Téma: příroda

Vnímej, zaznamenávej a mapuj!

Aneb jak prozkoumávat okolí tábora
Foto: SKAUT66

Mapa měla v dávných dobách vždy příchuť dálek, tajemství a dobrodružství. Nápis „Hic sunt leones“, tedy „Zde jsou lvi“ označoval oblasti, o kterých nebyly známy žádné relevantní informace. Umístění mnoha objektů bylo nepřesné, směry spíše orientační a vzdálenosti se často určovaly pouhým odhadem.

Takovou neznámou krajinu s neprobádanými hvozdy v našich podmínkách již nepotkáte. Pro toho, kdo má oči otevřené, je však stále co objevovat a tábor je pro takové zkoumání velmi dobrým místem. Cílené objevování vám pomůže okolí tábora vnímat ze zcela jiné perspektivy, než je vnímáte např. při sportovních aktivitách, při nichž je okolní příroda často spíše druhořadou kulisou k vykonávané činnosti. 

Cíle: Účastníci zažijí pocit objevování a budou vnímat přírodu i krajinu. Účastníci budou znát okolí svého tábořiště a jeho největší zajímavosti
Účastníci:Vhodné hlavně pro skauty / skautky, rovery / rangers
DélkaNěkolik dopoledních / odpoledních bloků programu během celého tábora; případně jeden od/dopolední blok programu
Prostředí:Okolí tábora
MateriálVýbava do terénu (pevná obuv, pití), pastelky, tužky, podložka na psaní, mapy základního měřítka (ZM) 1 : 10 000 či 1 : 5 000

Jak začít zkoumat a objevovat?

V rámci aktivity, kterou je vhodné zařadit hned na začátku tábora, se proměňte v objevitele nových území (či v kohokoli, kdo se bude tematicky hodit do celotáborové hry). Věnujte čas objevné výpravě do okolí tábořiště a „mapování“ zajímavých míst. Předejte táborníkům mapu velkého měřítka, do které je možno zakreslovat různé detaily. Doporučuji podrobnou mapu, např. ZM 1 : 10 000 nebo 1 : 5 000. Tu si můžete stáhnout k tisku → zde.

Před začátkem programu si uvědomte, jaké jsou schopnosti a věk vašich účastníků: skautům např. vymezte prostor pohybu jasnými silnicemi či potoky a pošlete je do terénu s jednodušší, např. topografickou mapou; rovery můžete pustit dále s méně obvyklou mapou (historické mapy, mapy lesních porostů, půdní mapy apod.); časovou délku programu pak upravte podle náročnosti terénu. Pokud budete používat mapy, se kterými běžně nepracujete, ujistěte se, že účastníci rozumí znakovému klíči mapy a dokáží v ní správně rozlišit všechny prvky: les, louku, pole, silnice, cesty, vodstvo či hranice správních celků a že se v mapě obecně orientují.

Následně vyšlete účastníky po menších skupinkách do terénu, podle věku a schopností si s nimi na mapě ukažte, jakou oblastí kolem tábořiště se mají pohybovat. Variant pro stanovení zkoumané oblasti je více: rozdělte území kolem tábora do výsečí a každá skupina mapuje danou část, po návratu se mapy spojí a vznikne jedna společná mapa. Další možností je, že skupina má projít celé území kolem tábora (tzn. oblast, v jejímž středu stojí tábor) a domalovat si svoji vlastní mapu na základě toho, jakých zajímavostí si všimnou, co objeví nového a pro ně bude zajímavé. Pokud budou procházet všichni celým územím, mohou si skupiny na konci porovnat, co mají zakresleno ve svých mapách a co jim připadlo v území zajímavé – pro každého je to jiné.

Motivujte je krátkým proslovem o tom, že jsou badateli procházejícími skrz neznámé území, které mají zmapovat. A proto je důležité, aby si všímali zajímavých objektů a jejich polohy zaznamenali do mapy. Pro každého může být zajímavým objektem něco jiného – pro někoho to může být studánka, posed, mraveniště, velký kámen, skála, pro jiného zase hluboká tůňka ke koupání, kolonie živočichů, hnízdo velkých ptáků či zajímavě tvarovaný vývrat, který připomíná bájného netvora. Pokud účastníky vybavíte dalekohledem či lupou, mohou být jejich objevy různorodější.

