Téma: nástroje

Co mají umět vlčata a světlušky?

Kompetence vám poradí
Foto: Jakub Kozák

„Koukej, Blecho, toto bych chtěl s vlčaty zkusit na táboře. Zkoušeli jsme to na čekatelkách a byla to bomba!“ „Já ti nevím, Velbloude, není to spíše hra pro skauty a skautky? Nebo možná pro rovery?“

Kladli jste si už někdy podobou otázku jako Blecha? Tápali jste, jak poznat, který program se hodí pro vlčata a světlušky a s kterým je lepší počkat až pro skauty a skautky? Přemýšleli jste, podle čeho to rozlišit a zda není něco, co vám může poradit? Neobávejte se, pokud tápete, nejste v tom sami, podobné otázky si klade mnoho vedoucích. Právě proto jsou tu Kompetence skautské výchovy. Už jste o nich mohli číst v loňském únorovém čísle – tehdy jsme vám představili část pro skauty a skautky. Nyní zveřejňujeme další část, nově jsme totiž rozpracovali skautskou výchovu pro vlčata a světlušky.

Co jsou to kompetence?

Kompetence je souhrnné označení pro znalost, dovednost nebo postoj, kterých chceme ve výchově svěřených holek a kluků dosáhnout. Jinými slovy: kompetence znamená výchovný cíl. Kompetence používáme, abychom lépe pojmenovali, čeho chceme při výchově v oddílech dosáhnout.

Aby každý oddíl nemusel složitě vymýšlet, jak skautskou výchovu nastavit, vznikl soubor dvaceti čtyř kompetencí. Věříme, že právě tyto kompetence jsou pro skautskou výchovu (od benjamínků až k roverům a rangers) ty nejdůležitější. Jejich seznam a vysvětlení najdete na Křižovatce na skaut.cz/kompetence-skautske-vychovy. Jsou členěny do 6 oblastí výchovného programu. Toto rozdělení už známe ze současných stezek a z metodik: Co umím a znám, Kdo jsem, Moje kamarádství, Můj domov, Svět okolo nás, Příroda kolem nás. Tyto oblasti se následně dělí do podoblastí. Jak to vše navazuje na skautskou výchovnou metodu, principy a poslání? Ukážeme si to na pěti kompetencích týkajících se oblasti Příroda kolem nás.

podoblastkompetence
Pobyt v příroděRád pobývá v přírodě a umí se v ní chovat.
Vnímání přírodyProžívá krásu a jedinečnost přírody, vnímá a poznává příběhy krajiny.
Poznávání přírodyUčí se porozumět přírodě a krajině kolem sebe.
Hodnota přírodyUvědomuje si hodnotu přírody, rozvíjí a kultivuje svůj vztah k přírodě.
Šetrné chování Chová se šetrně a ví proč. 

Jeden z bodů skautské výchovné metody je obecně Příroda. Pod tím si každý představí různé možnosti zapojení do programu, například přespávání v přírodě, ochranu vzácných druhů, poznávání rostlin a mnoho dalšího. Ale kompetence jsou konkrétnější a zároveň nám říkají, na co všechno bychom neměli zapomenout. 

Kompetence odrážejí vývoj kluků a holek. Co je potřeba zvládat v každé věkové kategorii, vysvětlují tzv. projevy. Projevy zvládnutí kompetence u skautů a skautek navazují na projevy zvládnutí téhož u světlušek a vlčat. Některé projevy se také vyskytují jen pro danou výchovnou kategorii. 

Příklad z oblasti Co umím a znám

podoblastkompetenceprojevy u vlčat a světlušekprojevy u skautů a skautek
Tábornická praxeUplatní se při táboření oddílu.Při táboření pomáhá s různorodými činnostmi při běžném chodu: jednoduchá práce s nářadím, stavba jednoduššího přístřešku či stanu, úklid tábořiště…Je platným účastníkem / platnou účastnicí tábora včetně jeho stavby. Zná různé praktické vychytávky.


Umí připravit ohniště na určeném místě, rozdělat oheň a následně uklidit.Umí ve ztíženějších podmínkách rozdělat oheň pro různé účely (teplo, jídlo).


Zvládne jednoduchou činnost podle návodu (papírové skládanky, uzlování, technické stavebnice apod.).Umí si zorganizovat práci, vybrat vhodné nástroje a materiál, pracovat podle návodu. Nástroje umí bezpečně používat a postarat se o ně.

Proč máme kompetence pro vlčata a světlušky?

Projevy kompetencí nám pomáhají určit, co by dítě v daném věku mělo umět. Napovídají, co je pro vlčata a světlušky vhodné zařadit a co je naopak lepší nechat až na skautský věk. Kromě určení hranic nám ukazují šíři skautské výchovy a na co vše se v ní zaměřit. Zároveň nám projevy kompetencí napovídají, jaký program v průběhu roku pro děti chystat a čemu se věnovat.

