Téma: táboření

10 rad pro pohodový harmonogram

Foto: Petr Kalousek – Robinson
  1. Nejlepší tábor není takový, do kterého se vejde nejvíc programových bloků. Nechte si čas na to být spolu, užívat si okolní přírodu a i si na táboře odpočinout. Uvidíte, že si tak tábor všichni víc užijete. 
  2. Celotáborové hry mají velký výchovný potenciál. Neměly by ale probíhat na úkor ostatních táborových činností. 
  3. Podívejte se optikou bodů skautské výchovné metody na váš tábor. Nedalo by se na něm pracovat s družinovým systémem ještě lépe než během roku? Nešlo by do služeb více zařadit učení se zkušeností
  4. Ne každé programové okénko musí být zaplněno sofistikovaným programem. Nebojte se zařadit sporty nebo hry připravované dětmi. Takový program nemusí být ani povinný. Myslete v harmonogramu také na osobní volno. Tzv. volná hra se z života dnešních dětí pomalu vytrácí. Děti často budou nejvíce vzpomínat právě na stavění bunkrů nebo sledování žab v potůčku. 
  5. Po programových vrcholech nechávejme čas na doprožití a nepřebíjejme zážitky navzájem mezi sebou. Vytvořme také prostor na hodnocení průběhu tábora a zjišťování, jak se dětem na táboře líbí. K tomu se dá využít i neformální povídání si s dětmi. Ideálním časem, který se pro ně dá využít, jsou společná jídla, výlet nebo cesta dopravním prostředkem.
  6. Přemýšlejme o fyzické a psychické únavě. Jednak při tvorbě harmonogramu a jednak na táboře – tam se nebojme harmonogram měnit a přizpůsobovat aktuálním potřebám. Nepřetěžujme ani jednotlivé vedoucí. Nechme je vyplnit si jejich osobní harmonogramy, kde uvidí, kdy program vedou, kdy si ho chystají a kdy mají čas na odpočinek.
  7. Tábor můžeme využít i v dramaturgii skautského roku. Můžeme na něm uzavírat nebo nechat vrcholit některé věci (např. přípravu na slib) nebo některé nové začínat (např. změnit složení družin). 
  8. K táborové pohodě přispívá i pravidelnost režimu. Tu se ale čas od času nebojme narušit a rozbít tím táborovou rutinu. Takovým rozbitím může být i program mimo tábořiště. Změníme tak táborový rytmus a ještě se podíváme do okolí. 
  9. Střídejme programy pro jednotlivce, družiny i celý oddíl. Zvlášť pokud přes rok fungujete hodně družinově, nechte děti poznat kamarády i z jiných družin. 
  10. Nepřehánějte to příliš se soutěžením. Program raději zaměřte na spolupráci a překonávání sebe sama.

O autorech

Vyrostl v oddíle vlčat a skautů v Břeclavi, který 4 rok