Téma: úvaha

Víme, jak vypadá kvalitní vzdělávací kurz?

Pohled z různých perspektiv na kvalitu skautských vzdělávacích akcí
Foto: Petr Kalousek – Robinson

Kvalitní vzdělávací akce jsou pro Junáka – českého skauta jednou z hlavních cest, kterou může podporovat výchovu v oddílech. V poslední době se kvalita kurzů čím dál tím víc dostává do popředí našeho zájmu. Diskutovalo se o ní na několika sněmech nebo prostřednictvím Strategie 2022. V té se jí více či méně týkají hned tři aktuálně probíhající témata – Dostupné vzdělávání, Ucelený a srozumitelný systém vzdělávání a především Řízení kvality vzdělávacích akcí. Kromě toho se diskuze o ní objevuje i na Ústředních lesních školách (každoroční setkání vzdělavatelů). 

Kvalita vzdělávacích akcí je pro nás tedy důležitá. Představujeme si pod ní ale všichni to stejné? Přinášíme vám sloupky čtyř osob, které se na kurzy dívají každá z jiného úhlu – zájemce o čekatelský kurz, vůdce oddílu, vzdělavatel a zástupce Odboru pro vzdělávání. Všichni čtyři odpovídali na otázku, jak si představují kvalitní vzdělávací kurz. Pro každého z nich je důležité jiné kritérium kvality. Umí vzdělávací kurzy uspokojit všechny strany? Vedeme o tom v Junáku dostatečný dialog?

Ještě než se začtete do jejich sloupků, můžete se ve výčtu na této straně podívat, jaké nástroje pro řízení kvality vzdělávacích akcí naše organizace má. Můžou reálně ovlivnit kvalitu našich kurzů?

Hlavní nástroje řízení kvality vzdělávacích akcí ústředím

  • Osobní návštěvy vzdělávacích akcí – nahlížíme do fungování kurzu v reálných podmínkách, nabízíme zpětnou vazbu, možnost mluvit o potřebách týmu apod.
  • Poradenství pro týmy – nabídka především pro začínající a nezkušené týmy od zkušených instruktorů. Zájemci se mohou obracet na Odbor pro vzdělávání.
  • Databáze vzdělávacích akcí – vede akce ke zveřejňování širokého spektra informací o kurzu, týmu apod. Stavíme na principu, že informovaný výběr, možnost srovnání s jinými apod. vede akce samotné ke zvyšování kvality v přirozeném konkurenčním prostředí. Databáze je dostupná na skaut.cz/akce
  • Kvalitní vzdělávání instruktorů – laťku instruktorských škol se snažíme držet vysoko, protože kvalita instruktorů přímo určuje kvalitu jimi pořádaných akcí.
  • Hodnocení kvality kurzů – pro čekatelský a vůdcovský kurz je připraven sebehodnotící nástroj, který pomůže pojmenovat silné a slabé stránky a vést diskusi o kvalitě uvnitř týmu samotného.
  • Ústřední lesní škola – celostátní víkendové setkání vzdělavatelů svolávané zpravodajkou pro vzdělávání, koná se každý rok v listopadu. Místo pro růst kvality skrze dialog vzdělavatelů.
  • Projekty vzdělávacích akcí – dokument, který je nutné předložit ke schválení akce. Umožňuje nám základní vhled do koncepce kurzu, kontrolu základních kritérií, která jsou pro daný typ akce stanovena. Nabídka zpětné vazby od jiných vzdělavatelů. Akcím (zejména těm začínajícím) pak tvorba projektu a zpětná vazba na něj pomáhá k promyšlenějšímu plánování.
  • Závěrečné zprávy vzdělávacích akcí – vedou týmy akcí k tomu, aby uplynulý ročník zhodnotily a pojmenovaly východiska pro další ročník. Do budoucna plánujeme pracovat s částečným zveřejněním závěrečných zpráv.
  • Kvalifikační požadavky na týmy vzdělávacích akcí – zajišťují, že kurz má ve svém středu kvalifikované a zkušené instruktory, kteří mohou být garanty jeho kvality a zároveň mentory začínajícím instruktorům.
  • Kvalitní metodiky, předpisy, příručky a další podpůrné prostředky pro vzdělavatele i vzdělávané.

