Téma: věrně v každé době

Za pravdu

Foto: Tomáš Mašek

Předchozí tři díly byly věnovány službě nejvyšší Lásce, zaměřili jsme se na vztahy mezi lidmi s různými potřebami, na lidi různého náboženství a etnika či na naše blízké kamarády. Následně budeme hledat nejvyšší Pravdu a formovat svědomí skautek a skautů. Přitom se budeme opírat o životní příběhy pamětníků a pamětnic 20. století, které jsou studnicemi námětů pro výchovu i silnou inspirací pro život. Tento díl je vhodný na oddílovou schůzku a skládá se ze tří tematických částí. 

Program navazuje na příběh Františka Zahrádky, který si můžete přečíst zde.

Cíle Účastníci se pokusí definovat pravdu a pomocí citátů zhodnotit různé pohledy na pravdu. Dozvědí se, co je cenzura a jak se s informacemi pracovalo v období komunismu. Vnímají potřebu hájit pravdu a aktivně o ni pečovat.
ÚčastníciSkautky a skauti
DélkaAsi 2 h
PomůckyLístečky s citáty, upravený (cenzurovaný) článek o oddílové činnosti

Hra na filozofy

Sedněte si s účastníky do kruhu (do klubovny nebo na nějaké pěkné místo poblíž ní). Pro navození atmosféry si oblékněte antické roucho (postačí třeba z bílého prostěradla) a přeneste se v čase do dob antického Řecka. Zeptejte se, co o tomto období vědí účastníci a kdo jsou podle nich filozofové. Následně sdělte, že jako filozofové se budete zabývat pravdou.

Položtě nyní otázku, jak účastníci vnímají pravdu a jak by ji definovali. Čím se pravda vyznačuje, jaké má vlastnosti a co je jejím opakem? Kdo je nositelem pravdy? Poté po okolí rozneste citáty o pravdě. Samostatným úkolem hráčů je: přečíst si citát, rozhodnout, zdali s ním souhlasí/nesouhlasí a proč a pokusit se vzpomenout si na nějakou konkrétní situaci (příklad ze života), která by citát vystihovala. Hráči se mohou zaměřit i na vztah autora a citátu (např. proč tento autor zrovna toto řekl). Pak si společně projděte citát za citátem a bavte se, k jakým závěrům účastníci došli. Cílem této „hry na filozofy“ není dobrat se nějaké jedné univerzální definice pravdy, ale spíše zažehnout ve skautkách a skautech touhu po přemýšlení a uvažování o pravdě. 

Odboj a cenzura

Přeneste se zpět do 21. století (odložte roucha). Seznamte účastníky s příběhem Františka Zahrádky – příběh přečtěte nebo pusťte rozhlasovou nahrávku. Bratr František byl členem odbojové skupiny Za pravdu, a dokonce vydával časopis se stejným názvem. Zkuste společně popsat jeho hledání, vnímání pravdy, jeho odhodlanost se za pravdu postavit v kontextu nástupu (dalšího) totalitního režimu – komunismu. Jak se František cítil a co bylo jeho motivací? Jak nakonec skončil? Jaké bylo jeho životní motto?

Komunistický systém, stejně jako fašismus založený na lži a překrucování faktů, je se skautskou myšlenkou neslučitelný. Jedním z nástrojů jak komunisté s pravdou pracovali, byla cenzura. Dozvědět se o tomto tématu můžete více např. na bit.ly/o-cenzure. Vysvětlete účastníkům, co to cenzura je, kdy a proč byla komunisty používána a jakým způsobem fungovala. Po debatě uveďte aktivitu.

Dopředu připravte článek (zprávu) pro místní noviny, která pojednává o výpravě či jiném oddílovém podniku vašeho skautského oddílu, na kterém bylo co nejvíce účastníků a na který si dobře vzpomínají. Znění článku však cenzurujte – informace upravte (např. počet účastníků, místo konání, program), můžete i upravit celé vyznění článku v neprospěch skautů a skautingu. Vytisknutý článek účastníkům předejte a zadejte jim úkol do dvojice, aby podle paměti článek uvedli (přepsali) na pravou míru. Celou aktivitu můžete situovat do začátku 50. let, kdy v Československu zbyla už jen hrstka oddílů či samostatných družin. Společně si text vyhodnoťte a diskutujte, jaký dopad měla (má) cenzura na účastníky samotné, dále na obyvatele a na stát, případně se pobavte o tom, co je to „čtení mezi řádky“. 

Na vlastní kůži

Naštěstí dnes žijeme ve svobodné a demokratické zemi, média nejsou cenzurována, máme svobodu slova. Tato doba se vyznačuje také velkým množstvím informací, které lze bez větších problémů získat. Ukazuje se však, že je potřeba být mediálně (informačně) gramotní a umět s informacemi a jejich zdroji pracovat, neboť ne každá informace například z internetu je pravdivá a někdy to je i záměr. Také se vyplatí umět argumentovat, to proto, abychom byli schopni naše poznání o pravdě v diskuzi obhájit. 

Jednotlivým družinám zadejte úkol, který mohou splnit v rámci svých družinových schůzek. Nechejte je vybrat z následujících témat: škodlivost/nezávadnost mikrovlnné trouby pokud jde o vliv na na potraviny; škodlivost/nezávadnost očkování či užívání recyklovaného mléka nebo si zvolte témata jiná. Na družinovkách si skautky a skauti pomocí různých médií najdou k tématu informace a pokusí vyhledat, co je ohledně tématu pravdivé, co je lživé nebo co se nedá ověřit. O svých výsledcích můžou třeba napsat do oddílového časopisu článek Za pravdu, a poté je prezentovat a debatovat o nich na další oddílovce. Programu by však měla předcházet výchova k mediální gramotnosti, o které pojednává celé číslo tohoto časopisu. Být k sobě a k druhým pravdivý, hledat pravdu a pečovat o ni, jak to dělal třeba František Zahrádka, je totiž zapotřebí v každé době – tedy i dnes.

O autorech

Skautuje v Břeclavi a připravuje se na státní zkoušky z