Téma: práce s dospívajícími

Teenageři: skrytý poklad

aneb tipy, jak pracovat v oddílové radě s teenagery
Foto: Štěpán Hašek

Máte oddílovou radu plnou teenagerů? Nebo naopak oddíl vedete už léta, jste zralými dospěláky, jen se vám zatím nepodařilo udržet na palubě dospívající členy a postupně jim předávat kormidlo? Pojďme se zamyslet nad tím, jak zapojit teenagery ku prospěchu oddílu, samotných teenagerů i dospělých vedoucích.

Teenageři jako semenáčky

Je jim přibližně mezi třinácti a devatenácti lety a hledají svou cestu životem. Teenageři jsou plni otázek a nejistot o sobě, o druhých, o světě. Jsou velmi vnímaví, bystří a kritičtí k autoritám. Mají chuť měnit zaběhlou rutinu, někdy ale z nedostatku zkušeností narazí a neuspějí. Jindy se staví do role lhostejných či jednají destruktivně, možná i z vnitřní obavy, že na nic jiného nemají. 

Dospívání je období změn. Teenageři si vybírají své další studium, připravují se na přijímačky a vstupují do nového kolektivu. Někteří poprvé dojíždějí dále nebo bydlí mimo domov, později někteří hledají pracovní uplatnění. Ať už teenageři zažívají první lásky nebo je teprve hledají, vypořádávají se s bouří pocitů a situací souvisejících s jejich nastupující sexualitou. Velmi důležité pro ně je mít svou partu vrstevníků, s kterými vše prožívají – a také probírají v nekonečných rozhovorech. Mívají střídavě potřebu oddálit se od své rodiny a zase se do jejího bezpečí vracet. 

Ať už „vaši“ teenageři v oddíle vyrostli, anebo přišli později, mohou ještě z oddílového života vytěžit mnoho pro sebe a zároveň již mohou k činnosti velmi výrazně přispět. Jsou jako semenáčky připravené k růstu, pokud dostanou příležitost a dostatek „vláhy“. Stejně jako ze semenáčků vyrostou různé rostliny, keře a stromy, bude i zaměření a nadání skautských teenagerů rozmanité. Některé rysy se projevují jasně už nyní, jiných si všimneme teprve později, bude-li vhodná příležitost. Není ale pravděpodobné, že ze všech dospívajících v tvém oddíle vyrostou budoucí vedoucí.

Budeš-li dospívající ve svém oddíle dobře pozorovat, dokážeš určitě brzy odhalit, že Josef směřuje k vedení lidí. Vypozoruješ, s jakou věkovou kategorií Josef přirozeně snadno navazuje vztah a zda je schopný vymyslet, připravit a uspořádat smysluplný program. Všimneš si také, že Bětka je nesvá z komunikace s větší skupinou lidí a do vedení se nehrne. Přesto ji baví připravovat a organizovat zázemí výprav, a dáš jí proto příležitost v této oblasti. František je manuálně zručný a už dříve vynikal v konstrukci a zhotovení táborových staveb, také hraje na kytaru a pěkně zpívá. Kačenka se hluboce zajímá o přírodu a ekologii – zřejmě neumí sama dobře připravit a uvést program, ale ve spolupráci s někým dalším přinese obohacující programy v „jejích“ tématech. Zdeněk nemá žádné vyhraněné zájmy a výrazné talenty směřující k oddílové činnosti, oddíl ale má rád, cítí se v něm dobře a rád by v něm zůstal i nyní v dospívání – ochotně podá pomocnou ruku komukoliv z oddílové rady, vyřídí konkrétní dílčí úkoly podle přesného zadání. 

Přestože je v oddílech přirozené zaměřovat pozornost na vůdčí talenty mezi dospívajícími, je dobré nezapomenout ani na Bětky, Františky, Kačenky, Zdeňky a jim podobné – cíleně s nimi pracovat a snažit se, aby v tomto přelomovém věku skauting neopouštěli. Především proto, že jim skauting nabízí dobré ukotvení pro náročné období dospívání a jejich vlastní růst – ať už se odehrává v rámci oddílové rady, v R&R kmeni nebo družině. (Více o vzájemném doplňování roverské činnosti s prací v oddílové radě v tomto čísle Skautingu na str. 13–15). Někteří z nich navíc budou mít chuť pokračovat ve skautingu i v dospělosti – a v našich střediskových radách i dalších skautských týmech je rozmanitost potřebná. A stejně jako u semenáčků, zatímco u některých roverů odhadneme předem docela dobře, jací dospělí z nich vyrostou, u některých budeme jistě překvapeni.

