Téma: nástroje

Jak zařadit klimatickou změnu do programu?

Pomoci vám mohou skautské výchovné nástroje
Foto: Lucie Horáková – Basa

Skautský výchovný program má směřovat k všestranné výchově jedince připraveného na svět, ve kterém žije a přebírá aktivní roli v jeho spoluvytváření. Klimatická změna je bezpochyby tématem současnosti i budoucnosti. A také tématem, které neřeší jen dospělí, ale velmi aktivně i kluci a holky v oddílech. Nejde se mu tak vyhýbat ani ve skautské výchově. 

Konkrétnější důvod se tématu v rámci všestranné výchovy věnovat jsou kompetence skautské výchovy (tedy znalosti, dovednosti nebo postoje, kterých chceme ve výchově svěřených holek a kluků dosáhnout). Najdeme mezi nimi hned 4 (z celkových 24), kde se téma bezprostředně promítá: 

  • Uvědomuje si propojenost světa a svou roli v něm.
  • Učí se porozumět přírodě a krajině kolem sebe.
  • Uvědomuje si hodnotu přírody, rozvíjí a kultivuje svůj vztah k přírodě.
  • Chová se šetrně a ví proč.

Dobrá, ale jak na to? Jak toto téma reflektují skautské výchovné nástroje a kam se jako vedoucí oddílu mohu obrátit když chci téma aktivně řešit? Je to snazší, než si myslíte. Skautské výchovné nástroje jsou totiž navázané právě na kompetence. Níže najdete přehled, kde se téma klimatické změny ve skautských výchovných nástrojích promítá.

Vlčata, světlušky a žabičky

Vztah k přírodě a zájem o svět se buduje úkoly v oblastech Příroda kolem nás a Svět kolem nás, které jsou patrné již od výchovné kategorie benjamínků. S mladšími členy lze zejména prohlubovat estetický vztah k přírodě a její poznávání, které se ještě na první pohled netýká tématu změny klimatu. Je to však základna pro postupné rozšíření v navazujících věkových kategoriích. 

Stezky, cestičky a plavby

Vlčata a světlušky toto téma naleznou ve 3. stupni svých stezek, cestiček a plaveb. A to konkrétně v oblasti Příroda kolem nás. Úkol: „Zahraji si hru na téma koloběhu vody v přírodě, na třídění odpadu nebo jinou hru, kterou hrajeme ve smečce/roji a je zaměřena na životní prostředí.“ Nabit.ly/hra-klima si můžete k tomuto úkolu stáhnout závodivou hru o opatřeních v oblasti klimatu.

Vlčci a světýlka

Nemusí se hned jednat o plnění celého vlčka nebo světýlka, inspirovat se můžete i jednotlivými aktivitami, např.:

  • Přírodovědec/přírodovědkyně. (Vede k vytvoření vztahu k přírodě skrze její poznání a objevování souvislostí) Úkoly: 2. Pozorování. Vyberu si místo v přírodě, které budu soustředěně pozorovat. Nakreslím či zapíšu si zvířata, rostliny a houby, které v místě objevím. 8. Stopy člověka v přírodě. Ukážu šestce v průběhu výpravy místo, kde člověk přírodě škodí a kde naopak pomáhá. Během výpravy navrhnu, čím malým můžeme pomoci my a uskutečníme to.

Závod vlčat a světlušek

V rámci závodu můžeme najít disciplínu Šetrné chování, která je přímo vázaná na projevy kompetence hovořící o propojenosti světa a šetrném chování. Může mít například takovouto podobu:

  • pro základní kola: Určí, které lidské výtvory mohou negativně ovlivňovat životní prostředí (znečištění vzduchu, vody, lesa…).
  • pro vyšší kola: Seřadí činnosti/produkty dle ekologické stopy nebo spotřeby vody. 
Foto: Petr Čížek – Pešl

Skauti a skautky

U skautů a skautek se už nemusíte bát téma otevírat. Prohlubujte poznání o jevu samotném a diskutujte témata, která s tímto jevem souvisí. 

Stezka

Ve skautské stezce můžete hledat hlavně v Cestě vzduchu & ohně, a to konkrétně v těchto úkolech:

  • 39. Ovlivňování ve světě. U varianty úkolu Nezisková organizace se můžete zabývat organizacemi, které se věnují např. osvětové činnosti o změnách klimatu (české organizace tohoto typu snadno dohledáte díky platformě Klimatická koalice, na webu zmenaklimatu.cz). V úkolu Zahraniční událost je jednou z možností věnovat pozornost událostem, které jsou důsledkem změny klimatu (např. požáry v Austrálii). 
  • 40. Můj vliv. U úkolu Lokální jídlo je příležitost šířeji diskutovat negativní důsledky dovozu potravin a exhalací, přispívajících k nárůstu objemu skleníkových plynů v atmosféře. Kácení pralesů je opět vhodnou příležitostí otevřít téma skleníkových plynů. 
  • 49. Hodnota v přírodě. V případě úkolu Narušené místo může jít o místo narušené právě dopady klimatické změny, a nebo naopak o část krajiny zdevastovanou aktivitou, která ke klimatické změně přispívá. Využijte příležitosti k širší diskuzi.
  • 50. Šetrné chování. U úkolu Plýtvání jídlem skauti a skautky vyhodnocují, zda-li jde o problém. Pomozte řešitelům dojít k pojmenování negativních dopadů týkajících se, na skleníkové plyny náročné, zemědělské produkce. Varianta úkolu Můj dopad čítá mnoho možností aktivit, které mají dopad na změnu klimatu.
  • Jeden z rozšiřujících úkolů podoblasti Šetrné chování: Uhlíková stopa přímo vybízí ke snaze o její snížení a tudíž hledání možností, které v běžné (skautské) činnosti mají na klimatickou změnu vliv. 