Po uplynutí určeného času se všichni sejděte v táboře nebo v jeho blízkosti. Předveďte si navzájem, co koho ve zkoumaném území zaujalo nebo poskládejte mapu okolí tábora z jednotlivých výsečí. Jaký prvek či jev zaujal nejvíce účastníků programu? K těm nejlákavějším se můžete buď hned nebo v nejbližším volnu vypravit. Důležité je, aby si účastníci uvědomili, že žádná mapa není lepší než ostatní, každá je individuální a odráží povahu a vnímavost svého tvůrce.

Po skončení této aktivity mapy nechte účastníkům, řekněte jim, že si do ní mohou zaznamenávat další zajímavosti či vzpomínky z celého tábora nebo že si do ní mohou průběžně domalovávat další zajímavosti, kterých si všimnou během následujících táborových dní nebo týdnů. Tuto činnost můžete podpořit během tábora společným setkáním nad mapou či vymezeným časem na další bádání. Účastníci si mohou zaznamenat, kudy viděli procházet srnu při ranní hlídce, odkud štěkal srnec, odkud v noci při hlídce slyšeli táhlé houkání puštíka či místo, kam se chodilo „na odvahu“.

Zvládnete se na konci tábora znovu sejít a ukázat si své výtvory? Jaké mapy vznikly? Můžete si říci, co bylo nejtěžší do mapy zamalovat či co bylo naopak jednoduché.

Poznámka:

Objevování táborového okolí bude samozřejmě probíhat odlišným způsobem v případě, že jste na tábořišti poprvé či se sem vracíte již několikátý rok po sobě. Je tedy rozdíl, jak dobře znáte táborovou louku a její blízké a vzdálenější okolí. S přihlédnutím k této skutečnosti je třeba modifikovat i výše uvedenou aktivitu.

Další mapové aktivity

Zpřesňování mapy

Přestože jsou mapy velkých měřítek podrobné, ne vždy jsou zcela aktuální. Lesní průsmyky zarůstají, lesníci vytvářejí nové pro těžbu. Účastníci aktivity domalují do map aktuální stav hranic lesů, polí, luk, vodních toků a komunikací.

Zvuková mapa

Každý si najde místo, které se mu bude líbit a usadí se na něj s tužkou a čistým papírem. Doprostřed papíru si namaluje sebe, jak naslouchá. Od tohoto místa šipkami zaznamená, jaké zvuky z různých stran slyší. Šířka šipky může znamenat intenzitu hluku (čím je zvuk hlasitější, tím je šipka tlustší) a délka šipky může značit vzdálenost(odhadem) zdroje zvuku od posluchače. Tedy např. vzdálený psí štěkot může mít šipku tenkou a dlouhou, hlasité štěbetání ptáka v keři na kraji paseky bude mít šipku širší, ale relativně kratší. Po uběhnutí určené doby vyzvěte účastníky k návratu a ke zhodnocení zvukové mapy. Kolik zvuků dokázali rozpoznat? Jaké zvuky pocházejí od lidské činnosti a které jsou „přírodní“? Jaký zvuk byl největším překvapením? Slyšeli účastníci něco, co nedokázali identifikovat?

Aktivitu lze provozovat i v noční variantě (zde je však obtížnější udělat zákres). Noční varianta může zároveň posloužit (zejm. u mladších účastníků) jako příprava na hlídku. Vlčata a světlušky se seznámí s nočními zvuky v okolí tábořiště a nebudou vás možná v příštích nocích zbytečně budit kvůli vrzání větví starého dubu). Podobný program naleznete detailněji i v červnovém (2019) Skautu-Junákovi

Mapa z přírodních materiálů

Účastníci využijí přírodních materiálů k tvorbě mapy. Určete si předem legendu (např. louka bude z trávy, les z jehličí, voda z borůvčí či borůvek, …) a nalepte dané přírodniny na papír (či je položte do vymezeného prostoru) tak, jak to odpovídá skutečnosti.

O autorech

Kartografka momentálně „mapující“ dětská přání