Foto: Štěpán Hašek

Současné kompetence a budoucí potenciál

Nejen u dospívajících někdy směšujeme současné kompetence člověka s jeho potenciálem růstu. Samostatnou činností teď a tady můžeme dospívajícího často pověřit jen na základě toho, co už reálně zvládne a dokáže, jak je zodpovědný, popřípadě na základě dosažené kvalifikace. Při dlouhodobějším pohledu na rozdělování rolí, úkolů, či v úvahách o nástupnictví máme vzít v potaz také potenciál každého jednotlivce (kam sahají jeho možnosti). Máme cíleně vybírat a rozdělovat takové role a úkoly, které budou teenagery dále rozvíjet a posouvat, ať už s dopomocí nebo bez ní. Vždy spíše zaměřujme více pozornosti na další rozvíjení silných stránek našich svěřenců a přiměřeně méně na zlepšování těch slabých. Důvod je jednoduchý – nejvýraznějších pokroků každý z nás dosahuje v oblastech, pro které jsme talentovaní. V těchto oblastech také všichni snadněji nacházíme a udržujeme svou motivaci pro další pokroky. Zvláště u dospívajících stojí za to vyzkoušet a vystřídat vícero směrů – některé talenty a část potenciálu zůstávají zatím skryté. Pokud to okolnosti v oddíle dovolí (s ohledem na výchovu a bezpečí svěřených kluků a holek), je přínosné hledat příležitosti pro posouvání individuálních hranic „vašich“ dospívajících – pro teenagery je to skvělá cesta k posílení jejich sebepoznání a motivace. Dospívající rostou se svěřenou zodpovědností a každou překonanou překážkou, a ty pak zároveň podporují jejich další chuť pro setrvání v oddíle a skautingu. K osobnímu růstu je také nutné naučit se zvládat neúspěch, který chtě nechtě přijde. Počítej s tím, že dospívající se snadno nadchnou pro nové nápady, ale pokud se jim tyto nápady z jakéhokoliv důvodu nepodaří uskutečnit, snadno rezignují nebo i sabotují společnou práci.

Teenageři odjíždí studovat

Oddíly v menších obcích mají podobnou zkušenost: klíčoví roveři a rangers z nich odcházejí z důvodu studia na SŠ nebo VŠ a často se stává, že pak postupně utlumí nebo zcela přeruší svoji spolupráci s oddílem. Můžeme ale nalézt i příklady z „neuniverzitních“ obcí, kde se daří ve spolupráci pokračovat a udržet kontakty živé. Jaké možnosti se osvědčily? 

  1. Plná činnost s podporou dojíždění zpět domů: schůzky probíhají typicky v pátek nebo pondělí, tak aby mohli studenti víkendový návrat zpět domů spojit se skautskou činností. Některá střediska v těchto situacích finančně přispívají na cestovné. Pokud je však klubovna sdílená více oddíly, může být tato varianta náročná pro vytvoření časového rozvrhu všech schůzek v ní probíhajících.
  2. Vzdálená aktivní účast v oddílové radě: student/ka se účastní všech víkendových a prázdninových akcí oddílu, je průběžně aktivní součástí oddílové rady, jejíž porady se přizpůsobují časovým možnostem studentů. Pokud probíhají schůzky přes týden, účastní se jich spíše výjimečně po předchozí dohodě.
  3. Vzdálená příležitostná spolupráce: student/ka nárazově pomáhá s přípravou a organizací některých oddílových akcí. Do aktivní průběžné práce v oddíle se případně vrací až po návratu ze studia. K návratu pomáhají silné osobní vazby mezi vrstevníky, ať už v partě roverů, a nebo později v kolektivu vedení oddílu. 

