Téma: světlušky – vlčata

Vedu šestku nebo družinu? Kdo mi poradí?

Ptá se mladý vedoucí ve skupině SkautFórum na Facebooku ostatních
Foto: Vojta Petr

Už se vám také stalo, že jste s oddílem byli na krajské či jiné akci a zjistili jste, že každý užívá pro pojmenování skupiny dětí jiný termín? Proč moje šestka dostala diplom pro družinu, když jí tak neříkáme? Také jste nad tím už přemýšleli? Terminologie u jednotlivých věkových skupin se opravdu liší v rámci věkových skupin. Pojďme si tedy sjednotit a vysvětlit, jak se šestky od skautských družin liší, a proč má v rojích a smečkách smysl používat šestkový systém. Nejde ale pouze o odlišnosti v názvosloví, rozdíly jsou patrné také v jejich fungování. 

Jak to funguje v šestce

Roj světlušek nebo smečka vlčat se skládá ze šestek, které mají vlastní vedoucí. Ti se šestkou žijí a společně vytvářejí společenství, kde se členové cítí dobře, rozvíjí se a prožívají vlčácké a světluščí dobrodružství. Šestka je samostatná skupina v rámci roje nebo smečky.

Vedoucí šestky je osoba, která pravidelně chodí na schůzky, připravuje program a jezdí se šestkou na výpravy. Dle oddílových možností se může jednat o dospělou osobu, nebo i nezletilého skauta/skautku či rovera/ranger. Vedoucí šestky by měl mít rádcovský kurz a zkušenosti s prací s věkovou kategorií vlčat a světlušek nebo čekatelskou zkoušku. Myslím, že není třeba porovnávat, zda je lepší vedoucí šestky ten, kdo má vůdcovskou zkoušku, nebo mladší rádce. Jde v první řadě o to, aby osoba, která má pravidelně vliv na výchovu vlčat a světlušek, měla chuť a nápady tuto činnost co nejlépe vykonávat a snažila se na sobě dále pracovat, zjišťovat, co nového je ve výchově vlčat a světlušek, jak může svůj program zlepšit, či kam členy šestky dále posunout. Vedoucí šestek jsou v neustále interakci s vedoucím roje/smečky a společně tvoří roj/smečku, celek funkčních šestek.

Vedoucí šestky nejlépe ví, jak směřovat její členy: kdo se potřebuje naučit poslouchat ostatní, komu chybí jeden bod ve stezce, protože minule chyběl, či kdo potřebuje trochu popostrčit. Právě vlastní šestkový vedoucí může dlouhodobě výchovně působit na svěřené děti. Časté střídání vedoucích na schůzkách může narušit kontinuitu vlivu konkrétního vedoucího. Stačí, když jiný vedoucí nevědomky povolí něco, co ten druhý zakázal, a autorita toho prvního je ta tam. 

Počet členů šestky závisí na velikosti oddílu, personálních možnostech vedení a oddílových zvyklostech. Šestka by měla mít 6 až 8 členů. Ale nikde není počet pevně stanoven. Malá komunita umožňuje častou interakci mezi členy i vytvoření pevného pouta k vedoucímu. Každému dítěti nabízí možnost vyniknout, vedoucím pak prostor dítě individuálně podpořit v jeho dovednostech. Nemáte tolik vedoucích? Zkuste mít dvě šestky najednou, ale snažte se je při schůzce v rámci aktivit oddělovat. Zároveň se poohlédněte po nějakém skautovi, kterého si postupně zapracujete a vychováte jako vedoucího šestky. 

Šestka může jezdit na své vlastní výpravy, ale hlavně se na výpravách roje/smečky a na táborech potkává s ostatními členy roje/smečky a všemi vedoucími. Zde se zúčastňují aktivit na poznání dalších šestek. I na táboře mohou mít šestky prostor na svůj vlastní program či speciální šestkové místo. Vše opět závisí na zvyklostech a velikosti roje/smečky.

Foto: Radomír Švihel

Identita šestky

Vedoucí šestky může do programu zapojit vlastní prvky a rituály, které sjednocují kolektiv: například používání šestkové vlajky, maskota šestky, pokřik, zápisníky s barvou a symboly šestky, trička, nástěnku. Má tedy svou identitu. Mé světlušky mají velikou radost, že mohou nést na výpravu svého maskota, říkáme mu Pan Jahoda. Název si světlušky zvolily společně, maskota si po týdnu střídají, dle potřeby jej vyperou a zašijí. Jedná se o důležitý symbol šestky tento rok. Příští rok to třeba bude jiný maskot, kdo ví. Pokřik šestky naladí šestku ke společnému zážitku, tmelí a navazuje atmosféru sdílení.

Co na šestky říká vývojová psychologie?

Světlušky a vlčata vnímají jako přirozenou autoritu vedoucího (stejně jako rodiče, učitele apod.). Zatímco skauti mají jako autoritu nejstaršího ze své party a všichni dospělí naopak ustupují do pozadí. Právě proto ve skautském družinovém systému funguje rádce jako nejstarší ze skupiny skautů. Děti na prvním stupni se naprosto přirozeně rozdělují na skupiny dle pohlaví a proto máme taky šestky většinou rozdělené pohlavně (třeba oproti benjamínkům). 

