Téma: komentář

Rozumějme vzdělávání do hloubky

Foto: Skaut66

Vzdělávání se obecně přikládá velký význam v souvislosti s řešením ekonomických, sociálních a environmentálních výzev. Hovoří se o celoživotním vzdělávání pro podporu pracovního uplatnění jednotlivců a konkurenceschopnosti společností. To je jistě významné. Ale není to to jediné podstatné. Vzdělávání totiž může být také odpovědí na stále aktuální úkol každého člověka – být autenticky sám sebou, být lidským, dobře jednat. To není zcela samozřejmé, to se každý potřebuje učit. (To, že člověk jednal dobře včera, totiž nezaručuje, že bude dobře jednat i v nových situacích zítřka.) Vyžaduje to úsilí, hledání a také poznání hodnot a ideálů.

Ideály a hodnoty přitom nelze předávat podobně jako znalosti nebo dovednosti. Nestačí, aby je člověk převzal (tak, jako může převzít osvědčenou praxi), ale je potřeba, aby ideály přijal jako vlastní. Jako to, co hluboce rezonuje s jeho bytostí, jako součást své identity. Nestačí ideály převzaté – ty je totiž možné v těžkých dobách odložit. Jde o ideály vlastní, žité – vždy nově zrozené v nitru každého člověka, přesto nějak univerzální. Ty se neodkládají ani v těžkých dobách. (Díky nim se z lidí stávají hrdinové. Ne proto, že by si řekli „budu hrdinou“, ale proto, že nemohou jinak než být věrni ideálu; třeba navzdory době.)

Vzdělávání usilující o cestu k ideálům si nevystačí s metodikami pro předávání znalostí či dovedností, byť by byly dokonalé, ani s popisem toho, jaký postoj je žádoucí. Vzdělávání potřebuje autentická setkání s druhými lidmi i se sebou samým. Potřebuje otevřenost pro hledání hloubky a trpělivost pro nacházení. Potřebuje, aby byl člověk vystaven bytostným otázkám, často těžkým. Potřebuje osobní svědectví vzdělavatelů a vzájemné sdílení v dialogu.

Skautské vzdělávání má být jistě užitečné a praktické. Zejména pro působení ve vedení oddílů i jinde v organizaci. I pro osobní život skautů a skautek. Přitom má usilovat i o cesty k ideálům, které nebudou jen převzaté, ale pro každého autentické. Věřím, že vzdělání takové nejen má být, ale v mnoha konkrétních situacích takové i je. Rozumějme mu tak a tyto jeho potenciály pěstujme.

O autorech