Téma: trendy

Když se škola protne se skautingem

Trendy ve skautské výchově a školním vzdělávání dnes nelze jednoduše oddělit. Nakolik se mohou oba světy vzájemně inspirovat, ukazuje příběh školy čerpající ze skautské zkušenosti svých pedagogů
Foto: fotohavlin.cz

Gymnázium Na Zatlance v Praze otevřelo v září 2017 první třídu s inovativním vzdělávacím programem s názvem ALT. Výuka je postavena na třech pilířích – porozumění světu v jeho provázanosti, rozvoji osobnostních a sociálních kompetencí a hledání a posilování silných stránek studenta. V určitém ohledu se protíná s tím, co by měl u mladých lidí rozvíjet též skauting.

Jak ALT, tak skauting se snaží nabízet odpověď na část výzev dnešní doby na poli vzdělávání. Různé průzkumy opakovaně prokazují, že se mění požadavky na to, co by měl umět vzdělaný člověk. Je třeba říci, že je stále důležité, aby měl určitou sumu znalostí. Ty by však neměly být izolované, ale propojené do smyslupných celků. Dále pak před vychovateli stojí výzva v podobě rozvoje osobnosti mladých lidí. Dnešní doba tekuté modernity vyžaduje, aby se lidé uměli efektivně učit, dokázali spolupracovat a komunikovat s ostatními, ale také třeba to, aby chápali význam hodnot a byli schopni podle nich jednat. 

Velká styčná plocha mezi skautingem a ALTem je v rozvoji svobody a odpovědnosti mladých lidí, jinými slovy v rozvoji jejich autonomie. Funguje-li skautský oddíl tak, jak by měl, mělo by být přirozené, že se děti v maximální možné míře starají samy o sebe. Dospělý člověk, který je podporuje, by měl spíše poskytovat zpětnou vazbu či věci reflektovat než být aktivním hybatelem. Jeho role je v hlídání psychické a fyzické bezpečnosti a pokud děti tuto hranici nepřestupují, měly by mít možnost svobodně jednat, a poté i nést následky svého jednání.

Současné pedagogické trendy se do určité míry skutečně obracejí k principům blízkým skautské výchovné metodě. Platit to však může i obráceně: skautské oddíly se mají čemu přiučit od inovací ve školách.

To, co ve skautingu například už tak organicky zakotveno není, ale pro ALT je důležité a mohlo by být důležité i pro skauting, je výchova založená na respektu. Má-li člověk vyrůst v autonomního jedince, zdá se, že je třeba, aby byl respektován a současně aby se naučil respektovat sebe i ostatní. Zní to jednoduše, ale je to nesmírně obtížný úkol. V programu ALT se proto soustředíme na to, aby vztah mezi učitelem a studentem byl postaven podobně vyrovnaně jako vztah dospělého s dospělým. Komunikace je velmi otevřená, ale zároveň zdvořilá. Učíme se nalézat vlastní mantinely, respektovat mantinely ostatních. Stanovujeme si společné dohody platné pro učitele i studenty, které tvoří základní kánon toho, jak spolu jednáme. 

ALT zřejmě není pro všechny studenty, stejně jako skauting možná není pro všechny děti. Hodně záleží na tom, co samy chtějí a s čím k nám přicházejí. Každému by však bylo dobré nabídnout, aby mohl vyrůst co nejvíc podle svého. K tomu je potřeba vnímat jeho rozvoj a růst z širší perspektivy. Je též dobré si uvědomit, že k růstu je třeba svobody a respektu. Je to jedna z cest k vzdělanému člověku, který obstojí ve výzvách, které stojí před námi. Platí to obecně pro skauting i pro školu, má tak smysl snažit se tyto dva světy myšlenkově propojovat.

O autorech

Lektor vzdělávacích kurzů, někdejší šéf Intercampu.