Odborky

Nemusí jít o jejich celé plnění, ale můžete se i inspirovat jednotlivými aktivitami, např.:

  • Zelený Edison (Prohlubuje zájem o environmentálně šetrná technologická řešení). Aktivita: Vlivy na životní prostředí. Vyberu si nějaký výrobek a zodpovím následující otázky: • Jaké jsou potřeba suroviny a odkud pocházejí? • Jaké metody zpracování jsou využívány? • Jaká je doprava v průběhu výroby? • Jak se výrobky balí a dopravují? • Jaký vliv má používání výrobku? • Jak se nakládá s výrobkem, když se stane odpadem? Výsledky poté zpracuji pro oddíl v rámci hry, prezentace, kvízu…
  • Ekolog (Postavena na porozumění vztahům v přírodě a jejich aplikaci). Aktivita: Klima. V okolí svého bydliště, tábora apod. pozoruji, vysvětlím a ukážu, jak je vegetace podmíněná a ovlivněná klimatem a mikroklimatem (teplota, množství srážek, sníh, mrazy, orientace a sklon svahu…).

Svojsíkův závod

U Svojsíkova závodu záleží zapojení tématu na pořadatelích. Je zde tedy nemalý prostor v rámci zmiňovaných skautských kompetencí dojít až k disciplíně, která přímo reflektuje téma klimatické změny. Pořadatelé se mohou inspirovat aktivitami ve stezkách.

Roveři a rangers

Pro tuto výchovnou kategorii je příznačné, že o svém vlivu na změnu klimatu v rámci každodenních rozhodnutí rozhodují sami, a druhak často aktivně vystupují ve službě společnosti. Diskutujte příčiny, důsledky, jakou roli může sehrát jedinec, kmen, širší komunita. Skautské výchovné nástroje stále nabízejí prostor:

  • Odborky. Platí témata a úkoly jako u skautských odborek – nejvyšší stupně odborek jsou i pro rovery a rangers.
  • Výzvy. V roverském diáři najdete inspiraci. Např.: Pořídím si vermikompostér nebo žížaliště; vydržím měsíc bez masa. 
  • Projekty. Z roverského diáře: Zapojíme se do dlouhodobého pozorování nějaké cenné přírodní lokality v našem okolí; Zjistíme, jaká občanská sdružení působí v našem okolí, a s některým z nich uspořádáme společný projekt. 
Foto: Lucie Horáková – Basa

Kromě výchovných nástrojů existuje řada dalších zdrojů, které vám s klimatickou změnou v oddíle pomohou. Jedná se například o články ve skautských časopisech, metodiky nebo webové stránky. 

Skautské metodiky a publikace

  • Příručky k oblastem skautské výchovy Příroda kolem nás (kapitola Šetrné chování) a Svět okolo nás (kapitola Propojený svět). Najdete v nich faktické a metodické informace, včetně námětů na program pro všechny věkové kategorie. Ke stažení na casopisy.skauting.cz.
  • Skautské časopisy. Spoustu relevantních článků naleznete na casopisy.skaut.cz pod štítky: skauti NaZemi, EkoOdbor, environmentální témata, šetrné chování nebo ekologie.
  • Lidé v pohybu. Příručka i webová stránka lidevpohybu.eu, která nabízí pomoc s tím jak pracovat s kontroverzními tématy, kterým může být i téma klimatické změny. Nabízí podněty k tomu, jaký typ programu zvolit, jak vést diskuzi, jak vést reflexe, k roli lektora/lektorky programu aj. 
  • Globální cíle udržitelného rozvoje: 17 aktivit k 17 cílům. Příručka obsahující vysvětlení cílů a náměty na program do oddílu. Relevantní je zejména cíl 13. Boj proti změnám klimatu a 15. Život na souši. Ke stažení na skautinazemi.cz
  • Portfolio globálního vzdělávání. Víceúčelový pomocník pro vedoucí oddílů a kmenů nabízející metodickou průpravu i hotové programy. 

Webové nástroje

  • Chystám program – webová databáze aktivit, které prošly metodickou kontrolou. Každá má výchovný cíl a je zde i provázání se skautskou stezkou. Vyhledávejte oblasti Příroda kolem nás (podoblast: Šetrné chování, Hodnota přírody) a Svět okolo nás (podoblast: Propojený svět). Najdeš na Chystamprogram.skaut.cz.
  • Globální kompas: Online nástroj (globalnikompas.cz), který pomáhá oddíly i jednotlivce směřovat ke globální odpovědnosti. V pěti oblastech nabízí otázky k dosavadní praxi i tipy do budoucna. 

Kam dál, když…

  • chci od někoho odborný program? Vzdělávání na klíč! Jedná se o nabídku workshopů od různých pracovních skupin Junáka, které si můžete domluvit i ve vaší jednotce. Relevantní programy k tématu najdete v nabídce Ekologického odboru a odboru Skauti na Zemi. Hledej na bit.ly/vzdelavaniklic. 
  • chci diskutovat? Facebooková skupina Skauti za klima! Chcete-li diskutovat o práci s tématem klimatické změny v oddíle a sdílet inspiraci, požádejte o členství.

Teď už víte, kde všude můžete řešení tématu napříč skautskými výchovnými nástroji najít. Máte-li nějaké další tipy, případně vám něco zásadního v této oblasti v programu Junáka chybí, napište nám o tom na .

O autorech

Koordinuje programové projekty na skautském ústředí, je