Téma: instant

Oddílový rok

Foto: Klára Kozáková

Mladí rádcové se ve své roli potýkají s mnoha nepoznanými situacemi, mezi které často patří i nové nastavení vztahů s oddílovou radou. Tento program cílí na oboustranné stmelení nastupujících a stávajících členů oddílové rady. Rádce by měl ujistit, že vedoucí oddílu mohou být dobrými parťáky a potřebnou oporou, a zároveň jim ukázat, co s sebou nese vedení družiny či oddílu. Program jsem čerpala a upravila z materiálů k víkendové motivační akci TMEL, které jsou dostupné zde: goo.gl/jmU8zw. Samotný program včetně všech podkladů pak zde: bit.ly/2Dx2tyu.

CíleNově nastupující rádcové se zapojí do týmu oddílové rady. Uvědomí si, co obnáší práce vedoucího, a že se mohou na ostatní členy obracet s prosbou o rady. 
ÚčastníciNastupující rádci + členové oddílové rady
Přípravacca 1 h 
Délkacca 1 h
PomůckyArchy s měsíčními plány, pomůcky pro plnění aktivit (počet sad dle počtu týmů), kartičky na označení splněné aktivity, píšťalka/silnější hlas, časomíra

Úvod

Účastníky rozdělte do skupinek 5–6 lidí, čímž se stanou oddílovou radou nového oddílu. Jejich úkolem bude postarat se o tento nový oddíl skrze přípravu schůzek, výprav a tábora. Oddílům rozdejte plán činnosti na následující 2–3 měsíce a vysvětlete, že aby se oddílu dobře dařilo, musí mít název a spoustu spokojených členů. Název je věcí shody, spokojení členové výsledkem atraktivity programu připraveného pro nováčky.

Pravidla hry

Cílem oddílu je získat co nejvíce nováčků. V každém měsíci se konají 3 schůzky a 1 výprava. Schůzka se skládá ze tří programů, výprava pak ze tří programů, dvou cest a jednoho ubytování. Jednotlivé části schůzky (příp. výprav) se připravují splněním odpovídající aktivity. Na přípravu schůzky jsou 3 minuty, na přípravu výpravy 6 minut. Pokud se povede připravit kompletní akci (tj. splnit 3 aktivity v případě schůzky a 6 u výpravy), získává oddíl nováčky; v opačném případě oddíl nováčky ztrácí. Po 2–3 měsících přichází na řadu příprava tábora. Na tu má oddíl 10 minut. Pokud se tábor podaří připravit, oddíl stvrzuje počet získaných nováčků, v opačném případě o půlku nováčků přichází.

Nováčci se získávají s ohledem na připravený program schůzek a výprav. Ten může být kvalitní nebo zábavný. Pokud zvolíme pro schůzku pouze zábavné programy, jsou děti nadšené a přivedou 1 nováčka. Při zavedení pouze kvalitního programu jsou nadšení rodiče, což znamená 2 nováčky. Pokud je program rozmanitý, tj. proběhne aspoň jeden program každého typu, získáváte nováčky 4 (jednoho za zábavu, dva za kvalitu a jednoho za rozmanitost). Nepovede-li se připravit kompletní schůzka, oddíl přichází o 2 nováčky. U výprav se zisk i ztráta nováčků násobí oproti schůzce dvěma. 

Za splnění aktivity si členové vyzvednou u organizátora kartičku splnění, kterou přilepí do aktuálně připravované akce. 

Foto: Klára Kozáková

Aktivity a časový rozvrh

Aktivity by měly odpovídat jejich reálné náplni. Doporučuji začlenit aktivity cílené na hráčskou skupinu a předem si vyzkoušet jejich časovou náročnost. Základní aktivity by měly pokrýt zábavný program, kvalitní program, cestu, ubytování a tábor. Zároveň je možné zavést stezku nebo rozšířit spektrum akcí, programů a úkolů podle chuti. 

Základní časový rozvrh vyplývá z pravidel. Na začátku nechte týmům čas na tvorbu názvu, představení oddílů a vymyšlení strategie. Hra běží nepřetržitě v rytmu 3 minuty – 3 minuty – 3 minuty – 6 minut. Další materiály ke hře, rozepsaný časový rozvrh, tipy na konkrétní úkoly a jejich případnou gradaci najdete zde:  bit.ly/2Dx2tyu.

Reflexe

Debata nad tím, jak účastníci vnímali hru zasazenou do oddílového prostředí. Přemýšleli nad kvalitou/zábavností programu? Může rádce při příštím plánování vytvořit s někým tandem pro zajištění části nadcházející akce? Apod. Směr reflexe by měl vycházet hlavně z toho, jaká byla/je atmosféra v oddílové radě.

Jako první tuto aktivitu vyzkoušela skupina roverů ze střediska Střela v Plzni. O své postřehy z realizace se s námi podělila vedoucí Kosťa.

Zkušenosti z realizace

Někdy je těžké odhadnout, jak rychle se budou jednotlivé úkoly plnit. Proto je nezbytné si je předem vyzkoušet a mít připravenou jejich těžší i snazší variantu. My jsme často museli úkoly ztěžovat, aby byl udržen časový tlak. Občas se stávalo, že v některém týmu bylo moc hráčů, kteří potom neměli co dělat, protože na plnění úkolů jich stačilo jen pár. Při plnění bylo vidět, že si každý volí to, co mu jde nejlíp, proto čím jsou úkoly rozmanitější, tím lépe.

O autorech

Vedoucí střediska v Plzni. Ráda si zahraje frisbee.