Téma: trendy

Kolik rolí znáš, tolikrát jsi člověkem

Foto: Stanislav „Qilip“ Čihák

Larp je fenomén, který je v posledních zhruba dvaceti letech v oblasti aktivní volnočasové zábavy na vzestupu. Nemusí jít ale nutně jen o zábavu. S určitým akcentem může posloužit i jako vzdělávací a seberozvojový nástroj

Larp má mnoho podob. Říká se, že u nás základy této aktivity položil už Jaroslav Foglar dávno před tím, než ta zkratka vůbec vznikla. V zásadě jde především o aktivní hraní rolí (live action role playing) a prožití vyprávěného příběhu. Někdy se larp přirovnává i k improvizačnímu divadlu bez diváků. Hrát larp je jako číst knihu, s tím rozdílem, že hrdinu díla ztvárníte vy a prožijete si to všechno pěkně na vlastní kůži. Třeba v podzemním bunkru. Nebo v kulisách psychiatrické léčebny. Můžete dramaticky odehrávat srdceryvný příběh starého letce, stejně jako s potem v tváři utíkat před hromadou zombií. Larp má mnoho podob a každá nás může něco naučit.

Hraním k rozvoji schopností

Larp dává hráči možnost prožít si něco, co v normálním životě není běžné. Tím, že na sebe bere roli někoho jiného, vyzkouší si situace, do kterých by se třeba dostat ani nechtěl. Řečeno s Konfuciem: „Pověz mi a zapomenu; ukaž mi a já si vzpomenu; ale nech mne se zúčastnit a já pochopím.“ Lze si vyzkoušet různé životní situace a v nich varianty a dopady vlastního chování. Budeme-li chtít pochopit aspekty života indiánů v rezervacích, může larp posloužit jako prostředek pro zažití autentických situací a vztahů, které prožívají, a může tak obohatit náš pohled na věc.

Sám o sobě je to zážitek. Ve chvíli, kdy se ale prožitá situace reflektuje, je možné se z něj poučit a pochopit, jak a proč se v daných situacích lidé chovají tak či onak. Vyzkoušet si na vlastní kůži tvrdý život legionářů při jejich cestě napříč Sibiří může přinést zajímavé vhledy do tehdejší doby, stejně jako nový náhled na již známá fakta. Zkusit se postavit se do čela politického kabinetu, který má rozhodnout o přijetí Mnichovského diktátu, a vnímat to včetně všech detailů, které se v té chvíli mohly odehrát, může vést k lepšímu pochopení důvodů onoho rozhodnutí. Neabsolvujete celé dějiny, ale ponoříte se do hloubi pocitů a zážitků ztvárňované postavy. To vše lze využít k rozvoji jedince, ale i skupiny. Nejeden hráč tvrdí, že se s každou novou rolí naučí něco nového i o sobě a lidech kolem něj.

Edularp kolem nás

Larp jako výuková metoda (tzv. Edularp) je u nás zatím ještě v plenkách, podobně jako akademická disciplína. Jsou však lidé, kteří se o zvýšení užití takové metody snaží a ji využívají (například spolky Hrana, EduLudus a další). Oproti naší kotlině pak Skandinávie, která je často považována za larpovou Mekku, jej jako výukovou metodu užívá naprosto běžně. Existuje dokonce i škola, která pro výuku využívá larp zcela výlučně. Studenti tak odehrávají role historických osobností a učí se, co vedlo například k rozhodnutí ubodat Julia Caesara. Nejde ale jen o historii. Stejně tak se pomocí lidských vztahů mezi postavami lze naučit, které prvky z periodické tabulky se „mají a nemají rády“.

Hraj larpy

Možná platí „kdo nezažil, nepochopí. Naštěstí není problém si to zkrátka zajít zkusit. Iniciativy Hraj larp a Hraju larpy v Praze a Brně pořádají pravidelné hraní tzv. komorních larpů (maloformátové hry pro pár hráčů na několik hodin), které jsou na prvotní ozkoušení ideální volbou.

Kam dál?

O autorech

Larper, designer, houslista a organizátor škol v přírod