Téma: středisko

Výchovný zpravodaj – moje pravá ruka

Někdy si jako vedoucí oddílu nevím rady. Naštěstí mám na středisku podporu – mentora, konzultanta, pomocníka, koordinátora, kamaráda, …
Foto: Štěpán Hašek – Jmelí

V posledních letech se na střediscích opět objevují výchovní zpravodajové. Léty prověřená praxe byla v mnoha jednotkách přerušena. Zmizela povinnost k jejich jmenování. Vlastně to bylo možná dobře, někdy je nejlepší začít od začátku a hledat. Měli jsme prostor přemýšlet o náplni jejich činnosti, o užitečnosti a potřebnosti jejich role. Kromě toho máme nyní i více lidských zdrojů. Díky čtvrt století svobodného skautování můžeme mezi zkušenými činovníky, kteří odešli z vedení oddílů najít ideální osobnosti pro tuto funkci. Dobře vykonávaná funkce výchovného zpravodaje přinese jistotu vedoucímu střediska (že má někoho, kdo se dlouhodobě a koncepčně zabývá výchovou v jednotlivých oddílech) i oddílovým radám (že mají někoho, kdo jim poradí, pomůže, poskytne zpětnou vazbu na činnost). 

Jaký by měl být výchovný zpravodaj? 

Určitě by se mělo jednat o člověka otevřeného, zkušeného a motivovaného do své práce. Vše další si osvojí. Je skvělé, když má dobré vztahy s vedením střediska i oddílů. Měl by mít důvěru aktivních činovníků. Ve větších střediscích je dobré mít do této funkce jmenovanou dvojici, nebo tým lidí, kteří si mezi sebe činnost rozdělí.

Výchovného zpravodaje nemáte? Udělej s tím něco!

Jsi vedoucí oddílu? Pak se dožaduj servisu výchovného zpravodaje. Nastanou často situace, kdy by člověk chtěl vyslechnout radu zkušenějšího, požádat ho o pomoc s organizací nějaké akce, s dojednáním zajímavého programu. Potřebuješ rádcovský kurz pro lidi ze svých družin? Výchovný zpravodaj jim vhodný kurz vybere, případně ho sám zorganizuje. Pokud výchovného zpravodaje nemáte, pak by jeho agendu měl zajistit střediskový vedoucí. Je toho na něj moc? Pomoz mu najít vhodného kandidáta na tuto funkci.

Jsi vedoucí střediska? Hledej v řadách zkušených činovníků, kteří vedli oddíly, mají co předat a získali potřebný nadhled. Hlavně zvaž, zda se jedná o člověka, který má či dokáže získat důvěru současných „oddíláků“. Díky němu pak ušetříš hodně vlastních sil. Neváhej, přemýšlej o tom a jednej. Kde má tvoje středisko v oblasti výchovy největší mezery? Co je potřeba udělat? Kdo je schopen se toho chopit? Zamysli se nad možnými „kandidáty“ na jednání střediskové rady. Přesvědč vedení oddílů, že takového člověka potřebují, využijí a že ho chtějí mít!

Co má být náplní jeho činnosti?

Především to, že se pravidelně setkává s vedoucími oddílů, naslouchá jim, podporuje je a motivuje. Dále pomáhá řešit výchovné problémy v oddílech, diskutuje potřeby oddílů v oblasti vzdělávání a doporučuje vhodné vzdělávací, zážitkové a motivační akce. Může vedoucímu pomoci vyhledat vhodné adepty do užšího vedení oddílu, podporuje systematickou práci na výchově rádců a budoucích nástupců vedoucího. Velkým přínosem může být jeho zapojení do přípravy či revize oddílového plánu činnosti. V oddíle může taky pomoci s hodnocením kvality, vyzdvihuje silné stránky oddílu a pomáhá s posilováním slabých stránek.

Na úrovni střediska se pravidelně setkává s jeho vedoucím a informuje ho o situaci v oddílech. Koordinuje sestavení výchovného plánu/koncepce střediska (přechody členů mezi oddíly, vyváženost věkových kategorií, dlouhodobé cíle a prostředky k jejich dosažení). Zavádí pravidelné výchovné části střediskových rad, na kterých je prostor na diskuzi o aktuálních výchovných tématech či problémech. Informuje o novinkách ve vzdělávání. Dále je přínosné, když podporuje/spoluorganizuje společné střediskové akce, konzultuje jejich program a výchovné cíle. Pak také zprostředkovává sdílení, komunikaci a spolupráci mezi oddíly a oddílovými vedoucími.

„Výchovný zpravodaj musí znát situaci, aby jeho práce byla dobrá. Je skvělé mít pohled zvenčí. Nebojím se někoho pustit do oddílu, vím, že to může přinést nový pohled a oddílu jako celku to pomůže.“

Kateřina Matysková – Kachnička, vedoucí oddílu, středisko Červený Kostelec

Existující nástroje pro výchovné zpravodaje

O autorech

Spisovatel a editor, koordinátor Podpory výchovných zprav