- Nejlepší tábor není takový, do kterého se vejde nejvíc programových bloků. Nechte si čas na to být spolu, užívat si okolní přírodu a i si na táboře odpočinout. Uvidíte, že si tak tábor všichni víc užijete.
- Celotáborové hry mají velký výchovný potenciál. Neměly by ale probíhat na úkor ostatních táborových činností.
- Podívejte se optikou bodů skautské výchovné metody na váš tábor. Nedalo by se na něm pracovat s družinovým systémem ještě lépe než během roku? Nešlo by do služeb více zařadit učení se zkušeností?
- Ne každé programové okénko musí být zaplněno sofistikovaným programem. Nebojte se zařadit sporty nebo hry připravované dětmi. Takový program nemusí být ani povinný. Myslete v harmonogramu také na osobní volno. Tzv. volná hra se z života dnešních dětí pomalu vytrácí. Děti často budou nejvíce vzpomínat právě na stavění bunkrů nebo sledování žab v potůčku.
- Po programových vrcholech nechávejme čas na doprožití a nepřebíjejme zážitky navzájem mezi sebou. Vytvořme také prostor na hodnocení průběhu tábora a zjišťování, jak se dětem na táboře líbí. K tomu se dá využít i neformální povídání si s dětmi. Ideálním časem, který se pro ně dá využít, jsou společná jídla, výlet nebo cesta dopravním prostředkem.
- Přemýšlejme o fyzické a psychické únavě. Jednak při tvorbě harmonogramu a jednak na táboře – tam se nebojme harmonogram měnit a přizpůsobovat aktuálním potřebám. Nepřetěžujme ani jednotlivé vedoucí. Nechme je vyplnit si jejich osobní harmonogramy, kde uvidí, kdy program vedou, kdy si ho chystají a kdy mají čas na odpočinek.
- Tábor můžeme využít i v dramaturgii skautského roku. Můžeme na něm uzavírat nebo nechat vrcholit některé věci (např. přípravu na slib) nebo některé nové začínat (např. změnit složení družin).
- K táborové pohodě přispívá i pravidelnost režimu. Tu se ale čas od času nebojme narušit a rozbít tím táborovou rutinu. Takovým rozbitím může být i program mimo tábořiště. Změníme tak táborový rytmus a ještě se podíváme do okolí.
- Střídejme programy pro jednotlivce, družiny i celý oddíl. Zvlášť pokud přes rok fungujete hodně družinově, nechte děti poznat kamarády i z jiných družin.
- Nepřehánějte to příliš se soutěžením. Program raději zaměřte na spolupráci a překonávání sebe sama.
Téma: táboření