Pohled účastníka

Vybrat si kvalitní kurz není vůbec snadné

Adam Veverka – Vevča

Rádce družiny vlčat. Chystá se na čekatelský kurz. 

Vzdělávací kurzy jsou nedílnou součástí skautské výchovy. Vybrat si ten správný nemusí být úplně jednoduché a členové oddílů, ve kterých ještě není ježdění na vzdělávací kurzy zaběhlou tradicí, se v té „přehlídce“ můžou trochu ztratit. Všichni bychom si chtěli vybrat ten nejlepší – nejkvalitnější kurz, ale jak ho vlastně poznat? A vůbec, co pro nás představuje slovo kvalita ve spojitosti se vzdělávacími akcemi? 

Pojem kvalita se pro mě úzce pojí s tím, co od kurzu očekávám, tedy o co chci, aby mě obohatil. Kvalitní kurz je tedy ten, který splní většinu účastníkových očekávání, a proto je třeba si je pro sebe před výběrem kurzu vyjasnit. Ve svém okolí jsem se setkal s lidmi, kteří jeli na kurz hlavně proto, aby si našli nové skautské kamarády. To mi ale přijde na vzdělávací kurz málo. Já od kvalitního kurzu očekávám spíše přínos pro schopnosti vést a organizovat program. Kromě toho očekávám, že mě utvrdí v tom, že to, co děláme, má smysl a nakopne mě k dalšímu zapojení v oddíle. 

Ať už jsou naše kritéria kvality jakákoliv, k jejich posouzení se dostáváme hlavně při výběru kurzu. Hlavním zdrojem informací pro většinu lidí bývají webové stránky. Ovšem v dnešní široké nabídce není lehké se zorientovat. Samozřejmě pokud vezmeme v potaz pouze typy kurzů, které hledáme, odděláme cenově nebo termínově nevyhovující, tak jich dostaneme pouze několik. Ale i tak, který z nich si vybrat? Webové stránky nám nabízejí spoustu krásných fotek a neuvěřitelných popisů celého týmu. Ale najít tam informace důležité pro posouzení našich kritérií kvality není někdy úplně snadné. Jak tedy poznat, který je pro nás ten pravý?

Pomoci by nám mohl vůdce nebo kterýkoli z dalších členů oddílu, který už nějaký kurz absolvoval, protože barvité vyprávění dokáže člověka přesvědčit líp, než všechny webové stránky dohromady. I přesto bychom neměli zapomínat, co od kurzu očekáváme my a nenechat se strhnout cizími zážitky. 

Je třeba si vytvořit svoje kritéria kvality a podle nich vybírat. Věřím, že v široké nabídce si každý najde právě ten kurz, který naplní jeho očekávání. 

Pohled vůdce oddílu

Co by kurz měl dát mým svěřencům?

Jan Staněk – Bobr

Vůdce 2. oddílu vodních skautů v Nymburce.

Jako vůdce oddílu mám povinnost doporučit svým rádcům a budoucím čekatelům, na který kurz můžou bez obav vyjet. Mám pro to několik kritérií a zásad, kterými se řídím, aby byli všichni spokojení.

Při výběru kritérií vycházím ze zkušeností z kurzů, které jsem osobně absolvoval. Podle toho mám udělanou představu, co by si vyslaní svěřenci z daného kurzu mohli odnést a tím oddíl obohatit. Pravdou je, že jiné očekávání mám od rádcáku a jiné od vůdcovského kurzu. Přesto jsou některé body, které jsou pro všechny typy kurzů společné.

