Téma: výchovné nástroje

Starý známý

Zapojení do společnosti je něco, s čím už vlastně dávno pracujeme. Nevěříte? Nahlédněme do skautských výchovných nástrojů
Foto: Štěpán Hašek

Příkladů by se určitě dalo najít více, než je uvedeno v tomto článku, ale pokud se tématu teprve začínáte s oddílem věnovat, budou stačit ty následující. 

Oblast, podoblast, úkol… kdo se v tom má vyznat? Stezka se dělí do šesti tematických oblastí. U skautů a skautek se ještě každá z nich dělí do několika podoblastí. Pokud si při čtení článku nebudeš něčím jistý, můžeš si nástroje prohlédnout na bit.ly/nastrojeskautibit.ly/nastrojeVaS

Stezky skautů a skautek

Kluci a holky plní ve stezkách úkoly zaměřené na praktické dělání lepšího světa. Konkrétně v podoblasti Pomoc druhým (úkoly 1.25 Skautské heslo a denní příkaz, 2.31 Drobná pomoc okolí, 2.32 Větší pomoc). Učí se také dovednosti, které pomáhají k vytváření lepšího světa. V podoblasti Já v demokracii zjišťují, jak funguje obec a stát, a učí se o demokracii prakticky (úkoly 1.29 Zvolená osobnost, 2.38 Demokracie v konkrétních příkladech). Aby demokracie fungovala, je potřeba naslouchat a férově diskutovat. S tím pomůže podoblast Komunikace mezi lidmi (úkoly 1.23 Naslouchání, 2.29 Vlastní názor). Kromě toho jim také ukazujeme, co vše se v dnešním světě děje. Podoblast Propojený svět upozorňuje, co s čím souvisí a na co je při svém konání dobré myslet (úkol 2.39 Ovlivňování ve světě – Pracovní podmínky). Podoblast Příběhy našeho světa zase učí přemýšlet v souvislostech a přibližuje zajímavé příklady z minulosti. Na nich si v oddíle můžeme vysvětlit, jaké důsledky mají různá rozhodnutí (úkol 2.42 Příběhy v mém okolí). Podoblast Šetrné chování zase pomáhá se vztahem k našemu životnímu prostředí. Ukazuje cesty, kterými šetřit naše přírodní zdroje. Celá oblast Příroda kolem nás tomu vytváří důležité podhoubí – pomáhá přírodu poznávat a vytvářet k ní vztah. 

Odborky

Zapojení do společnosti podporují i odborky. V některých kluci a holky přímo pomáhají druhým, např. v odborkách Zdravotník / Zdravotnice nebo Chůva / Chůvák. Občan / Občanka zase pomáhá pochopit demokracii a společnost. Zelený Edison / Edisonka pomáhají v udržitelném chování k životnímu prostředí a Strážce přírody / Strážkyně přírody se věnuje aktivní ochraně přírody.

Stezky vlčat a světlušek

U vlčat a světlušek se tento prvek objevuje v oblasti Moje kamarádství. Najdeme zde úkoly, které se přímo týkají pomoci druhým (1. stupeň: Popovídám si s Akélou, jak bych mohl pomáhat druhým lidem; 3. stupeň: Udělám někomu radost). Stezka podporuje kluky a holky i v tom, aby se učili od ostatních – další cenný způsob, jak se zapojit do dění kolem sebe (1. stupeň: Napíšu alespoň tři věci, které jsem se naučil od svého kamaráda). I vlčata a světlušky už se učí, jak se vhodně zapojit do dění kolem sebe. Principy demokracie se učí například při vytváření pravidel (2. stupeň: Zapojím se do vytváření pravidel chování šestky). 

Vlčci a světýlka

Se zapojením do společnosti se setkáme i u vlčků a světýlek. Nejvíce pak u těch, které jsou zaměřeny na pomoc druhým. Nejvýraznější je v tomto Zdravotník / Zdravotnice. Učí kluky a holky, jak přiměřeně svému věku pomáhat ostatním, pokud se jim něco přihodí. Průvodce / Průvodkyně pak kombinuje pomoc druhým a zájem o své okolí. Kluci a holky poznávají památky a svou obec, aby mohli ostatním tatomísta ukázat.

Propojení s okolím

Kromě samotných úkolů stezek a odborek nabízejí nástroje příležitost k interakci s okolím. Tyto interakce jsou někdy drobné, velmi však umocňují výchovný efekt. Velkou příležitostí může být možnost zpětné vazby na plnění z neskautského prostředí. Tedy zapojení například rodičů, vedoucích kroužků apod., kteří se při plnění stezek mohou stát svědky či svědkyněmi plnění úkolu. U odborek je dokonce možné mít neskautského patrona či patronku. Plnící tak může s neskautskou osobou navázat užší vztah při konzultaci svého rozvoje. Zajímavou příležitostí je také plnění úkolů s kamarády a kamarádkami mimo oddíl. Třeba když skaut navrhne na kroužku zajímavou aktivitu, aby ji měl do odborky. Dochází tak k obohacení, kdy skauting může inspirovat na první pohled nečekané obory – třeba taneční kroužek. 

Kromě zmíněných příkladů je vlastně celá stezka přípravou k tomu, abychom mohli dělat lepší svět‚ neboť obsahuje spoustu užitečných znalostí a dovedností. Podobně tak odborky, díky kterým můžeme zjistit, co nás baví a v čem jsme dobří. A tak jednou možná kluci a holky někomu zachrání život díky znalosti první pomoci ze stezky, stanou se zastupiteli bojující za životní prostředí díky odborce Ekolog / Ekoložka nebo naučí ostatní zdravě se hýbat díky odborce Sportovec / Sportovkyně.

Do čeho se pustit ihned?

S vlčaty a světluškami vymyslete nápadník „Co může udělat radost“. Každý pak doma zkusí jeden nápad uskutečnit. Na další schůzce si povězte, jak to dopadlo. A víte, že dobrý skutek mohou dělat vlčata i světlušky z domova? Co třeba psát dopisy seniorům (bit.ly/skautdopisy)? Se skauty a skautkami zkuste trénovat správnou diskuzi. Při schůzkách na dálku je možná tato dovednost ještě potřebnější. V časopise Skaut najdou kluci a holky inspiraci k pravidlům férové diskuze. Proběhly u vás nyní senátní volby? Splňte úkol do stezky a zjistěte si více o svém senátorovi či senátorce.

O autorech

Věnuje se výchovným nástrojům, především stezkám a