Co potřebují k růstu

Semenáčky potřebují především vhodnou půdu, světlo a vláhu; také naše dospívající můžeme podpořit v růstu (a zároveň zvýšit pravděpodobnost, že oddíl neopustí). Pomoz jim v hledání společných zážitků v dobré partě vrstevníků – a pamatuj, že dospívající holky a kluci potřebují být alespoň někdy spolu a prozkoumávat svou roli muže a ženy. Pokud u vás funguje roverský kmen nebo družina, umožni i ty svým teenagerům z oddílové rady, aby se zapojili do R&R činnosti a stali se tak součástí tohoto společenství. Pokud je teenagerů v tvé oddílové radě více, můžeš s nimi sám či sama podnikat občasné akce podle jejich zájmu a potřeb.

Zapoj teenagery do stanovování cílů oddílové činnosti, dej jim reálnou zodpovědnost na cestě k těmto cílům a možnost učit se nové věci i za cenu dílčích neúspěchů. Skutečné postupné předávání zodpovědnosti je klíčem k pozdější ochotě dospívajících chopit se formálních rolí ve vedení oddílu. Musí si být jisti, že s nimi ve vedení počítáte a že je potřebujete. Teenageři mohou „dělat ramena“, ale pod takovou slupkou bývají velmi citliví a nejistí – pomáhá jim potvrzení, ocenění a uznání od těch, kteří jsou jejich vzory. K zpracování všech bouřlivých změn a také k vnitřnímu přijetí narůstající zodpovědnosti mohou dospívajícím pomoci různé přechodové rituály – možná najdete i vhodné oddílové rituály, které podpoří přechod z role dítěte do role dospívajícího (např. zvyklosti při přijímání mezi rovery či do oddílové rady) a později do role dospělého (tradice při předávání rolí mezi vedoucími v oddíle atd.).

Rodiče teenagerů

Dospívající se pokouší osamostatnit od rodičů, různě ostře se vůči nim vymezit a postupně se „postavit na vlastní nohy“. Nezapomínejme ale na to, že i když se teenager vymezuje vůči výchovnému působení rodičů a snaží se jednat nezávisle, jsou to většinou stále především rodiče, kdo poskytují teenagerovi podporu v jeho zájmech a aktivitách a významně formují jeho budoucí směřování. Navíc rodiče mají za dospívající hlavní odpovědnost až do jejich plnoletosti, a proto bychom neměli rodiče opomíjet ve svých plánech a zapomínat s nimi komunikovat. Spolupracujme s rodiči nadále i při výchově dospívajících.

Rosteme společně

Teenageři se připravují na vstup do dospělosti. Usiluj i ty o to, abys jim pomohl stát se dospělými s pevnými životními hodnotami. Máš k tomu ve svém oddíle výbornou příležitost. K podstatným prvkům skautské výchovné metody patří snaha nabídnout pestrý a přitažlivý program mladým lidem každé věkové kategorie tak, aby podporoval i všestranný individuální rozvoj každého člena založený na jeho vnitřní motivaci a její podpoře. Je tvojí rolí dospělého průvodce podpořit také dospívající při vykročení do života. Pokus se pro každého skauta a skautku najít vhodnou roli dříve než „přeroste“ skautský věk a program – pokud to nejde přímo v oddíle, je na místě zvážit vznik roverské družiny nebo kmene. Podpoříš tak jejich další vývoj i setrvání v blízkosti oddílu a střediska. Někdy může být těžké překonat své vlastní hranice a nejistoty, které máme ve vedení teenagerů – a jejich kritičnost nebo bojkot našich snah tomu příliš nepřidá. Pokud se nám to však podaří, můžeme dát hodně jim, ale i sami sobě – pohledy dospívajících bývají nekonvenční a často velmi bystré. Pokud naložíme s jejich kritikou směřovanou k nám samotným konstruktivně, může nás velmi obohatit. A možná získáme celoživotní přátele – vždyť budou už brzy dospělí a věková i hodnotová propast mezi námi už nebude nikdy tak hluboká.

O autorech

Zpravodajka výkonné rady pro dospělé a personalistiku. V