V první řadě by si měl každý účastník vzdělávací kurz užít. Např. pro šestnáctiletého rovera jsou kvanta suchopárně podávaných informací nudná a spíše ho můžou odradit od plnění hesla „Sloužím!“. Tento mladý člověk se potřebuje trochu vyřádit a zažít si program stavěný pro svoji věkovou kategorii. Ruku na srdce, ne ve všech oddílech či střediskách je tvořen program pro rádce a starší. Kromě toho, že si kurz a aktivity na něm užijí, je tu jedinečná možnost získat představu, jak danou aktivitu aplikovat u sebe v oddíle. Zopakovat aktivitu, kterou jsem někdy sám zažil, je snazší než ji připravit jen podle načtených informací. Dobrý kurz předá aktivity vhodné jak pro věkovou kategorii holek a kluků v oddílech, tak nápady a rituály, které pro ně lze patřičně upravit.

Kvalitní kurz také zajistí vytvoření kontaktů na lidi z ostatních oddílů. Je tak možné snáze získat informace, kam vyrazit na výpravu nebo na tábor. Komunikace mezi jednotlivými účastníky poskytuje možnost udělat si představu o tom, co se doma v oddíle dělá špatně nebo dobře.

Pro vůdce oddílu je důležitým faktorem i komunikace a spolupráce kurzu s oddílem. Řídíme se všichni společnou myšlenkou a principy. Přesto každý oddíl je vlastní živoucí organismus, který má svá specifika. Z tohoto hlediska je spolupráce důležitá. Naučené znalosti a zkušenosti je poté lehčí aplikovat do vlastního oddílu.

Na závěr vše ještě shrnu. Očekávám, že kurz dotyčného „nakopne“ do další práce, přinese mu inspiraci pro další fungování v oddíle. Kurz by mu měl také ukázat, že skauting je větší svět, než jaký do té doby viděl. A strašně rád budu, až za mnou někdo po absolvování kurzů přijde a řekne: „Bobře, můžu vyzkoušet v oddíle tuhle aktivitu?“

Pohled vzdělavatele

Kvalitní kurz není jen o předávání kompetencí

Petr Beránek – Vlk

Vůdce vlčácké smečky v Mor. Budějovicích a instruktor ELŠ.

„Chci se tě zeptat, jakej je kurz…?“ Takovou otázku slýchávám z úst lidí, co chtějí věnovat svůj drahý čas vzdělávání, ale bojí se, aby „nešlápli vedle“. Čekají jednoznačnou odpověď a v tom je pravidelně zklamu. „Co je dobrá vzdělávačka?“ patří mezi klíčové otázky i pro mě, vzdělavatele.

V hodnocení kurzu vidím dvě provázané strany. Tu první – viditelnou – lze uchopit například pomocí hodnocení kvality ve skautIS nebo splnění všech kompetencí. Zkrátka to je pověstná špička ledovce, kterou si snadno změříme a ověříme. Pod ní se však nachází procenty nezachytitelní lidé – vzdělavatelé. Právě oni, jako jednotlivci i jako celek, mají největší podíl na tom, zda kurz je dobrý, či nikoli. 

Začnu od samotného základu. Jaký má být dobrý vzdělavatel? Existuje jistě mnoho kritérií a hodnot, které by měl takový ideální vzdělavatel splňovat. Občas nám v takové brainstormingové smršti zapadne to nejdůležitější, že dobrý vzdělavatel má mít pokoru a cítit poslání služby. Svým způsobem musí odolávat tomu, aby využíval své postavení na kurzu k prosazování „já“. Mám na mysli podvědomou iluzi o vlastní dokonalosti místo soustavného hledání cesty, jak trefně vystihuje původní význam slova „scout“ (ang. průzkumník). Za poslední roky navíc pozoruji, že se zvyšují nároky na pokoru u vzdělavatelů s tím, jak v lecčems roste znalostní a zkušenostní úroveň účastníků kurzů.

