Téma: instant

Když to nepošleš dál, budeš mít 13 let smůlu…

Foto: pixabay.com

Podobné řetězové zprávy chodily světem mnohem dřív, než existoval internet. Opisovaly se ručně, na stroji, kopírovaly se a posílaly poštou. Dnešní roveři a rangers už takové dopisy nejspíš nepamatují, o to větší zkušenost ale mají s jejich novodobou formou – hoaxy, spamy a konspiračními teoriemi.

Zatímco na spam stačí kvalitní antivirus, s hoaxy a šílenými teoriemi si musíme poradit sami. Od roverů a rangers už ale nečekáme jen samotnou dovednost jejich odhalení, chceme, aby byli aktivními hybateli a pomohli s jejich odhalením i ostatním.

Jednou z nejvíce ohrožených skupin jsou senioři. Podle výzkumu, který realizoval projekt Starci na netu, šíří lidé starší 65 let na internetu 6krát častěji informace skrze e-maily a 40 % z nich si informace ze svého oblíbeného zdroje neověřuje.

Pojďte se společně se svým kmenem pomoci seniorům zorientovat se ve vlastním e-mailu!

Cíle Účastníci si uvědomují, proč někteří lidé podléhají hoaxům a dovedou jim pomoci naučit se jim vzdorovat
ÚčastníciRoverská skupina, počet není rozhodující
ProstředíKlubovna
PřípravaDo hodiny
Délka2 × 1‚5 hodiny na schůzce + 2 návštěvy seniorů
PomůckyPředměty na úvodní aktivitu, počítače s připojením k internetu, tiskárna

Část 1: Aktivita pro rovery

Začneme malou hrou. Organizátor aktivity si připraví sadu předmětů, které bude postupně po kroužku posílat účastníkům programu. Může jít o fyzické předměty nebo jejich obrázky (např. klíče, červený kapesník nebo polštář, zelené autíčko, červený hrnek apod.) Úkolem účastníků je okamžitě zhodnotit, zda předmět naplňuje dopředu stanovená kritéria:

  • má zelenou, nebo červenou barvu
  • je větší než 12 cm
  • každý se s ním setkáme alespoň jednou denně
  • jeho název začíná na souhlásku
  • je měkký

Hráči se musí v krátkém čase, v rámci vteřin (je možné stanovit i konkrétní časový limit), rozhodnout, zda daný předmět pošlou sousedovi po levici (pokud všechna kritéria splňuje), nebo po pravici (pokud nesplňuje alespoň jedno kritérium); případně ho úplně odloží (nesplňuje-li žádné kritérium). Poté, co se každý seznámí alespoň s několika předměty, je možné kolo ukončit. V dalších kolech dostávají účastníci různé handicapy (které mají simulovat různá typická omezení seniorů) – mají zavázané oči, nesmí používat ruce nebo mají tlusté rukavice na rukou.

Následuje reflexe, při které se roveři podívají, jaké předměty poslali dál ve chvíli, kdy měli nějaký handicap. Moderátor (vedoucí nebo vybraný člen kmene) diskuzi moderuje a přirovnává zkušenosti z přeposílání předmětů k řetězovým zprávám, kdy my – nebo senioři – nemáme dostatečné informace a rozhodujeme se bez nich. 

Po skončení aktivity může následovat debata o tom, jakému riziku jsou senioři při komunikaci v online světě vystaveni a jaké jsou cesty, jimiž je možné jim pomoci. Na závěr přednese organizátor aktivity výzvu navštívit naše vlastní prarodiče nebo zorganizovat návštěvu domova seniorů, na které zjistíme, jak s informacemi senioři doopravdy nakládají. 

Část 2: První návštěva babiček

Na návštěvě zkuste od seniorů zjistit, zda vědí, co to hoax je a zda se s ním setkali a jak vypadal. Ve větší skupině se možná najde někdo, kdo to bude vědět a vám i ostatním termín vysvětlí; často se však s hoaxem senioři setkali nevědomky. Zkuste společně pátrat ještě chvíli a hledejte, zda nedostali e-mail, který měli přeposlat dále, který obsahoval zaručené informace, jež se z klasických médií nedozví, nebo byl psán kapitálkami a podobně.

Buďte připraveni i na variantu, že se senioři doposud s žádným hoaxem nesetkali. V takovou chvíli můžete využít vytištěné e-maily nebo s nimi projít některé falešné zprávy na internetu. Bude se vám hodit například web hoax.cz, kde najdete nejčastěji přeposílané zprávy.

Nezapomeňte společně prodiskutovat, v čem všem je sdílení hoaxů nebezpečné.

Část 3: Dejme hlavy dohromady

Po návratu z návštěv si společně představte a sepište na flipchart, jaké zprávy senioři nejčastěji přeposílají a jakým věří. Identifikujte, jaké prvky jsou pro ně nejvíce matoucí. Pro společné uvažování můžete využít následující otázky:

  • Jak graficky vypadá zpráva, kterou často přeposílají?
  • Jaká slova nebo znaky obsahuje předmět e-mailu nebo nadpis hoaxu?
  • Jaká témata seniory nejčastěji zajímají?
  • Jakou roli pro ně hraje to, od koho zprávu dostali?
  • Jakým způsobem senioři vyhledávají zprávy na internetu? Jaké zdroje informací používají?

Společně potom sestavte „ideální hoax“, který bude kombinovat co nejvíc těchto prvků. Zároveň s ním vytvořte jednoduché desatero pro seniory, které jim dá stručný návod, jak rozpoznat falešnou zprávu nebo kde si její pravdivost ověřit. 

Využít můžete už existující návody na rozeznání nepravdivých zpráv, například:

Část 4: Druhá návštěva

Zkuste dát seniorům svoji falešnou zprávu a nechte je jmenovat, na základě čeho poznají, že se jedná o hoax. Vezměte si i vyrobené desatero. To by mělo být dostatečně návodné, zároveň však i přehledné a čitelné. Bude dobré, když si každý bude moci jedno nechat. Vyhraďte prostor i pro dotazy a vysvětlování. Technické věci, které se nám zdají zřejmé, mohou být pro řadu seniorů složité.

Můžete si také společně vyzkoušet fiktivní hoax napsat a následně rozebrat. A pokud chcete, můžete ostražitost prarodičů vyzkoušet i tak, že jim svůj fiktivní hoax přepošlete. Jen pozor, ať se nešíří dál!

Tip: Ať už dojdete v programu a setkávání se seniory jakkoli daleko, nezapomeňte nakonec s rovery celou zkušenost dostatečně reflektovat a pojmenovat si, co si z ní odnášíte. Je to hlubší porozumění manipulacím? Dobrý pocit z podpory seniorů? Nebo nějaké úplně nové překvapivé zjištění? Co bude nyní ve vašem životě jinak?

Tip: Aktivitu můžete zorganizovat v rámci Skautského dobrého skutku.

O autorech

Instruktorka VLK Oikos s dlouhodobým zájmem o mediální g
Podepsaný především pod oddílem, Oikosem a SVATem. Fand