušenostmi.

ZVaS je náročností uzpůsoben přibližně 10letému členovi šestky, ve vyšších kolech přicházejí obtížnější aktivity. Při zapojení mladších členů nepředpokládáme, že zvládnou danou náročnost. Mladší se učí od starších a za dva roky jsou oni už ti starší a vědí, co se od nich očekává. Zároveň každý člen šestky má přehled v jiné oblasti, čímž se tvoří krásná kompaktní skupinka s předpokladem, že se vynasnaží zvládnout soutěžní aktivity a úkoly jim určené.

Tipy pro přípravu:

  • úkol pod časovým tlakem – krátká aktivita ohraničená časem. Vidíme šestku, jak spolupracuje v časovém limitu.
  • dělení šestky – ve ZVaS dochází k situacím, kdy šestník na každém stanovišti může dostat úkol dělit šestku. Chcete-li uspořit čas a předejít stržení bodů za chování kvůli dohadování, připravte je na to. Zapojte hry, při kterých se musí rychle rozdělit a poslechnout rozhodnutí šestníka.
  • vím, co komu jde – v sehraných šestkách to je hračka, ale méně zkušené šestky mohou mít s tímto problém. Při zkoušení aktivit z jednotlivých disciplín udělejte zpětnou vazbu, aby šestník příště věděl, kdo co umí, a na stanovištích toho mohl využít.
  • různé metody – snažte se témata ze ZVaS zapojovat pomocí různých metod (hra, diskuze, přednáška rodiče či odborníka, sportovní aktivita, dopravní hřiště, bojovka, divadlo, atd.). 

Připravuji závod

Před realizací základních i vyšších kol se seznamte s dostupnými materiály, přečtete si pravidla a disciplíny a ověřte si, zda jste nezmeškali nějaký termín. V případě dotazu kontaktujte osobu z Kontaktů, které naleznete v Check listu. Rádi vám poradíme a pomůžeme. 

Organizátoři kola si mohou znění disciplín stáhnout a doplnit také vlastní nápady na aktivity, jejich bodování a další poznámky. Na každém listu disciplíny je k tomu vyhrazen prostor. Ve spodní části každé disciplíny najdete tipy a návrhy k uskutečnění a především závazné body k realizaci (jsou označené vykřičníkem), které je třeba dodržet.

Novinkou je, že u každé disciplíny je ponechána volnost připravit vlastní aktivitu, která by ovšem měla reflektovat danou kompetenci a náročnost věkové kategorie. Jde především o příležitost pro zkušené pořadatele, kteří tuto možnost dlouho postrádali. 

V disciplínách je nově zařazeno téma Já ve společnosti, Šetrné chování a Táboření. V rámci disciplíny První pomoc je nově zařazena dovednost umět zhodnotit situaci dříve, než se šestka pustí do záchrany osoby. Více novinek zjistíte po přečtení dokumentu. 

Znalost pravidel je pro organizátory nezbytná. Pro ročník 2020 byla výrazně změněna zažitá struktura kapitol. Témata lépe navazují. Nově je kladen důraz na zpětnou vazbu, což je promítnuto do hodnocení ZVaS. Tématu se věnuje nově vytvořená doprovodná metodika, která kromě zpětné vazby akcentuje také cíl zaměřující se na prožitek a zážitek z akce.

Foto: archiv ZVaS

Samotná organizace základních a vyšších kol je dobrým prostředkem, jak vyzkoušet roverský či střediskový tým a jeho funkčnost, schopnost poradit si v nenadálých situacích. ZVaS nerozvíjí jen vlčata a světlušky, ale díky možnosti vyzkoušet si různé role a získat odvahu k organizaci akce většího rozsahu, můžeme výrazně posunout mnohé mladší vedoucí k novým dovednostem. To je třeba si uvědomit a vést mladší vedoucí a organizátory ke zdárné realizaci akce.

.(dnekív) icka ínčidart uonsárk is tížu a ětsím mondej an hcícuodev ‚kečibaž ‚kešultěvs ‚tačlv ohonm taktop tsonžom ánrehdán ej SaVZ. 

První závody byly pro vlčata pořádány již v roce 1928 a v roce 1929 soutěžila vlčata v těchto disciplínách: štafeta (běh po čtyřech, jedné noze, 10 kozelců, trakař a po čtyřech dozadu), americká hra, metání kroužků, krmení obra míčkem, přepalování motouzu, plavání, šplh na strom, skládanky a písemnosti.

Pojďme i my vedoucí či pořadatelé tuto tradici předat dále, jak nejlépe dovedeme. Děkuji předem za všechen čas, který všichni vedoucí a pořadatelé věnují přípravám ZVaS. DÍKY, má to smysl. 

Zde jen pro vaši kontrolu – věta výše. ZVaS je nádherná možnost potkat mnoho vlčat, světlušek, žabiček, vedoucích na jednom místě a užít si krásnou tradiční akci (víkend).

O autorech

Bydlí v tajuplných Krušných horách. V dívčím oddíle