O kurzu vypovídá také složení instruktorského týmu a vzájemné mezilidské vazby. Dobrý tým má být pestrý, co se týče skautských, osobních a profesních zkušeností. Je smutné, když vidíte, že oblast vedení oddílu má na starosti lektor, byť s formální kvalifikací, s pouhou dvouletou praxí. Nebudí ve mně důvěru ani tým složený z lidí z jednoho místa a už vůbec, když slyším, že oni ke vzdělávání přistupují nejlépe ze všech. Myslím si, že o kvalitní úrovni často svědčí také generační pestrost. Z druhé strany může dobrou akci připravit i věkově „blízký“ kolektiv, což se často stává při vzniku nových kurzů. 

Bohatstvím kurzů jsou samotní lidé, kteří je vytvářejí. Při hodnocení tedy nezkoumejme pouze předávání kompetencí nebo úspěšnost v hodnocení kvality, ale dívejme se na lidi, kteří za akcí stojí – jak umí oslovit srdce a duši účastníka.

Pohled ústředí

Kvalitní kurz dobře naplňuje své poslání

Michal Peroutka – Pérák

Koordinátor skautského vzdělávání.

Když si představím kvalitní vzdělávací kurz, jako první mě napadne, že musí především dobře naplňovat své poslání, totiž být průvodcem a pomocníkem účastníků v cestě za dalším vzděláváním, všestranným osobním rozvojem. Má přispívat k jejich rozvoji, a tím i k rozvoji jejich oddílů/středisek atd. a i obecně skautingu jako takového. Toto poslání by měl mít kurz vždy na zřeteli a hlídat si, aby v jeho programu neúčelně nepřevažoval zážitek nad vzděláváním, forma nad obsahem apod. 

Aby toho byl schopen, musí mít vizi, jasně vytyčenou cestu, jak dosáhnout jejího naplnění, a nástroje, díky kterým může zhodnotit, jak se mu to daří, a které mu pomohou zvládnout i situaci, když nejde vše podle plánu.

Nutný základ kvalitního kurzu tvoří schopní a zkušení instruktoři, kteří pracují se zápalem, ale také s pokorou, dokážou vhodným a inspirujícím způsobem předávat své znalosti, dovednosti a zkušenosti a vytvářet přátelské, motivující a bezpečné prostředí pro učení se navzájem. To znamená, že se starají o bezpečí, pohodu, individuální potřeby a komplexní rozvoj nejen svých účastníků, ale i sebe samých.

Důležitou složkou alchymie kvalitního kurzu je i specifická osobitost a vlastní identita, okolo které může vyrůst kurzovní společenství. To se však nemá uzavírat před okolním světem, ale vést instruktory ke spolupráci s ostatními vzdělavateli a účastníky k tomu, aby svou práci vraceli skautingu. Zároveň se toto společenství snaží o maximální využití potenciálu, který daný typ skautské vzdělávací akce má.

V neposlední řadě dobrý kurz zodpovědně hospodaří se všemi svěřenými prostředky a svědomitě a včas plní závazky, které má vůči účastníkům, pořadateli, ústředí a vůbec celému skautskému hnutí.

Jak že si tedy představuji kvalitní vzdělávací kurz? Pokud bych to měl celé shrnout a říci jinými slovy, tak je to takový kurz, který dá svým účastníkům, činovníkům naší organizace to, co potřebují, způsobem, jakým to potřebují, a k tomu něco ze sebe, co dělá kurz něčím víc než jen „časoprostorem“ plným dobře připravených a odvedených programů. Otevře účastníkům oči, ukáže, že to, co dělají, má hluboký smysl, dá se to i jinak a nejsou na to (a v tom) sami. Pokud s tímto pocitem účastník odjíždí domů, byl na opravdu kvalitním vzdělávacím kurzu.

O autorech

Rádce družiny vlčat. Chystá se na čekatelský kurz.
Vůdce 2. oddílu vodních skautů v Nymburce.
Vůdce vlčácké smečky v Mor. Budějovicích a instruktor
Koordinátor skautského vzdělávání.