Téma: přístup k lidem

Co Tě přitahuje a co odrazuje?

(De)motivátory pro práci ve vedení oddílu
Foto: Petr Čížek

Nikdo to zatím neřekl nahlas, ale všichni tušili, že vedoucí oddílu i celá oddílová rada by už rádi předali oddíl mladší generaci. S vedoucím oddílu jsme jeden táborový večer přemýšleli, jakým způsobem téma otevřít a zmapovat si sami v sobě i mezi sebou, jaký je v současné chvíli náš vztah k vedení oddílu. Oheň dohoříval, když jsme dotvořili program, který jsme pro sebe nazvali Křižovatky. Křižovatky proto, že stojíme z hlediska vedení oddílu na rozcestí a řešíme, jakou cestou se vydat dál. Nejvhodnější čas nám připadal symbolicky přelom noci a dne, a tak jsme šli spát, abychom před východem slunce vzbudili možná budoucí oddílovou radu a vyrazili projít si naše Křižovatky.

Vybízím i Tebe, čtenáři, pojď projít těmi Křižovatkami s námi a zkus na rozcestích hledat svoje odpovědi, svoje cesty, a třeba i přemýšlet, jakou stezkou jde Tvá oddílová rada, Tvoji vedoucí (pokud jsi jím Ty sám, přemýšlej sám za sebe). 

Vzduch už vibroval ranním zpěvem ptáků, kteří nás upozorňovali, že nejsme vzhůru první. Na prvním rozcestí vůdce roverům (16–18 let) vysvětlil, kvůli jakému putování jsme vstávali před rozbřeskem. V první fázi Křižovatek každý sám za sebe přemýšlel a pojmenovával klíčová témata, která ovlivňují jeho chuť podílet se na vedení oddílu. Názvy svých rozcestí jsme si zapsali a vhodili do kotlíku. Některé se opakovaly, což nám ukázalo, že prožíváme všichni podobné křižovatky. Jen na nich třeba stojíme v jiné situaci a s jiným dojmem. Z první fáze programu vyplynuly tyto klíčové oblasti: parta, která mě obklopuje; práce s dětmi; osobní vývoj (seberealizace, výzva, podnětná zkušenost); činnost, která mi dává smysl; časové možnosti; současný stav oddílu. S touto náloží témat jsme vykročili vzhůru na Vlčí horu. Na každé rozdvojce cest jsme otevřeli jednu z tematických Křižovatek. Naším cílem bylo ujasnit si, co z pojmenovaných námětů pro nás představuje motivační (přitažlivý) prvek pro práci ve vedení oddílu a co je pro nás naopak demotivující (odrazující).

Na první křižovatce jsme otevřeli téma party, se kterou už vedeme, případně můžeme vést oddíl. Vyplynuly tyto varianty, jak z této křižovatky dál: s touhle partou chci určitě pokračovat; vnímám, že sem úplně nezapadám; beru jako výzvu začít s touto partou vést oddíl; nejsem si jistý.

Na dalším rozdvojení cest jsme řešili, zda nás baví, nebo nebaví práce s dětmi. Shodli jsme se, že bez toho, aby dostatečný počet z nás motivovala práce s dětmi, těžko můžeme vést skautský oddíl. Potěšilo nás, že většina roverů bez váhání pověděla, že je práce s dětmi baví a naplňuje. Někdo přidal, že ho zároveň unavuje, ale že ten pocit naplnění stojí za to. Jeden z našich roverů pověděl, že mu to s dětmi nejde a raději se věnuje jiné činnosti.

Dále jsme mapovali, kam chceme směřovat náš osobní rozvoj ve vztahu k vedení oddílu. Tady šly naše cesty poměrně rozdílnými směry v souvislosti s konkrétní situací každého z nás. Zatímco současný vůdce dal najevo, že považuje tuto cennou životní zkušenost za odžitou a méně podnětnou, většina našich roverů vnímala vedení oddílu jako výzvu a přitažlivý životní krok.

Na to navázala křižovatka: práce, která mi dává smysl. Z ujasnění si této oblasti vyplynulo, že pro většinu je smysluplnost vedení oddílu silně motivační a nebyl mezi námi nikdo, pro koho by to představovalo odrazující prvek. Překvapivé bylo přiznání jednoho tichého rovera, který se osmělil sdílet, že si vůbec nepřipadá jako vhodný k vedení oddílu ani pro práci s dětmi. Přesto však vnímá tu činnost za natolik důležitou a prospěšnou, že pokud by oddíl opravdu nikdo jiný nemohl vést, šel by do toho sám.

Následovala křižovatka na téma času, kde si každý zformuloval, jaké jsou pro vedení oddílu jeho časové možnosti. Právě časová náročnost byla pro většinu prvkem odrazujícím.

Naši poslední a asi nejdelší zastávku jsme pojmenovali současný stav oddílu. Kdo chtěl, mohl nyní vyjádřit, jak současný stav vnímá, jak ho motivuje nebo odrazuje. Zazněla i řada dlouho nevyřčených a důležitých pozitivních i negativních dojmů, do kterých se promítala také osobní pozice jednotlivých kluků v našem oddíle. Sdíleli své pocity týkající se vztahů v oddíle, hledání jejich role, pochybnosti o svém osobním přínosu, někdo naopak prožíval nedostatečný prostor realizovat se. 

Na Vlčí horu jsme vystoupali za rozbřesku. Beze slov jsme sledovali východ slunce. Každý si v sobě zpracovával, co důležitého vynesl před ostatními i sám před sebou na světlo. 

Myslím, že Křižovatky byly jedním z programů, které nám pomohly vyjasnit a posunout situaci ve vedení našeho oddílu. A od září již vedou náš oddíl právě roveři, kteří tímto programem prošli. 

Máš-li chuť, zkus i Ty projít Křižovatkami, které jsou pro ujasnění Tvého vztahu k vedení oddílu důležité. Nemusí se shodovat s těmi, které byly aktuální pro nás. Zkus si zmapovat ty své, odpovědět si na ně sám za sebe a přemýšlet také nad tím, jaké motivující i demotivující prvky prožívají Tvoji vedoucí (popř. Ty sám, pokud vedoucím jsi). Popsanou aktivitu můžeš vnímat jako inspiraci, jak podobné téma v oddíle otevřít. Sdílej své postoje s ostatními nahlas a udělej tak první krok k jejich zpracování.

I naše chování může demotivovat

Nad rámec uvedených přitažlivých a odrazujících motivů, které jsou součástí každé činnosti a zkrátka patří k životu, je třeba vzpomenout, že lidé v našem týmu mohou být motivováni – a demotivováni – též celkovým chováním a prostředím, kterého se jim od nás dostává. Nikdo nejsme dokonalí a všichni se ve vztahu k druhým občas dopouštíme nejrůznějších přešlapů. Podstatné je, aby přešlapem nebyl celý náš přístup, který lidem v týmu nabízíme. Zvláště ve vůdčí roli bychom se tak měli vyvarovat jakémukoli osočování, shazování či dalším projevům nedostatku vzájemného respektu, které mohou být pro druhé znejisťující a zraňující. Podobně důležité je, abychom lidem v týmu nechávali dostatek svobody, neuzurpovali si všechen prostor jen pro sebe a s pokorou naslouchali kritice a návrhům na změny. Bude-li k sobě vlídní a otevření, potom roste šance, že spolu budeme radostně spolupracovat i nadále.

Tip: Vodítkem pro udržování dobrého klimatu v oddíle může být též Semafor, který najdete na skaut.cz/semafor.

O autorech

Dřívější vůdce 53. oddílu Šedá střela a výchovný