Téma: práce s dospívajícími

Kde vzít nové vedoucí?

No přece ve vašem oddíle
Foto: Petr Robinson Kalousek

Junáku se dlouhodobě daří likvidovat zažitý stereotyp teenagerů a adolescentů jako nezodpovědných přerostlých dětí s nosem přilepeným k sociálním sítím. Samotná skautská výchova stojí na zapojení mladých lidí do vedení oddílů a využití jejich bližšího vztahu k dětem a dětství. Přesto však v mnoha střediscích mladí lidé nejpozději po patnáctém roku věku takzvaně odpadnou. V době velkého zájmu o skauting, kdy se velké množství oddílů potýká s nedostatkem vedoucích, je tahle situace poněkud nešťastná. Není nejlepší způsob shánění nových vedoucích postupně si je vychovat? Vedoucí, kteří v oddíle vyrostli, jsou důvěrně seznámení s jeho fungováním i specifiky. Když se s nimi pracuje průběžně, je jim možné svěřovat práci postupně a nedochází tak k jejich přetížení a znechucení hned na začátku jejich „kariéry ve vedení oddílu”. Skauti a skautky, ale i roveři a rangers, kteří jsou pravidelně zapojováni do vedení, pak také cítí, že jsou důležití pro existenci oddílu.

Junák je výchovnou organizací a výchova člověka v patnácti letech rozhodně nekončí. Ve věku, kdy si mladí lidé formují svůj hodnotový žebříček, je skautské výchovné působení na ně stále velmi důležité a nemělo by ustávat. Je dobré si také uvědomit, že stejně jako mladí vedoucí působí výchovně na děti, tak také děti a interakce s nimi působí zpět na vedoucí. Pro další život je to velmi obohacující zkušenost. V běžném životě se většina teenagerů i adolescentů setkává především se svými vrstevníky. Kontakt s mladšími dětmi, ale i se staršími vedoucími tak může být velmi důležitý při vývoji jejich osobnosti a pohledu na svět a přináší jim mnoho nových zkušeností, ke kterým by jinak přicházeli jen těžko.

Foto: Petr Kalousek

Jak pracovat s teenagery ještě ve věku skautů a skautek? Jak jim pomoci v růstu a budoucím směřování? Jak rozpoznat jejich potenciál a pomoci ho rozvíjet? Jak s nimi spolupracovat? Jak zapojit rovery a rangers do vedení oddílu? Jak to zároveň zařídit, aby se neutopili v oddílové práci a nebyli ve dvaceti na cestě k vyhoření? Jak zapojit ty rovery, kteří nemají talent k práci s dětmi, ale chtějí u skautingu setrvat? Jak si udržet kontakt s rovery, kteří odjedou studovat? A jak je namotivovat a pomoci jim získat pozitivní energii pro další práci v oddíle? To všechno a ještě mnohem více se dozvíte v následujících dvou článcích o práci s náctiletými a o roveringu ve spojení s vedením oddílu.

O autorech

Vedoucí 1. oddílu Slivice, programátorka. Nadšenec do ud