Téma: hlavní téma

Co s tím?

Jak reagovat na klimatické změny
Foto: Štěpán Hašek

Stojíte uprostřed místnosti plné televizních obrazovek. Z každé z nich se na vás valí zprávy o klimatických změnách, vymírání korálů, energetické náročnosti budov, spletitých ekonomických řetězcích. Grafy, prognózy, napadání politických oponentů. Klopíte zrak k zemi, toužíte utéct. Nic nezpochybňujete, rádi byste planetě pomohli, jen vážně netušíte, co s tím vším máte dělat právě vy. Chcete zpátky k oddílu, věnovat se dětem. Přejete si, aby, až vyrostou, dokázaly klimatickým výzvám čelit. Trápí vás to. Přemýšlíte, zda jim v tom můžete jít nějak naproti. Zda můžete téma klimatických změn v oddíle více reflektovat. A cesty tu jsou.

Lidé po celém světě hledají způsoby, jak reagovat na klimatické změny. Podnikatelé, vědci, aktivisté, inženýři, politici, školáci a školačky, běžní občané, ti všichni dnes zkoušejí měřit své síly s oteplováním planety a mírnit jeho příčiny i důsledky popsané na předchozích stranách.

Téma je živé na mnoha úrovních. Někteří lidé šíří osvětu, jednotlivci pak upravují svou spotřebu, případně tlačí přímo na politické autority, aby přijímaly plošná opatření. 

My se v tomto čísle Skautingu soustředíme na cestu výchovy a vzdělávání mladých lidí v našich šestkách, družinách, oddílech a kmenech. Na cestu, která odpovídá roli skautského hnutí, a zároveň je pro další vývoj klimatické krize klíčová.

Sledujeme přitom jasný cíl, uvedený v editorialu tohoto čísla:

Chceme se zasadit o to, aby v našich oddílech vyrůstala generace, která bude klimatickým změnám, na osobní i společenské úrovni – vybavena potřebnými informacemi, návyky a příkladem celého našeho hnutí – odpovědně čelit.

Napříč číslem pro tento cíl nabízíme celou řadu dílčích příspěvků. Než přijdou na řadu, přicházíme na následujících pěti stranách se třemi základními kameny toho všeho:

1

Environmentální pedagog Jan Činčera v části Jak vychovávat o klimatu představuje různé způsoby, jak klimatickou změnu ve výchově uchopit, a též několik tipů, jak se do jejího zmírňování zapojit individuálně i s oddílem. 

2

Další environmentální pedagog, bývalý ředitel Kaprálova mlýna Michal Medek odkrývá ve svém textu Nevyšťavit se na blbostech mýty o dopadech osobní spotřeby a vysvětluje, jak můžeme své životní styly přizpůsobit efektivně, aby to vůbec k něčemu bylo.

3

Vedoucí skautského oddílu Boro nakonec shrnuje, Co (ne)dělat s jednotlivými výchovnými kategoriemi – každý věk si totiž, zvlášť u tak náročného tématu, žádá značně jiný přístup.

Je na každém z nás, abychom uvážili, nakolik se s oddílem zapojíme do řešení klimatické krize. Věříme, že nám budou následující texty aspoň částečným průvodcem v hledání odpovědí do čeho se pustit a proč.

O autorech

Zabývá se výchovou a vzděláváním. Působí v roversk
Skautuje v oddíle vlčat a skautů v Brně, jehož vedení