Téma: vlčata–světlušky

Nemůžeš, přidej víc! Pro vlčata a světlušky slovo nejde existuje

5 největších nešvarů při vedení vlčat a světlušek – díl první
Foto: Skaut66

Možná jste velmi nakažlivou píseň „Když nemůžeš, tak přidej“ s radostí přidali do táborových zpěvníků. Z programů pro vlčata a světlušky byste tento přístup ale měli vyškrtnout. Mimochodem, já tu píseň nenávidím, ale moje vlčata ji milují. 

Čím víc akcí, tím lepší oddíl, nebo ne?

Hlásíte se do nových projektů, které se objevují na Křižovatce, každý víkend máte oddílovou nebo střediskovou akci, děti vám v rojích a smečkách plní na schůzkách stezky, na výpravách vlčky či světýlka, k tomu další úkoly předepsané střediskem, chystáte se na okresní jamboree a už raději trénujete na příští ZVaS. Vedle toho vás čeká návštěva v domově důchodců, útulku pro psy a také úklidová akce kolem místní říčky. S dětmi na klubovně dokončujete nové skříně a příští měsíc se vrhnete na knihovnu. Do toho všeho musíte plnit předepsaný výchovný plán, který jste si určili na plánovací poradě, chystat hry v rámci celoroční hry a na každé schůzce pracovat s časopisem Světýlko.

Na zhodnocení nebo změnu není čas, protože už teď nestíháte nachystat výpravu, která vás čeká příští týden. Možná právě teď je správná chvíle se zastavit a zamyslet, jestli toho na vás a vaše vlčata či světlušky není příliš. 

Co je špatně?

Děti mají v dnešní době velmi organizovaný svůj volný čas. Ve škole skrze pevně stanovené vyučovací hodiny, po výuce je čekají kroužky nebo sportovní tréninky. Doma plní úkoly a další povinnosti. Na hraní, zábavu a spontánnost už nezbývá příliš času. Skautské oddíly mají dětem nabízet, co jinde nenajdou. Mimo všestranný rozvoj především hry, přátelský přístup a oddech. Pokud ale i vy na svěřené děti budete vyvíjet velký tlak a přehnané požadavky, mohou z toho být přehlcené. Sami se kluků a holek zeptejte, jaké jiné činnosti dělají mimo oddíl. Možná budete překvapeni, jak málo volného času mají.

Vlčata a světlušky si ve svém volnu potřebují hrát. Pokud po nich budeme vyžadovat plnění mnoha povinností, nemusí nápor ustát. V množství zadaných úkolů se začnou ztrácet. Rozplynou se rozdíly mezi stezkou, Nováčkem, vlčky či světýlky a ZVaSem. Může se vytratit i radost z vlastního posunu. Nebo si svého zlepšení v důsledku velkého množství úkolů zkrátka nevšimnou.

Následkem mnoha požadovaných úkolů mohou o sobě děti začít pochybovat, protože všechny zadané povinnosti nezvládají. Hrozí, že se v množství úkolů přestanou orientovat. To může zapříčinit i jejich odchod z oddílu, protože neustály příliš velký tlak a vysoké požadavky nebo jim chyběly volné chvíle pro trávení času s rodinou, kamarády nebo rozvoj jiných zájmů. 

Ještě je čas to změnit

Myslím si, že dobrá smečka či roj nemusí být zapojeny do všech akcí Junáka a plnit vše, co se jim nabízí. Je důležité si z široké palety témat vybrat to, které je nám blízké. A nejlepší je se o směřování oddílu poradit i s dětmi. Ty vám samy poví, co je nejvíce baví a co by chtěly na schůzkách či akcích dělat.

Následně si na poradě s vedoucími řekněte, kam chcete vámi svěřené děti směřovat a posouvat. Pro roční činnost si vyberte maximálně tři témata, která jsou pro vás důležitá. Já si při plánování vždy představím, co by děti měly na konci roku umět a podle toho stanovujeme naše vize a plány. Nebojte se být v plánech skromní a minimalističtí. Myslete na to, že se se svěřenými dětmi vídáte jen omezený čas v měsíci a máte omezené prostředky a možnosti, jak na ně působit.

Až si stanovíte, kam chcete s vlčaty či světluškami za rok dojít, přemýšlejte, které nástroje, akce a prostředky, jsou pro vaše cíle důležité a které nikoliv. V této fázi naopak buďte odvážní. Nebojte se rušit akce nebo aktivity, které děláte každý rok. Vždy si říkejte, že to děláte pro děti, aby v oddíle co nejdéle vydržely a líbilo se jim tam.

Nemusíte mít strach, že by váš program ztratil na atraktivitě. V tomto věku je důležité věnovat se krátkým rozmanitým aktivitám, při kterých jste dětem neustále k dispozici a pomáhat jim se malými krůčky rozvíjet. Je to mnohem účinnější, než je zavalit úkoly a potom nestíhat. Když nemůžete, zpomalte a dělejte jen to, co považujete pro rozvoj vašich dětí za nejdůležitější. Rozhodně vás nenabádám, abyste rozvoj dětí zanedbávali a omezili svou činnost na úplné minimum. Ani jeden extrém není žádoucí. Důležité je vyjasnit si, kam chceme s dětmi dojít a podle toho vybírat akce a činnosti. 

O autorech

Do břeclavského skautského oddílu jsem přišla jako stu