Téma: instant

Tak trochu jiná realita

Nechme se dětmi pozvat do jejich virtuálního světa
Foto: Štěpán Lebeda
Cíle(1) Děti si uvědomí, že virtuální hra převedená do reality se řídí jinými zákonitostmi a že obě varianty vyžadují specifické schopnosti. (2) Vedoucí je schopný vnímat pozitivní stránky virtuálních her a jednotlivé aspekty využívat v realitě.
ÚčastníciSkauti a skautky, starší vlčata/světlušky, min. dvě družstva po 3–5 hráčích
ProstředíKlubovna
DélkaPříprava deset minut, doporučený herní čas do půl hodiny
PomůckyPálky, lano, celta, tenisák

Běžný hovor dvou kluků: „Hej kámo, viděls její mjuzikaly?… Jak dával do storís na insta ty skríny z asku… Ale ta fotka na snepu byla fakt divná!“ O čem to mluví? Popisují virtuální prožitky jejich všedního dne.

Sociální sítě a mobilní aplikace jsou pro současnou generaci dětí atraktivním způsobem trávení času. Chceme-li pochopit, proč tomu tak je, musíme být ochotni se dětem přiblížit, abychom zjistili, co na těch „appkách“ děti vlastně tak fascinuje.

Jak na to? Zkuste se s dětmi ve vhodné situaci naladit na stejnou vlnu, koukejte jim přes rameno (do mobilu) a nechte se vést. Dozvíte se, že musical.ly je na hudební videa, Ask.fm na otázky pro kámoše, sarahah.com na vzkazy, Snapchat k posílání fotek, Instagram pro živá vysílání atd. Většina dospělých používá účelově e-mail, SkypeFacebook (kvůli fotkám z dovolené) a dost. Děti ale virtuální svět vnímají jako celek, ve kterém můžou s kamarády sdílet všechny důležité okamžiky a bavit se díky online hrám nebo komunikačním aplikacím, které se neomezují jen na text či hlas. Příkladem prolnutí virtuálního světa s reálným může být situace, kdy pozitivní reakce na vlastní YouTube video z tréninku parkouru na hřišti s kamarády je pro dítě motivací k dalšímu zdokonalení jeho fyzických schopností. Oproti tomu závistivý „hejt“ videa (tedy negativní reakce na video) hrozí poškozením dětské sebedůvěry a může být i projevem kyberšikany. Vedoucí by měl být schopen dětem vhodně přiblížit rizika virtuální reality, ve které se pohybují, a ocenit přínosy, které z ní mohou plynout. Přijměte tedy pozvání dětí do jejich online světa a buďte jim i v něm moudrými průvodci a citlivými ochránci.

Hry na smartphonu nejsou jen bezduchými střílečkami, ale vyžadují konkrétní schopnosti hráče, jako jsou postřeh, důvtip, paměť, obratnost, rychlá reakce, logický úsudek, aj. A tyto hry mohou být také inspirací pro tvorbu programu. My jsme upravili oblíbenou mobilní hru Dual (seabaa.com) určenou pro dva hráče se spárovanými mobily tak, aby bylo možné zahrát si ji „naživo“.

Pravidla hry Dual live

  • herní pole je dáno hranicí (zástěna z celty zavěšené na laně) mezi dvěma družstvy (viz foto u realizace), hranici hráči nesmí překročit, odpalovat můžou jen kam dosáhnou
  • mezi spodkem zástěny a zemí je mezera, skrze kterou hráči odpalují (pálkami nebo dlaní) na stranu soupeřů tenisák, aniž by se jím zástěny dotkli – pokud se to stane, míček dostane soupeř
  • každý hráč smí odpalovat jen ten míček, který směřuje do jeho prostoru nebo na spoluhráče po jeho pravici či levici 
  • hra by měla být dynamická, míček „musí lítat“; bod přitom získá vždy družstvo, které prostřelí míčkem hranici, za kterou jsou vyrovnáni protihráči

Při hře se vyřádili členové skautského oddílu Bronco z Prahy. Role kouče v dualovém klání se ujal družinový rádce Butters.

Zkušenosti z realizace

Hra kluky moc bavila. Vzhledem k tomu, že většina z nich mobilní hru Dual zná (ti, co ji podle jména nepoznali, si ji vybavili, když jsem ji ukázal na mobilu), zaujalo je, jak snadno se dá hra z mobilu přenést do reality. K odrážení míčku nám sloužily pálky, ale lze improvizovat. Měli jsme 15 hráčů od 11 do 15 let, kteří byli rozděleni do týmů po třech. Hráli jsme vyřazovací soutěž: vítězný tým zůstal na „bojišti“ a poražený vypadl. Při hodnocení zaznělo, že se klukům líbila originalita hry a chvíle, kdy s napětím čekali, odkud míček poletí. Hru doporučuji jako akční programový bod na závěr schůzky. A herní aplikaci vyzkoušejte také, je to legrace.

O autorech

Kytarista, kreslíř a student KTF UK se zálibou v bojovýc