Téma: úvaha

Snídaňový nebo elitářský klub?

Zamyšlení nad tím, zda je skauting opravdu pro všechny děti
Ilustrace: interactioninstitute.org

Než začneš číst, pusť si hlavní píseň z filmu: bit.ly/snidanovy-klub.

Na sobotním vyučování se ve známém americkém filmu sejde rebel, šprt, školní královna krásy, sportovec a podivínka. Po osmi hodinách se z nesourodé skupiny stanou kamarádi, obohaceni o zkušenosti a myšlenky těch ostatních. Právě připomenutí si filmu Snídaňový klub mě přimělo zamyslet se nad složením dětí v našich oddílech. Přemýšlím, jak se navzájem mohou ovlivnit děti ve skautu, zda si sdílí své odlišné životní příběhy stejně jako hrdinové kultovního snímku. Jaké děti k nám přichází do oddílů? Jsou z různorodých společenských vrstev, nebo se ze skautingu stal spíše elitní klub? To jsou otázky, nad kterými stojí nejen na začátku školního roku přemýšlet samostatně nebo v oddílových radách.

Před koronavirovou krizí byla velká část oddílů přeplněná a na čekací listiny někde rodiče zapisovali i tříleté děti, aby se do družiny dostaly ideálně v první třídě. Především ve větších městech jsme skautskou činnost nemuseli příliš propagovat, dětí jsme měli dostatek, čekací listiny byly plné a my si mohli vybírat, koho vezmeme. Většinou jsme ale postupovali podle data zápisu dítěte na čekací listinu a také dle jeho věku. Tímto způsobem se do oddílů dostávají především děti motivovaných rodičů, kteří jim místa zajistí s dostatečným předstihem.

Letos jsme se v některých oddílech po dlouhé době pustili do náborů, protože část dětí odešla během distančního skautingu. V době, kdy čtete tento článek, už možná máte všechna volná místa plná. Jsme ale na úplném začátku školního roku, a proto můžeme využít tuto příležitost k zamyšlení o tom, jaké děti v oddíle máme a jak pestrý kolektiv v něm vytváříme. I malými krůčky se můžeme snažit rozdíly mezi dětmi trochu potírat. Možná právě dětem z horšího socioekonomického nebo rodinného zázemí přinese skautský oddíl mnohem více a budou ze svých skautských zážitků těžit ještě dlouho. Nemají-li na ně rodiče čas, jsou to právě vedoucí a děti v oddílech, kteří se jim věnují, ukazují jim svět, provádějí je jím a učí je zdravým a respektujícím vztahům.

Jak na to?

Můžete pro tyto děti upravit oddílové podmínky a pravidla. Nebo jim cíleně skauting nabízet – možná vaši skauti a skautky mají mezi svými vrstevníky ty, kteří by do oddílu rádi chodili, ale nemají na to finanční prostředky, poflakují se v okolí klubovny nebo je rodiče nepřihlásili na čekací listinu. Můžete si například na čekačce vyhradit pár míst pro obdobné případy.

Nebo finančně pomáhat sníženou cenou za registraci, peněžní pomocí se skautským vybavením nebo slevou na výpravy. To, že konkrétní skupince dětí vyjdete vstříc a speciálně pro ně upravíte podmínky, neznamená, že ostatním dětem něco odepřete nebo je znevýhodníte. Posuzování, zda dítě potřebuje finanční či jinou pomoc, je silně individuální a záleží jen na vás, jak situaci vyhodnotíte.

Ještě bych se ráda zamyslela nad přizpůsobováním se rodičům. Jaké na ně máme nároky? Netrestáme děti za to, že rodiče něco nesplnili včas (například přihlášení na výpravu, zaplacení tábora nebo objednání kroje)? Je dobré si na začátku roku znovu s rodiči připomenout, za co vše odpovídají. V případě, že to neplní včas, doporučuji se zamyslet, jestli za jejich zapomnětlivost netrestáme samotné děti. Další kapitolou jsou rodiče samoživitelé, kteří se mohou potýkat s nedostatkem peněz, a proto jejich děti například nejezdí tak často na výpravy nebo na tábory. Možná máte v oddíle dítě ve střídavé péči a jeden z rodičů jej ve skautování nepodporuje. V tomto případě je důležité netrestat dítě za rozhodnutí jeho rodičů a místo toho se pokoušet hledat společné východisko z náročné situace.

Jestli vás téma spravedlivějšího přístupu v oddílech zaujalo, mám pro vás několik otázek, na které si můžete odpovědět sami nebo třeba společně na oddílové radě. A změnit tak některá svá pravidla a nastavení.

Z jakého prostředí pochází děti, které máme v oddíle?

  • Kolik dětí vysokoškolských rodičů máme v oddíle?
  • Kolik dětí pochází z horších sociálních poměrů?
  • Mohou si všechny děti finančně dovolit tábor, víkendovku nebo vhodné vybavení?
  • Podle jakých kritérií přijímáme děti do oddílu?
  • Do jaké míry ovlivňují rodiče fungování dětí v oddíle? Mají povinnost je přihlašovat na oddílové akce, mohou se na vás obrátit pro radu s nákupem vybavení a ví o této možnosti? 
  • Vycházíme vstříc dětem z neúplných či rozvedených rodin?

O autorech

Snaží se zorientovat v instruktorských kompetencích a po