Téma: instant

Výprava filmového štábu

Napadlo vás taky, zda by děti zvládly natočit vlastní film? My už víme, že je to program sice velmi pracný, ale také všestranně rozvíjející.
Foto: Jakub Mach – Blecha
Cíle(1) Děti si vyzkouší práci s kamerou a se softwarem pro střih a postprodukci. 2) Zjistí, co obnáší filmová tvorba, a natočí film. (3) Uvědomí si, že dovedou být platnými týmovými hráči.
ÚčastníciSkauti a skautky v mladším věku (12–13), optimální počet 15–18 dětí
DélkaVíkendovka / celodenní akce (minimum)
Pomůcky4 výkonné notebooky, 4 kamery a příslušenství (stativy, kabely, baterie, SD karty), freeware (doporučuji DaVinci Resolve: www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/), filmová hudba (volně ke stažení na: www.youtube.com/audiolibrary/music), pevné nebo USB disky, 1–2 dataprojektory, rekvizity

Příprava

Jedná se o celodenní či víkendovou akci. Nezbytné je věnovat čas přípravě a ozkoušení techniky. Příprava zahrnuje vymyšlení legendy a zadání pro filmové štáby (= družiny), stažení freewaru pro střih videí (a předtím jeho instalaci). Od účastníků se předpokládá kreativita, schopnost udržet pozornost při celodenním natáčení, znalost práce na počítači, kameře a telefonu. Víkendovku by mělo na místě organizovat nejméně pět dospělých vedoucích, dobrým místem pro natáčení je např. elektrifikovaná základna či několik kluboven rozmístěných v rozličném prostředí. 

Nastínění charakteru akce

Program se nám osvědčilo dělat ve víkendovém formátu, kdy v pátek točíme společně jedno video (např. groteska, televizní zpravodajství), ve kterém si zahrají všichni spolu. Režírují, natáčejí a stříhají vedoucí, děti se soustředí na hraní a tvorbu scén. I námět (který v sobě může nést výchovné téma, kterému se v oddíle věnujete, například mediální gramotnosti) určí vedoucí. V sobotu děti v pěti – až šestičlenných družinách tvoří vlastní filmy, kde je zadání naopak volné. Necháváme je pracovat samostatně, pouze docházíme a lehce je „postrkujeme“ (času málo, úkol pracný). Mohou si vyžádat naši pomoc se střihem, s ovládáním kamery. Sobotní večer patří promítání a ocenění snímků, filmovým kvízům, zhlédnutí starších oddílových filmů. Neděli věnujeme pohybovým hrám týkajícím se filmu. 

Realizace sobotního programu

Dětem zadáme konkrétní prvky, které se mají v jejich filmu objevit: 1 postava, 1 rekvizita, 1 replika. Dopoledne děti tvoří scénář (soupis scén příběhu), natáčejí v interiérech i venku. Odpoledne natáčejí poslední scény a od určité hodiny je nutné začít stříhat (dle schopnosti dětí se odvíjí míra zapojení vedoucích). Na závěr děti umístí do filmu hudbu a titulky. Promítání je pojato jako festival a družiny jsou oceněny v několika kategoriích (herecké výkony, střih aj.). Večer je dramaturgickým vrcholem akce, je okořeněn soutěžními kvízy ze známých filmů.

Aktivitu opakovaně zkoušeli ve středisku Silmaril v Praze. O zkušenosti a další tipy se s námi podělil vedoucí Jára.

Zkušenosti z realizace

Na místě by měli být lidé, kteří ovládají práci s kamerou a softwarem pro střih. Dále buďte připraveni na technické výpadky některých zařízení. Udělejte pro všechny děti krátký střihačský tutoriál na dataprojektoru nebo ukažte vždy vše potřebné družině ve chvíli, kdy začne stříhat. Nechte pracovat děti samostatně (děti to ocení), ale buďte jim oporou, ochotně spolupracujte. Hlídejte čas, je ho málo (máte-li obavu, nechte děti tvořit scénář už v pátek). Ocenění snímků udělejte citlivě a vyváženě. Vše můžete zasadit do nějakého symbolického rámce: například můžete dětem říci příběh o tom, že filmy na festival se ztratily a je třeba natočit nové apod. Za průběhem akce, zvláště spoluprací družin, se ohlédněte v závěrečném review. Děti ocenily to, že si „filmotvorbu“ vyzkoušely a že tvořily samostatně, o čemž svědčí jejich výpovědi na kamery, do kterých po akci sdělovaly své dojmy. Filmy dobře slouží jako média oddílové historie. Za to úsilí to rozhodně stojí.

O autorech

Působí na Praze 8, kde je rovněž členem vzdělávacího