Vyzkoušej si!

Podle projevů výše ke kompetenci Uplatní se při táboření oddílu rozhodni, která z činností se hodí pro vlčata a světlušky a kterou je vhodné připravit až pro skauty a skautky:

Činnosti: připravit na určeném místě ohniště na vaření oběda na výpravě, vymyslet a postavit ešusovník, uvařit na ohni ve sněhu čaj, shrabat posečené trávy na táborové louce, za pomoci rovera připravit dřeva do kuchyně Zajímá tě, proč je vlastně některé činnosti vhodné ponechat až pro skauty a skautky?

A co vlastně znamená tzv. vykrádání programu? Mrkni na články ze Skautingu:

Kde všude se s nimi setkáme? 

Na základě kompetencí a jejich projevů jsou postaveny všechny výchovné nástroje pro vlčata a světlušky. Můžete se tak s nimi setkat například ve stezkách, vlčcích a světýlkách, ZVaSu, Světýlku nebo i v chystané příručce Svět vlčat a světlušek (vyjde na podzim). Každý nástroj pracuje s konkrétními projevy kompetencí. 

K čemu jsou a jak je používat?

Kompetence nám pomohou při tvorbě programu. Díky nim máme jistotu, že je zahrnuto vše důležité a že děti všestranně rozvíjíme. Jak kompetence používat? 

Na jejich základě si můžeme například sestavit celoroční plán tak, abychom do něj zahrnuli všechny oblasti a kompetence. Tak budeme mít jistotu, že bude program pestrý a bude děti rozvíjet. 

Práci s kompetencemi nám usnadní výchovné nástroje. Například stezky zahrnují všechny kompetence a většinu jejich projevů. Usnadní nám tedy práci při vymýšlení, jak kompetence do programu zapojit. Ale čas od času se nám stane, že vymyslíme skvělý program, během kterého by si vlčata mohla splnit nějaký bod ze stezky. V tu chvíli si potřebujeme zadání proti stezce trochu upravit. Abychom si byli jistí, že i po změně úkol míří stejným směrem, je nejlepší porovnat úpravu právě s kompetencemi.

Např. úkol „Se zavřenýma očima si se šestkou poslechneme neznámou písničku. Řeknu, co se mi na ní líbí. Zkusím vymyslet její název.“ rozvíjí kompetenci „Dokáže vnímat krásu, nachází ji ve světě kolem sebe a chápe, že ne všichni ji vnímají stejně.“ a takový úkol můžeme pak plnit i třeba poslechem zpěvu ptáků.

Schválně si zkuste projít seznam kompetencí se svým celoročním plánem nebo třeba programem tábora. Nezapomínáte na některou kompetenci či dokonce oblast? A která je vaší silnou stránkou? Kompetence vám pomohou identifikovat jak silné, tak slabé stránky a tím určí směr další cesty. Pokud objevíte prostor ke zlepšení, neváhejte chybějící projevy kompetence zařadit do programu. Přímým použitím projevů tak předejdete vykrádání programu, o kterém jsme psali výše.

Objevili jste oblasti, ve kterých si nejste jistí? Využijte podporu v podobě nástrojů, které již existují. Hledejte v článcích či metodikách k jednotlivým oblastem nebo zkuste do programu zapojit specialisty. Můžete přizvat přírodovědce, který ukáže dětem zajímavosti v přírodě.

Shrnutí

Dobrý oddíl pochopitelně může fungovat i bez toho, že by kompetence vědomě používal. Všestranně rozvíjet kluky a holky je možné také například pomocí stezek a ostatních nástrojů. Je však dobré vědět, že kompetence skautské výchovy existují a k čemu nám jsou dobré. 

Pojďme si to shrnout:

  • Kompetence je znalost, dovednost nebo postoj daného člověka. Kompetence skautské výchovy používáme v naší organizaci, abychom si ujasnili, co je ve výchově důležité. Pomáhají zpřesnit to, co je ve skautské výchovné metodě, principech a poslání. Můžeme si je představit jako 24 velkých cílů, kterých chceme dosáhnout.
  • Kompetence skautské výchovy existují pro všechny věkové kategorie. Projevy (konkrétní cíle) jsou zatím rozepsané pro kategorii skautů a skautek a nově také pro světlušky a vlčata.
  • V oddíle mi mohou pomoci zkontrolovat, že v programu nic nechybí, nebo zjistit, zda je program pro světlušky a vlčata přiměřený.
  • Dále je mohu využít při práci se stezkou a ostatními nástroji. Například pokud připravuji program na stezku a chci si některý úkol trochu upravit.
  • Kompetence si mohu stáhnout například na Křižovatce skaut.cz/kompetence-skautske-vychovy.

O autorech

Je členkou Odboru vlčat a světlušek, vede tým revize st
Věnuje se kromě kompetencí také výchovným nástrojům,