Téma: metodika

Ben Já Mína: Časopis i metodika

Jak jejich propojení využít na sto procent?

Připravila Pavla Sýkorová – Gymi.

Pojď si to vyzkoušet s dubnovým číslem časopisu i metodiky. Napřed si přečti jak na to, inspiruj se návrhy na dvě schůzky a také tím, jak jsme k návrhům schůzky využili metodiku i časopis. Na následujících stránkách najdeš ukázku, kompletní metodiku ke každému číslu Ben Já Míny si můžeš stáhnout na webu.

Obrazovou část časopisu, se kterou metodika pracuje, najdeš tady.

Jak na to?

1. Projdi si časopis a přečti metodiku. Pro tebe, jako vedoucího, je metodika důležitější než časopis.

Je úplně v pořádku některou z aktivit vyřadit, když se na ni necítíš, případně si ji upravit. V této ukázce upravíme aktivitu Žabí koncert. Nevyužijeme xylofon, protože ho nemáme, nevěříme si v C1, G1 a C2. Využijeme hlas – hluboký, střední, vysoký.

2. Připrav dramaturgii schůzky. Zde představíme dva na sebe návazné programy schůzek. Můžeš je využít a pracovat s metodikou bez časopisu, metodiku si přečíst a pracovat přímo s časopisem, najít si aktivitu a schovat si ji na jindy nebo různě všechny způsoby kombinovat. Inspiruj se.

První schůzka.

1. Zahájení schůzky – společný kruh. Benjamínci sedí v kroužku, posílají si mezi sebou plyšovou rybu se šátkem (nebo cokoliv, co souvisí s vodou, např. plastovou žabičku), a kdo drží rybu, odpovídá na otázku: „Kde v přírodě vidíte vodu?“

2. Procházka k rybníku. Pokud rybník nemáte v okolí, připravte si vlastní. Odkaz na Žabí zátiší najdeš v metodice.

3. Zkoumání hráze rybníka. Vycházej z vlastních znalostí a toho, co vidíte u rybníka. Můžete si vyprávět o stojaté a tekoucí vodě. Jak se dostane voda do rybníka? Nech benjamínky klást vlastní otázky.

4. Honěná dvojčat. Pohybová aktivita z metodiky.

5. Žabí koncert. Vyprávěj o kvákání žab – říká se tomu žabí koncert, protože je to hodně slyšet a mají různé výšky zvuků. Kdo dělá hluboký zvuk? Kdo vysoký? Pojďme si to vyzkoušet na medvědovi a myšce. Poté budeme kvákat v různých výškách.

6. Čáp chytá žáby. Využití symbolického rámce a doplnění vlastní aktivity. Variace hry na babu, jeden je čáp a ostatní žáby.

7. Zrcadlová hra.  Aktivita z metodiky.

8. Závěr. Návrat do klubovny. Rozloučení.

Druhá schůzka

1. Zahájení schůzky – společný kruh. Otázka: Co si pamatujete z minulé schůzky? Ostatní říkají, co se dělo, i těm, co na schůzce nebyli.

2. Na rybníce jsou velké vlny.  Využijeme písničku Kapr, viz metodiku.

3. Rozdělíme benjamínky na dvě skupiny, které se v průběhu prohodí.

Skládání žab. Půlka skládá žabičky.

Využití pracovního listu z časopisu. Pracovní listy jsou na stránkách BenJaMíny ke stažení.

Co uvidíš? Druhá půlka s časopisem kreslí odraz ve vodě.

Využití stránky časopisu. Doporučujeme lavor s vodou (tmavý lavor, více lavorů).

Protože je aktivita rychlejší než skládání, přidáme pohybovou aktivitu. Vedoucí hraje čápa, klape rukama a chytá benjamínky, co skáčou jako žáby. Chycené žáby se mohou oživit, když doběhnou na určené místo.

4. Skákající žabka. Využití aktivity z metodiky k pracovnímu listu.

5. Schovávání žab. Aktivita z Ben Já Míny.

6. Závěr. Co jsme se během posledních dvou schůzek dozvěděli a naučili? Vedoucí připraví obrys rybníka na velký papír. Každý benjamínek nakreslí na papírek cokoliv, co do rybníka patří, co se dozvěděli a co zažili. Každý může mít více papírků, nalepí je na velký papír. Výsledek lze vyvěsit v klubovně.

Zaujalo tě, jak lze využít časopis a metodiku? Pojď zjistit, jak je získat:

Jak získat tuto metodiku (a všechny další)?

Jak získat časopis Ben Já Mína?