Téma: světlušky – vlčata

Máte vedoucí šestek?

A mohla bych je vidět?
Foto: Radek Procyk

Nalijme si čistého vína, nebo spíše pořádně oslazeného táborového čaje. Od vedoucích šestek vlčat nebo světlušek se toho očekává hodně. Jaké má takový vedoucí charakterové vlastnosti? A je vůbec možné stát se ideálním vedoucím této věkové kategorie?

Sama jsem za dobu vedení smečky vlčat spolupracovala s několika skvělými vedoucími šestek a každý z nich měl úplně odlišné vlastnosti a dovednosti než zbývající ostatní. Přesto byli všichni dobrými vedoucími. Spojovala je totiž touha se neustále zlepšovat a posouvat. Pokusila jsem se tedy níže pojmenovat určité základy, které by vedoucí šestky měl mít, aby se s ním vedoucímu oddílu dobře pracovalo a také, aby se kvalitně staral o svěřenou šestku. Není samozřejmě možné ani potřebné, aby níže vypsané body splňovali vedoucí na 100 %. Sama si dlouhodobě myslím, že dětem i týmu prospívá, pokud jsou vedoucí charakterově odlišní a děti se mohou připodobnit některému z nich nebo mít různé typy vedoucích jako vzory. 

Jaký by měl být vedoucí šestky?

Je kamarád ————  Vedoucí má s dětmi pěkný, kamarádský vztah. Záleží mu na nich, povídá si s nimi ve volných chvílích a ví, čemu se děti věnují ve volném čase, jaké mají koníčky, z jakého rodinného prostředí pocházejí nebo jak se jim daří ve škole. 

Hraje si ————  Vedoucí šestky si často a rád hraje s dětmi. Nestydí se zahrát si s nimi například na schovávanou, zapojit se do bahenní bitky na táboře, postavit domeček v lese nebo vylézt na strom. V zásobě má dostatek drobných hříček, kterými kdykoliv, když je potřeba, zabaví děti.

Je spravedlivý ————  Ke každému dítěti v šestce (ale i ve smečce či roji) se snaží přistupovat stejně. Nedělá si oblíbence, nenálepkuje a nezasedává si. Zvláště některé děti jsou v tomto věku na takové chování citlivé a mohou se tím trápit. Chování vedoucího k dítěti tak může být ukazatelem a vzorem pro ostatní členy oddílu. Vedoucí se snaží dětem také často dávat okamžitou, férovou a srozumitelnou zpětnou vazbu na jejich chování. Ta jim totiž pomáhá nastavovat mantinely pro jejich budoucí vztahy s lidmi.

Posouvá děti, nabízí jim možnosti rozvoje ————
Ideální vedoucí šestky má pozitivní vztah k výchovným nástrojům a uvědomuje si jejich potřebnost a kvality. Ví, že je nutné děti rozvíjet a postupovat při tom drobnými krůčky. Využívá jen ty nástroje a hry, které jsou vhodné pro tuto věkovou kategorii. Nevykrádá program pro starší věkové kategorie, ani děti nepodceňuje. Pracuje na schůzkách pravidelně a důsledně se stezkami, časopisem Světýlko, jezdí s dětmi na závody a na táboře jim nabízí vlčky a světýlka.

Je zodpovědný ————  Vedoucí šestky ctí domluvu s vedoucím smečky nebo roje ohledně výchovného plánu či jiných cílů. Připravuje si s předstihem program na schůzky i výpravy, podílí se na plánování tábora a chodí na radu vedení oddílu. Na schůzkách pravidelně pracuje s výchovnými nástroji a nezapomíná o akcích či novinkách informovat děti i rodiče.

Je vzorem ————  Vedoucí šestek není vrstevníkem dětí, které vede a vychovává. Je starší, a proto je pro děti často přirozenou autoritou, ale především vzorem. Je to on, koho ve svém chování vlčata nebo světlušky napodobují. Ať už se jedná o vztah k ostatním dětem nebo vedoucím, čtení knih, sledování filmů, oblékání nebo hraní počítačových her. Vedoucí myslí na to, že děti jej budou nevědomě rády napodobovat, proto myslí na to, jak se před dětmi chová. 

Foto: Lucie Horáková – Basa

Kde brát a nekrást?

V současném stavu, kdy dětské oddíly praskají ve švech, je obtížné narazit na volného vedoucího, který by chtěl vychovávat šestku vlčat nebo světlušek. Navíc ne pro každého je práce s touto věkovou kategorií zajímavá. Na úrovni oddílu či střediska, ve kterém vyrůstají obě věkové kategorie, je dobré domluvit si pravidla ohledně vzájemné spolupráce. Vedení šestky můžete nabídnout končícím rádcům skautských družin nebo starším skautům, kteří se z kapacitních důvodů k rádcování nedostanou. Pokud skautské družiny pravidelně přijímají přecházející světlušky či vlčata, je dobré nastavit si spolupráci s vedením skautů, aby z družin přišli noví vedoucí šestek. S domluvou ohledně plynulého oboustranného přechodu mohou pomoci bývalí vůdci, vedoucí střediska či výchovný zpravodaj. 

Nové vedoucí šestek můžete hledat například v roverském kmeni, mezi oldskauty, rodiči, dospělými nováčky či studenty učitelství. Hledání, domluva a vzájemné porozumění ohledně vedení dětí v šestce je jistě náročný proces. A najití a vychování vhodného vedoucího šestky je běh na dlouhou trať. Nebojte se požádat ostatní o pomoc a personální záležitosti řešte jako tým. Určitě tak budete úspěšnější.

O autorech

Do břeclavského skautského oddílu jsem přišla jako stu