Téma: instant

Kyticí k vzájemnému respektu

Rozvoj kladných návyků u světlušek a vlčat
Foto: Martin Vaníček
Cíl:Rovnocennost – členové si uvědomí, že jsou každý jiný, ale přitom každý stejně důležitý 
Účastníci: Celá šestka
Prostředí: Klubovna
Délka: 30 minut
Pomůcky: Barevné papíry, lepidlo, nůžky, fotografie dětí, velký papír (na nalepení kytice), fixy

Následující aktivita je převzata z metodiky Výuka demokracie, kterou vydalo v roce 2008 Centrum občanského vzdělávání Masarykovy Univerzity. Ze školní třídy jsme aktivitu přesunuli do skautské klubovny. Obsah a princip byl zcela zachován, dodáno bylo několik skautských prvků (např. využití fotografií z činnosti oddílu nebo témata k diskuzi).

Aktivita může sloužit k uvedení tématu rovnoprávnosti a respektu k druhým v programu pro vlčata a světlušky.

Tvorba kytice (1520 minut)

V první fázi mají děti za úkol vyrobit kytici. Každý ze členů družiny bude potřebovat kolečko papíru jako střed kytice, na které si nalepí svoji fotografii (fotografie může přichystat vedoucí, může se jednat např. o vtipné momentky z výpravy). 

Poté si vystřihne 6 okvětních lístků, na které si napíše nějaké slovo, které ho charakterizuje. Mělo by se jednat o charakteristiky pozitivní. Tuto fázi můžeme přizpůsobit věku dítěte. Pro starší vlčata a světlušky můžeme úkol specifikovat: na každý lístek napíší jednu pozitivní věc, kterou by o nich řekli různí lidé (maminka, tatínek, učitelka, kamarád, on sám o sobě, někdo z družiny). Na základě věku a šikovnosti dětí jim můžeme okvětní lístky předkreslit na papír, popřípadě jich část předem vystřihnout. Doporučuji si vyrobit jednu květinu doma jako ukázku toho, jak hotový výrobek může vypadat.

Jakmile jsou okvětní lístky hotové, nalepí se na střed květiny, na závěr dolepíme stonek a lístky. Společnými silami nalepíme květiny na velký papír a utvoříme z nich jednu velkou kytici, kterou můžeme libovolně dozdobit. 

Diskusní část

Již při vytváření kytice můžou děti začít představovat své květiny. Každý by měl říct, co si na květinu napsal a v čem je dobrý. V tomto bodu vedoucí může reflektovat a nabídnout ostatním dětem myšlenku, že právě tyto dobré charakteristiky, které každý z nás přináší, tvoří naši šestku jedinečnou. Děti také mohou přidávat další charakteristiky ostatních, které mají rády. 

Děti mohou také pozorovat, jestli jsou si některé z květin i přes rozdíly podobné? A popřípadě v čem? Vedoucí také může dětem pomocí metafory ukázat, že bez jakékoliv květiny (člena) by kytice (šestka) nebyla kompletní.

Jako první tuto aktivitu vyzkoušela vlčata z Bělé pod Bezdězem. O své postřehy z realizace se s námi podělil jejich vedoucí Maňas.

Zkušenosti z realizace

Hodí se mít předem připravené šablony koleček prostředku a šablony okvětních lístečků, aby si vlčata mohla vše překreslit na barevné papíry. Lze tím ovlivnit velikost celého výtvoru. Doprostřed lze použít fotky dětí, které mají uložené ve SkautISu. Zatímco vlčata obkreslovala a vystříhávala z barevných papírů, vysvětloval jsem jim, k čemu budou sloužit okvětní lístky – že si na ně budou zapisovat své kladné vlastnosti. Je ideální to zapsat silnějším fixem na okvětní lísky tak, aby to bylo dobře vidět. Také je dobré počítat s tím, že pro menší kluky je lepší mít dostatek času, aspoň 50 minut. 

O autorech

Vedoucí odboru vlčat a světlušek, instruktorka na kurzec