Téma: gejzír

Tipy na občanský program

Přinášíme smršť nápadů, aktivit a her pro rozvoj aktivního občanství
Foto: Lucie Horáková – Basa

Hledání míst podle fotek – Ve městě je spousta zajímavých detailů (obrázky na domech, okenní mříže, vzory dlažby), stačí si jen udělat odpolední vycházku s fotoaparátem a pak můžete uspořádat velkou pátrací hru – komu se podaří najít všechna nafocená místa? Aktivita směřuje k rozvíjení vztahu k místu, kde žijeme.

Projekty na zaplnění mezer – Pro starší rovery jsou asi nejzajímavější projekty, které zaplňují mezery. Něco, co zatím nikdo okolo nedělá, ale přitom by to bylo potřeba. Ať již jde o rozběhnutí projektu na třídění odpadů nebo třeba pomoc s drogovou osvětou a prevencí ve školách, vždy tím pomůžeme o něco víc, než kdybychom pomáhali některým z tradičních způsobů. Navíc se nemusíme příliš zabývat konkurencí, a pokud jsme opravdu kápli na nezaplněnou mezeru, nebude pravděpodobně problém ani sehnat na projekt peníze.

Návštěva občanských organizací – Zejména s rovery může být vhodné navštívit dobrovolnické centrum, nějakou neziskovou organizaci nebo sociální službu. Když se seznámíme a sdružení třeba umožní roverům vyzkoušet si jejich práci a aktivity, může to být dobrý krok k další spolupráci.

Debaty – Ať už budete se světluškami diskutovat o výzdobě nástěnky nebo s rovery probírat aktuální politickou situaci, diskusní programy by měly patřit do standardní výbavy oddílového programu. Více si o nich přečtete ve Skautingu z listopadu 2016.

Hry na demokracii – Velký smysl má, pokud s dětmi a dospívajícími simulujeme určité demokratické procesy. Nemusí jít jenom o volby nebo referendum, ale především další cesty aktivního občanství, jako jsou například petice nebo projednávání územního plánu obce. Zvlášť do některých věcí na lokální úrovni se lze zapojit i doopravdy.

 Hry na globální témata – Povědomí o světě za hranicemi je pro dnešní občany nezbytné, vždyť řada témat zasahuje celou planetu. V tomto směru existuje celá řada metodických příruček s připravenými programy, lekcemi nebo zážitkovými hrami. Některé najdete v metodice Svět okolo nás, z dalších lze doporučit například Buzolu, Cvičení a hry pro globální výchovu nebo GRV trochu jinak – outdoorové a zážitkové hry.

Hry s hraním rolí – Učí nás dívat se na věci z různých pohledů. Každý hráč se vžije do konkrétní postavy a v její kůži se snaží co nejlépe projít situací, kterou hra vytvoří. Pravidla obvykle nemusí být všeobsazující, protože na situace ve hře se přiměřeně použijí pravidla skutečného světa. Prožitkem ze hry člověk přitom pochopí mnohem víc než z textu nebo povídání.

Skautští developeři – Simulační hra zaměřená na pochopení kroků nutných pro získání stavebního povolení. K dostání v příručce Svět okolo nás.

Pořádání společenských či kulturních akcí – Třeba amatérský festival filmů, výstava fotek nebo divadelní představení. Vhodné pro rovery, kteří se při organizaci naučí mnoho praktických dovedností a upevní svůj vztah ke společnosti.

Aktivity z odborek – Nová odborka Občan obsahuje řadu nápaditých aktivit, kterými můžete svůj program inspirovat i nezávisle na plnění odborek. Více najdete na odborky.cz.

Další podobné tipy najdete v příručce Svět okolo nás, odkud je řada uvedených převzata.

