Téma: co s tím #3

Co (ne)dělat s jednotlivými výchovnými kategoriemi

Foto: Lucie Horáková – Basa

Tento článek je třetí částí z trojice Co s tím?

Rozhodli jste se reflektovat změny klimatu v programu vašeho oddílu, smečky či roje nebo kmene? Skvělé! Snažte se nic neuspěchat. Kromě citlivé komunikace je také potřeba zvážit výběr jednotlivých aktivit s ohledem na věk vašich členů. Do čeho se tedy můžeme pouštět s jednotlivými věkovými kategoriemi?

Benjamínci

U dětí v předškolním věku není potřeba slovo klima vůbec zmiňovat. Pomozte jim utvářet pozitivní vztah k přírodě příjemnými zážitky. Vyrazte na výlet do přírody, sbírejte lesní plody, sbližujte se se zvířaty a postupně odbourávejte strach z neznámého. Při formování vlastních hodnot v dospívání pak budou mít vaši benjamínci o důvod víc vzít si ochranu přírody k srdci, když budou moci s radostí vzpomínat na dětství, které v ní spokojeně strávili.

Vlčata a světlušky

Je dost pravděpodobné, že vlčata a světlušky se na téma klimatických změn nebo globálního oteplování budou samy ptát. Nemá tedy smysl se mu vyhýbat. Je však potřeba postupovat opatrně, citlivě a nezahrnout je přílišným množstvím informací.

Sdílejme s nimi naše postoje a konkrétní způsoby, jak se třeba my v osobním životě snažíme přispět. Vysvětleme jim základní vědecká fakta a přibližme hlavní souvislosti lidské činnosti a změn klimatu. Soustřeďme se však na možnosti nápravy a nestrašme je apokalyptickými vizemi.

Dobrý způsob, jak jim téma přiblížit, je poukázat na konkrétní dopady ve vašem okolí. Můžete se podívat na různé způsoby lesního hospodářství nebo zemědělství, úroveň, na jaké jsou děti schopné dopadům klimatických změn čelit a zapojit se do zlepšení podmínek v přírodě kolem vás. Můžete pomoci v rámci projektu Oddíly (v) přírodě nebo se spojit přímo s lesníky a ochranáři ve vašem okolí.

Mladší skautky a skauti (10–12)

Dá se předpokládat, že většina skautů a skautek už se s tématem setkala, ať už ve škole, doma nebo prostřednictvím médií. Začínají si vytvářet vlastní postoje a cítí potřebu je prezentovat. V takovém případě je vhodné se postavit spíše do role moderátora – hlídejte korektnost debaty, dbejte na to, aby každý dostal prostor vyjádřit svůj názor. Společně hledejte relevantní zdroje informací a odpovědi na otázky, které se v diskuzi objeví. Jaké oblasti lidské činnosti nejvíce ovlivňují změny klimatu a jaké dopady na naše životy i krajinu můžeme v budoucnu očekávat?

Od drobných opatření v osobním životě přecházejte plynule k možným systémovým řešením, např. si spočítejte vlastní ekologickou stopu v online kalkulačce (hra-o-zemi.cz) a přemýšlejte nad tím, jaká opatření se dají zavést i ve vaší klubovně, případně se pusťte přímo do jejich zavádění. Nemusíte však zůstat jen na území klubovny a oddílu, iniciujte např. pozitivní opatření ve vaší obci – jakým způsobem se nakládá s odpady? Jsou k dispozici kontejnery na kov a bioodpad? Pokud ne, jak se s nimi nakládá?

Téma můžete s touto věkovou skupinou zkoumat hlouběji než s vlčaty a světluškami – důležitější, než ukojit obrovskou lačnost dětí po odpovědích, je usměrňovat diskuzi tak, aby s vámi všichni členové skupiny zvládali držet krok. 

Starší skautky a skauti (13–15)

V tomto věku si skautky a skauti už většinou uvědomují provázanost dnešního světa a svou pozici v globálním společenství, začínají se aktivně zajímat o politiku. Jaká systémová opatření vůči změnám klimatu v Česku nebo Evropě chybí a co můžeme jako jednotlivci dělat pro jejich zavedení?

Bavme se o jednotlivých demokratických nástrojích (volbách, peticích, demonstracích a symbolických protestech), které mají občané k dispozici a diskutujme o tom, jak a kdy je podle nás vhodné jich využívat. Rozhodně je dobré zmínit i koncept klimatické spravedlnosti – jakto, že ke změnám klimatu nejvíce přispíváme my, země západního světa, ale jejich dopady nejvíce ovlivňují životy lidí v rozvojových zemích? Vysvětlete si souvislost s rozdělením bohatství ve světě i naším životním stylem a hledejte způsoby, jak jej přizpůsobit tak, aby to bylo ke zbytku světa ohleduplnější. Možná přijdete i na opatření aplikovatelná u vás v klubovně, výpravě nebo táboře.

Roveři a rangers

Specifikem roverské kategorie je sebevýchova, což by se ani tváří v tvář klimatické krizi nemělo měnit. Od roverů a rangers očekáváme schopnost převzít iniciativu a angažovat se v okolním světě svépomocí nebo společně se svým roverským kmenem. To samozřejmě neznamená, že je necháme této výzvě napospas. I jim bychom měli nabídnout podporu, příležitost sdílet svoje postoje i nápady a pouštět se do jakýchkoli aktivit a projektů, které oni uznají za vhodné. Dejme jim najevo, že oni jsou tou generací, na jejímž postoji obzvlášť záleží.

Tip: Širšího průvodce výchovou k přírodě od benjamínků po rovery najdete v článku Ven do přírody (Michal Medek, Skauting, únor 2017).

O autorech

Skautuje v oddíle vlčat a skautů v Brně, jehož vedení