Téma: anketa

Kde se bere mediální gramotnost ve skautingu?

Foto: fotohavlin.cz

Petr Vaněk – Permi, místostarosta Junáka – českého skauta 

Skautská výchova je výchovou všestrannou. A k takové výchově je někdy náročnější cesta, než se může zdát. Čas, který máme v oddílech, je velmi omezený a nejde do něj vměstnat vše. Jsme si v redakci vědomi toho, že často je to náš časopis, který přináší nová témata s ambicí dostat je do programu skautských oddílů. Nejinak je tomu i tentokrát. Zeptali jsme se proto místostarosty Junáka a rovera, který se této tématice v oddíle věnoval, co si o rozšíření skautské výchovy o mediální gramotnost myslí. 

Vinou lží a dezinformací dnes v lidech snadno narůstá strach, zmatek, vztek, pocit, že ničemu nelze věřit a vše lze relativizovat. To vnímám jako ohrožení pro společnost, demokracii i mezilidské vztahy a jsem přesvědčený, že bychom měli na podobná rizika reagovat i jako skauti a skautky. Pokud máme být připraveni na současný svět, musíme se učit rozvíjet kritické myšlení, zdravou skepsi v přijímání a vyhodnocování informací a odolnost vůči manipulacím. Ostatně i v nové Vůdcovské zkoušce najdete tuto kompetenci: Dle potřeby vyhledává, kriticky posuzuje a vybírá pravdivé a relevantní informace, a vede k tomu členy oddílu. Snadný přístup k informacím však pro nás může být i příležitostí. Co média jsou, jak fungují, či kdy se jich v pravou chvíli vzdát, tomu všemu se můžeme s kluky a holkami v oddílech věnovat. Jako vedoucí bychom měli být skautům a skautkám dobrými průvodci a měli bychom jim pomáhat být zkušenými průzkumníky v informační džungli. Pojďme tuhle výzvu vzít za svou. 

Jakub Hovězák – Čtverec, člen vedení brněnské devadesátčtyřky

Mediální gramotnost se stává čím dál potřebnější díky narůstání dezinformačních kanálů a zdokonalování lživých zpráv. A jelikož se jí nedostává dostatečné pozornosti jinde, tak by se na to měla zaměřit právě skautská výchova. Má to ale i svá rizika. Takže ano, mediální gramotnost by měla být součástí skautské výchovy, ale mělo by se s ní pracovat uvážlivě a na programu by se měl podílet někdo více zkušený. Ve školním roce 2017/18 jsem byl rádcem družiny mladších skautů. Pozoroval jsem, že v tomto věku se začínají zažírat do internetu a různých informací, které tam nacházejí. Snažil jsem se na to reagovat výběrem programu. Podnět jsem dostal hlavně z časopisu Roverský kmen (říjen 2017), kde byl článek o výchově dětí k mediální gramotnosti. Našel jsem si třeba nejčastější dezinformace a dal jsem je členům, aby si je prostudovali a přednesli, co se jim na nich nezdá. Držel jsem se mimo politické kauzy a nijak jim nenutil svůj názor. Naopak jsem chtěl, aby si ho vytvořili sami.