Šestka není družina

Samotný termín družina patří do skautského věku a nechme jej tam. Má jiné úkoly, jiné cíle a jiné metody. Družina je skautská parta vedená rádcem, šestka je skupina, kterou má na starosti vedoucí. Vlčata a světlušky se tak budou těšit do skautských družin, kde na ně čeká rádce či rádkyně (vrstevník) a družina, parta skautů a skautek. Což je veliká změna oproti šestkám. Zatímco když budeme používat stejný název, jak poznají, že je čeká něco nového? Družinu vede rádce, vedoucí jsou již v pozadí, rádce jako vzor společně s ostatními připravuje program, členové družiny mají větší vliv na program družiny, aktivně se podílí, mají větší důvěru danou věkem a zkušenostmi a větší autonomii v rámci oddílu. Pravé zážitky se prohlubují a skautské družiny vedené zkušenými rádci a podrádci jsou nezbytné pro fungování oddílu.

Oproti tomu v šestce má hlavní roli vedoucí šestky, který připravuje schůzky, dle šestkového či oddílového plánu. Členové šestky se na programu mohou podílet nápady či drobnými hrami, ale přímo netvoří celý program. Šestka má rovněž svého šestníka a podšestníka, jedná se o dvojici například demokraticky zvolenou ostatními členy šestky pod dohledem a finálním souhlasem vedoucího. Úkolem této dvojice je pomoc vedoucímu s programem a případně pomáhat mladším členům. Nejde o privilegování určitých členů, ale výchovný prostředek k rozvoji týmové spolupráce. Roli šestníka si musí každý oddíl ujasnit dle svých zvyklostí, jaké má mít dané vlče/světluška zkušenosti. Má mít slib? Co vše činnost šestníka obnáší? Na jaké období je šestník stanoven? Je lepší šestníky střídat častěji?

Pokud vás zajímá, jak pracovat v šestkách s šestníky, přečtěte si článek od Vokina.

Vodáci používají termín posádka, tu tvoří 4 vlčata/vodní žabičky, kormidelník a člunař. Při programu na souši jsou vodní vlčata a žabičky rozdělovány do skupin dle zvyklosti, někdo má šestky, někdo posádky.

Foto: Jakub „Ozzi“ Kozák

Pracujeme se šestkami

Kdy se schází šestky? Záleží především na nastavení oddílu a počtu vedoucích. Dobře může fungovat model, kdy se v různých dnech týdne schází konkrétní šestka. Zde je třeba dopředu pracovat s rodiči (nejlépe už před letními prázdninami), abychom všichni společně věděli, který konkrétní den bude od září předpokládaným dnem schůzek. Rodiny si díky tomu nastaví program tak, aby šestky zůstaly funkční i v dalších letech a šestkový systém pokračoval. Věkově může být šestka různorodá, či stejnorodá. Různorodou šestku tvoří děti od druhé do čtvrté třídy (někde páté), kde se plynule mladší učí od starších, přejímají oddílové zvyky a nováčci lépe vplynou do kolektivu. Mírným negativem je různá náročnost programu, kde vedoucí musí myslet na zapojení všech věkových kategorií v rámci programu tak, aby se mladší neztráceli a starší nenudili. Stejnorodá šestka je tvořena dětmi, mezi jejichž věkem není takový rozdíl, např. 2. a 3. třída společně. Pozitiva takové šestky jsou v tom, že mají častěji společné zájmy a lze připravit stejnou náročnost programu, práce se stezkou je také jednodušší. Negativum je, že chybí starší dětský vzor, od kterého se učí dovednosti, znalosti. V obou případech systém šestek umožňuje fungování skupiny vlčat a světlušek, společný růst a intenzivní zážitky. 

Šestka jako funkční parta má potenciál se přetavit ve skautskou družinu a později i třeba roverskou skupinu. Přátelství na celý život se budují už v tomto raném věku. A právě malý kolektiv 6 až 8 dětí (oproti velké nerozlišené skupině) tomu dopomáhá.

S funkčními šestkami pracuje další výchovný nástroj, a to Závod vlčat a světlušek. Při něm se šestky skládající se z 5–8 členů vydávají na základní, krajská kola a celostátní kolo. Společně tak prožívají den či víkend zasazený do symbolického rámce, poznávají ostatní šestky a účastní ze samotného závodu. Při něm si šestka ověří, jak umí reagovat v různých situacích, do jaké míry spolupracuje a jaké znalosti členové mají. Posledního ročníku se zúčastnilo 1 362 šestek.Přeji všem rojům a smečkám zdařilou práci s šestkami, ať již s nimi pracují dlouhodobě, nebo se teprve hledají. Jedná se o důležitou součást skautské výchovy, vlčata a světlušky nejsou malí skauti, a šestky nejsou svým fungováním skautské družiny.

O autorech

Užívá si bydlení ve vesnici v tajuplných Krušných hor