Téma: personalistika

Mentory a mentorky do každého střediska!

Foto: Tomáš Hlavza

Máš ve svém okolí někoho, koho můžeš pravidelně žádat o radu a pomoc? Někoho, o koho se můžeš opřít v náročných momentech, s kým můžeš sdílet úspěchy i plánovat další rozvoj oddílů či střediska? Někoho, koho baví předávat ti své skautské i životní zkušenosti? Pojďme společně vykročit k tomu, aby měl každý na své skautské cestě svého průvodce, mentora či patrona

Mentorský systém vedení a vzdělávání je vložený do samých základů skautské výchovy. Družinový systém je postavený na mentorských základech. I vedoucí oddílů mentorským přístupem rozvíjí družinové rádce a rádkyně. Na vzdělávacích kurzech sami zažíváme spolupráci například s patrony. Jak ale pracujeme s učením se od starších a zkušenějších u dalších činovníků přímo ve skautských střediscích? Nezapomínáme na ně?

Na podobnou podporu oddílovým nebo střediskovým vedoucím, výchovným zpravodajům či hospodářům zatím nemáme v hnutí „systém“. Ale pozitiva, která může mentoring do střediska vnést, známe. Jmenujme pro představu pomoc s udržením motivace, se zmírněním nejistoty z nové role, s rozvojem vlastního potenciálu, s překonáváním výzev, ale i pomoc s propojením různých generací na středisku. No, není toho málo. Přesto má mezi výše zmíněnými vedoucími oddílů, středisek, výchovnými zpravodaji či hospodáři mentora nebo mentorku málokdo. 

Oslovme naše předchůdce

Mnoho střediskových vedoucích popisuje pocity, kdy jsou na vše sami. Očekává se od nich hodně, včetně podpory a motivace členů svého týmu. A kde hledat ty, kteří podpoří je samotné? Prvním krokem může být snaha hledat mezi těmi, kteří si třeba v minulosti prošli podobnou zkušeností. Ti jsou ideálními kandidáty na dlouhodobé podporovatele současných vedoucích oddílů, středisek, hospodářů či výchovných zpravodajů. Zkusme je cíleně hledat, oslovovat a zapojovat. A nemusíme při tom mít pocit, že bývalé činovnice a činovníky něčím „otravujeme“. Být mentorem je krásná zkušenost. A rosteme a učíme se při ní všichni. Vnášet druhým lidem do života radost, pomáhat jim cítit se dobře ve své roli a věřit sami v sebe je totiž smysluplné a naplňující poslání.

Začínáme plakátem

Pro ty z vás, kterým podpora dospělých na středisku prostřednictvím mentoringu dává smysl, jsme nachystali informační plakát. Najdete jej jako přílohu tohoto časopisu nebo na skaut.cz/mentoring. Obsahuje konkrétní tipy pro ty, kteří si chtějí svého mentora či mentorku najít, tipy pro ty, kteří chtějí být někomu mentorem, tipy pro úspěšnou spolupráci i přehled toho, co všechno mohou mentoři i mentorovaní díky vzájemné spolupráci získat. Zkuste proto plakát nebo samotné téma mentoringu přinést na své střediskové či okresní rady a zamyslet se společně nad tím, jak můžete aktivně pomoci tomu, aby dospělí činovníci ve vaší organizační jednotce cítili skutečný zájem a dlouhodobou podporu od svých předchůdců a vzorů. Tipy z plakátu vám budou inspirací.

Dohoda a pak podpora

Možná se nyní ptáte: jak dohoda souvisí s mentoringem? Odpověď se nabízí ve chvíli, kdy přemýšlíme nad prací s dospělými v hnutí perspektivou cyklu dobrovolníka. Ten má své fáze, které se vyplatí nepřeskakovat. V našem hnutí je poměrně běžná situace, kdy mladý člověk přebírá oddíl, středisko, hospodaření nebo se pokouší o ustavení funkce výchovného zpravodaje a přitom neví, jak dlouho a za jakých podmínek bude svou roli vykonávat. Věřím, že má na začátku chuť a odhodlání, ale je mi jasné, že pokud s ním nikdo neprobírá jeho situaci, jeho plány, jeho radosti i strasti, jeho touhy po změně, může velmi snadno získat pocit, že je jen figurkou v nekončícím skautském kolotoči. 

Součástí dobré práce s dospělými v organizaci je proto nejprve umění se na začátku dohodnout a následně umění dlouhodobě podporovat činovníky a činovnice v průběhu výkonu jejich funkce. Díky široké nabídce zajímavých kurzů a vzdělávacích akcí máme někdy tendenci odškrtnout si políčko podpory tím, že se těchto vzdělávacích akcí účastníme. Vnímejme ale vzdělávací akce spíše jako jeden ze dvou důležitých předpokladů toho, že budeme naše role a funkce zvládat s přehledem a radostí. Tím druhým předpokladem je dlouhodobá podpora – a tady je prostor pro mentoring.

Využijte obě přílohy časopisu

Všem z vás, kterým se ještě na středisku nedaří uzavírat dohody a nabízet mentoring jako součást dlouhodobé podpory činovnic a činovníků v různých funkcích, doporučujipracovat s přílohami tohoto časopisu. Na předchozích dvou stranách se nachází všitá příloha věnovaná první fázi práce s dospělými – uzavření vzájemné dohody.Pokud na vašem středisku podobně s dospělými nepracujete, zkuste dohody uzavřít zpětně a možná zjistíte, jak tento jednoduchý krok pomůže s rozpuštěním mnoha nevyslovených strachů, negativních očekávání, ale i s plánováním předávání jednotlivých rolí. Společně s druhou přílohou – plakátem, který se věnuje mentoringu, tak můžete postupně skládat mozaiku inspirace pro dobrou práci s lidmi na vašem středisku.

Co je mentoring?

Mentoring je vztah dvou osob, kdy mentor předává své zkušenosti a znalosti mentorovanému. Mentor působí jako průvodce v určitých oblastech či tématech a pomáhá mentorovanému nalézt správný směr, sebedůvěru či řešení.

Co přinese mentoring mentorovaným?

  • už nebudou na výzvy sami
  • možnost získat cenný pohled zvenčí
  • příležitost načerpat inspiraci ze zkušeností mentora/mentorky
  • rychlejší a snadnější orientaci v nové roli/funkci
  • průvodce v hledání vlastní cesty
  • podporu vlastního rozvoje a motivace
  • cenné rady, kontakty a podnětné diskuse

Co mentoring přinese mentorovi/mentorce? 

  • pomohou kvalitě skautingu svými zkušenostmi
  • podpoří někoho na startu a usnadní mu cestu
  • posbírají nové zkušenosti s vedením lidí
  • dostanou možnost vidět skauting z nové a čerstvé perspektivy
  • získají příležitost inspirovat sebe i druhé a radovat se z jejich úspěchů
  • budu mít dobrý pocit z toho, že někomu pomohli
  • mohou najít nová přátelství

O autorech

Bývalá vedoucí střediska Prosek Praha, která nyní prac