Vybrané myšlenky a náměty ze skautských knih

Světoobčanství – Měj na paměti, že všichni, chudí či bohatí, z města či venkova, musíte bok po boku stát při své vlasti. Jestliže mezi sebou děláte rozdíly, škodíte své zemi. Rozdíly mezi sebou musíte zmenšovat. ⚜️ Skauting pro chlapce (Robert Baden-Powell, 1907)

Zapojení dětí v maximální možné míře – Mají-li být děti v pozdějším věku aktivní, je potřeba, aby to pro ně bylo přirozené, normální. Toho nejlépe dosáhneme tak, že je budeme odmalička zapojovat do všech činností a že jim aktivnost usnadníme. V předškolním a mladším školním věku jsou děti velmi zvídavé, všechno je zajímá a leccos si chtějí vyzkoušet – využijme toho! Neříkej předškolákovi „Ne, nemůžeš přiložit do kamen, spálil by sis packu. Počkej, až budeš větší!“ Dovol mu to a pomoz mu, aby to zvládl. Měj s ním trpělivost, když mu to nepůjde, a nech ho i trochu chybovat, protože tím se nejvíc naučí. Uvidíš, jak ho to bude bavit a jak se příště o přikládání zase nadšeně přihlásí. ⚜️ Svět okolo nás / Já občan (Marek Bečka – Me2d, 2008)

Vůdce jako příklad – Děti, které vidí kolem sebe dostatek lidí a kamarádů ochotných pomoci druhým, se velmi rychle naučí je napodobovat. Altruistické chování se stane vnitřní normou a prosazuje se jak v situacích extrémních, tak i každodenních. ⚜️ Poselství skautské výchovy (Václav Břicháček, 1991)

Výchova jednotlivců, nikoli přímá přeměna společnosti – Skautské hnutí neusiluje o vytváření konkrétní vize, jak by měla společnost vypadat. Spíše se snaží formovat zodpovědné občany, kteří budou schopni morálních rozhodnutí a kritického myšlení a zároveň budou disponovat vůdčími schopnostmi, takže se budou moci, na základě sdílených vnitřních zásad, podílet na definování svého modelu společnosti a přispět k jeho naplňování. ⚜️ Světový skauting (Eduard Vallory, 2012)

Služba společnosti – Chceme-li učit skauty službě druhým, není to jen záležitost teorie, musíme postupovat dvěma různými směry: pěstovat u chlapců dobrou vůli a poskytnout jim příležitost, aby ji mohli projevovat v praktickém životě. ⚜️ Na pomoc skautským vůdcům (Robert Baden-Powell, 1920)

Aktivní výchovné projekty – Velké množství postupů se děti nejlépe naučí v praxi. Nemáme teď na mysli běžné fungování oddílu, jehož principy jsou víceméně dané a v čase se příliš nemění, ale projekty, které si děti samy vymyslí a na kterých mohou samostatně pracovat. Aby však bylo naše snažení smysluplné a vedlo ke kýženému výsledku, nesmíme práci s projekty uspěchat. Tak jako u každé jiné činnosti je i u projektů nutné, aby si jejich přípravu děti nejprve vyzkoušely nanečisto (třeba i vícekrát), tím se naučily správný postup, a teprve následně se pustily do organizování ostrého projektu, určeného i lidem mimo oddíl. Pro tohle vyzkoušení je nejlepší věk starších skautek a skautů – už mají poměrně dost zkušeností z oblastí, které budou potřebovat (plánování programu, vedení týmu, řešení problémů), a zároveň jsou ve věku, kdy je láká zkoušet nové věci. Projektem je zde míněn časově ohraničený sled činností, na kterých spolupracuje více lidí a které vedou k vytyčenému cíli – od společného stanovení těchto cílů, přes plánování postupu, přípravu na uskutečnění záměru a jeho realizaci až po závěrečné zhodnocení, co se povedlo a co ne, a poučení se pro příště. Tedy např. roverské natáčení filmu, výstavba dětského hřiště apod. ⚜️ Svět okolo nás / Já občan (Marek Bečka – Me2d, 2008)

Odborka Občan – Ti, kteří by chtěli získat tuto odborku, by měli věřit, že „Pravda vítězí“, a zároveň se těšit ze zkoumání toho, co vše toto heslo znamenalo, znamená a může znamenat. Měli by být odhodláni s ostatními hledat společnou vizi a být schopni přispívat k jejímu uskutečňování. Svou cestu k hodnotnému občanství v demokratické společnosti pečlivě rozmýšlet a každý další krok podnikat s o to větší motivací. ⚜️ Skautské odborky (odborky.cz, 2017)