Téma: družinový systém

Družiny a služba: nechte je to „zvorat“

Foto: 52. oddíl Medvědice

„15. 12. Katastrofa v domově důchodců

Jak to začalo? Srazem v 13.45. Nepřišly Terka, která nemohla chodit, a Majda. Proč? To nikdo v tu dobu nevěděl. Takže na osm rolí jsme zůstaly čtyři a Majda nepřinesla vařečku. Ani kluci na tom nebyli lépe, těm zase chyběly kulisy. Na místo jsme dorazili jen tak tak, ale stihli jsme to. Připravili jsme jeviště a začali chodit diváci (nakonec jich bylo asi tak osm). My jsme stále ještě neměly rozdělené role, protože bylo velmi těžké vystřídat se tak, aby se stihlo pohybovat loutkami, číst text, mluvit, odnášet a přinášet koláče, které jsme pro diváky napekly. Nakonec jsme to nestihly, i když šla před námi ještě vlčata s básničkami a světlušky se svou pohádkou. Jak to dopadlo? No, četly jsme každá něco jiného, vařečku zastoupila Ještěrčina ruka. Alespoň byly koláče, které jsme rozdaly. Jak to skončilo? U nás v klubovně, kde jsme vyráběly tužky vlčatům. Zapsala: Sovice“

Podle tohoto autentického zápisu z kroniky (vyměněna byla pouze jména) by se mohlo zdát, že besídka v domově důchodců, pro kterou si každá družina připravovala jedno vystoupení, byla skutečná katastrofa. Vždyť půlka lidí nepřišla a loutkové divadlo tak nedávalo smysl. A kde byli vedoucí, aby zoufalé družině poradili, že mohou roznášení koláčů svěřit světluškám a poprosit několik kluků, aby četli chybějící role? Nejspíš vůbec nepřišli. Hrůza! A nebo ne?

„Naučily jsme se tenkrát, že opravdu záleží na každé z nás. Že když někdo nepřijde, je to pro družinu opravdu problém. Že si musíme v dané situaci poradit – když tam nikdo dospělý není, nezbývá nám než se spolehnout samy na sebe. A já poprvé v životě pekla koláče. Byly tvrdé a dodnes se divím, jak všem chutnaly,“ vypráví Sovice dnes.

Jak na dobré skutky s družinami skautek a skautů

Družinová služba popsaná výše měla kromě přínosu okolí i velký přínos pro družinu samotnou. V naší snaze připravovat velké dobré skutky tak, aby naše pomoc byla co nejefektivnější a všechno se podařilo, můžeme někdy ztratit ze zřetele poslání skautingu: všestranný rozvoj osobností našich členů. Následující tři zásady nám pomohou toto poslání v družinových dobrých skutcích zachovat.

Zapojení do rozhodování o projektu služby

Čím větší prostor pro výběr druhu pomoci svěříme samotným družinám, tím více budou skautky a skauti nuceni přemýšlet, jaká pomoc má smysl (nejen pro okolí, ale i pro ně). K tomu potřebují vědět, jaké možnosti se nabízejí a co zhruba obnášejí. Snazší to budou mít ti, kdo se podobných aktivit účastnili už u světlušek a vlčat nebo třeba se školou. Někdy pomůže dát na výběr z několika konkrétních projektů a diskutovat s nimi, který bude nejpřínosnější. Někdy zapojení do výběru není možné – například v příběhu výše vyrůstalo zadání uspořádat vystoupení v domově důchodců z dlouhodobé spolupráce oddílu s městem. V takovém případě je třeba zapracovat na tom, aby skautky a skauti dobře rozuměli významu a přínosu takové aktivity. Přípravám besídky mohl třeba předcházet program o stárnutí a mezigeneračních vztazích.

Samostatnost v přípravách i realizaci

Skautky a skauti už toho spoustu zvládnou sami – většinou víc, než si myslíme. Úkolem vedoucích je vzbudit v nich chuť pomáhat a zajistit mantinely bezpečnosti, ale nic víc. Děvčata od Sovice se sama rozhodovala, zda zazpívají písničku nebo třeba secvičí scénku z táborového života. Nakonec se rozhodly vymyslet vlastní loutkové divadlo, ke kterému napíšou vlastní příběh, vyrobí loutky, kulisy a ještě diváky potěší vlastnoručně upečenými koláči. S tímto rozhodnutím se pojila opravdová zodpovědnost (bylo jen na nich, zda to zvládnou připravit i realizovat).

Reflexe a zhodnocení

Nedospělá mysl ještě nedovede dobře zpracovávat všechny zkušenosti a vytěžit z nich to nejcennější: poučení pro příště. Proto je pro vedoucí klíčové zprostředkovat vhodnou reflexi, například pokládáním otázek. Pro náš příklad z domova důchodců by se nabízela například následující otázka: „Zdá se, že jste nepočítaly s tím, že na besídku některá z vás nepřijde. Napadá vás, jak jste se na takovou situaci mohly připravit, aby vás to tolik nerozhodilo a své vystoupení jste zvládly realizovat?“
S přípravou družinových dobrých skutků vám pomůže také Metodika Skautského dobrého skutku (skaut.cz/sds). S rozvojem samostatné družinové činnosti pak pomohou workshopy o družinovém systému (ds.skauting.cz).

O autorech

Ústřední koordinátor výchovných zpravodajů, lektor dr