Téma: gejzír

Jak na rozvoj tvořivosti

Foto: Štěpán Hašek

Abstraktní díla — Vyrazte do galerie nebo si na internetu vyhledejte abstraktní obrazy! Povídejte si potom, co v nich kdo vidí a co měl asi autor díla na mysli, když je tvořil. Kolik jste vymysleli příběhů? Jaké předměty nebo postavy jste v obrazech viděli? Obrazy si můžete prohlížet i s vlčaty a světluškami, se staršími skautkami a skauty můžete přemýšlet také třeba nad poezií.

Vylepšení klubovny — Nechte skautky a skauty projevit svou fantazii např. při vylepšování vaší klubovny. Vyhlaste anketu a ptejte se, co by vaši svěřenci nejraději na klubovně změnili a jak, od výzdoby až po funkční prvky. Neomezujte se však ani financemi, ani vkusem. O nejlepších nápadech můžete později nechat všechny hlasovat. Vítězné nápady potom zkuste společně realizovat. 

Inspirovat se můžete například u 17. oddílu Lynx, který si svépomocí vyzdobil fasádu klubovny. Na tvorbě se podílely jak děti, tak jeden z členů oddílu, který se o výtvarnou tvorbu dlouhodobě zajímá. 

Vyzkoušejte si práci redaktora — Vyhledejte několik článků či zpráv a uložte si je, vynechejte však titulek. Nechejte skauty a skautky vymýšlet možné titulky. Vyberte potom společně ten nejvtipnější nebo nejvýstižnější.

Co nejvíc! — Oblíbeným cvičením na rozvoj kreativity je vymýšlení nejrůznějších souvislostí. Můžete vymýšlet rozličné i neobvyklé způsoby použití libovolného předmětu (třeba skleničky nebo hřebíku), hledat synonyma, přemýšlet nad tím, co mají dva zdánlivě odlišné předměty společného nebo jak by se daly spojit, aby vzniklo něco nového.

Ilustrace — Nejprve společně vyrazte do knihovny nebo alespoň nahlédněte do svých poliček s knihami. Povídejte si o tom, v čem se liší knihy pro dospělé od těch pro děti, co se skautům a skautkám líbí na knížkách. Možná zjistíte, že jsou to obrázky. Vyberte potom některý z příběhů, společně si ho přečtěte a nechte každého, ať si zahraje na ilustrátora dětských knížek. Která část příběhu koho zaujala a proč? Jak ji znázornil? Použil hodně barev? A pokud si někdo vybral náhodou stejné téma, jak se obrázky mezi sebou liší? O tom všem si potom můžete společně povídat!

Vyjádři to pohybem — Udělejte si taneční schůzku. Tentokrát však nebudete nacvičovat předem připravenou sestavu, ale necháte každého, aby vyjádřil sám sebe pohybem. Abyste se nestyděli, zavažte všem oči, nebo je alespoň nechte zavřené. Začněte zvolna, všichni dohromady, procházejte se nejprve po prostoru, pomalinku si zkoušejte různé druhy chůze, pohyby rukou i celým trupem. Když už jste si trošku jistější a opadla největší tréma, můžete se pustit do nejrůznějších tanců na pomalejší i rychlejší hudbu. Využívejte celý prostor, nebojte se využít zem, výskoky, plynulé i trhané pohyby. Vybírejte takový hudební podkres, v němž ideálně nejsou slova a neznáte ho. Nezapomínejte však na zásady bezpečnosti.

Znázorni — Shromážděte co nejpestřejší paletu výtvarných pomůcek, tedy různých druhů barev (vodovky, akrylové barvy apod.), tuší, fixů či pastelek, starých časopisů, lepidla, nůžek atd. a nechte všechny tvořit libovolný výjev na zadané téma. Nebojte se vybrat abstraktní pojmy jako jsou třeba krása nebo odhodlání. Nemusíte se ani omezovat na jmenované pomůcky, vyrazit můžete i do města nebo do přírody a nasbírat materiál tam nebo dílo vytvořit třeba v lese jako hliněnou sošku či land art.

Udělejte si pohodlnější tábor! — Zamyslete se společně, co by vám všem zpříjemnilo vaše žití na táboře. Myjete se ve studené řece a rádi byste raději teplou sprchu? Nechte děti vymyslet, jak by se toho dalo ve vašich podmínkách dosáhnout. Vymyslete různé způsoby chlazení potravin a vyzkoušejte, které řešení chladilo nejlépe, např. na odpolední šťávě. Nevyhýbejte se však ani zdánlivě zbytečným nápadům, jako je třeba automatické odklápění stanové plachty nebo šlapací větrák. Jistě vás napadne spousta dalších vymožeností. Nebojte se aktivitě věnovat dost času na vymýšlení i realizaci. I když výsledek nedopadne podle vašich představ, jistě jste si z jeho příprav mnoho odnesli. Na co jste přišli? Co se povedlo a co ne? Co byste příště udělali jinak? A proč? Nebojte se nad výsledkem diskutovat.

Trénujte všímavost — Vyrazte na procházku, třeba i vytyčte krátkou trasu, kterou si každý projde o samotě. Cestu tedy vybírejte tak, aby nebyla příliš náročná nebo nebezpečná. Můžete se procházet v přírodě i ve městě. Každý výletník bude mít za úkol vnímat co nejvíc věcí, které po cestě prožije. Po procházce nechte každého ještě chvilku přemýšlet o tom, co zažil. Potom si o tom všichni společně povídejte. Co koho na cestě zaujalo? Co kdo viděl, slyšel, vonělo tam něco? Foukal vítr, pršelo? Jak se kdo cítil takhle o samotě, jen sám se sebou?

Umění vyrůstající ve skautském oddíle

Příležitosti vytvořit nástěnnou malbu se chopil nadějný výtvarník Vojta Čižmář ze spřáteleného oddílu. Tužkou vyznačil jednotlivé obrysy přímo na zeď, mladší děti nanesly barevné plochy pomocí válečku, Vojta doplnil kontury. Aktivita je vhodná i pro ty, kteří o sobě tvrdí, že neumějí malovat, zároveň podporuje oddílovou sounáležitost. Na stěny jsme zachytili motivy oddílu, svých táborů i zakladatelů skautingu. Pravděpodobně se i ve vašem oddíle či okolí nachází řada talentů, dívejte se po nich aktivně! Aktivní přístup k životu je přece jedno ze základních poselství skautské výchovy. Pokud některé věci neuděláme, tak nikdy udělány nebudou.
Pavel Černovický, 17. oddíl Lynx, Brno

O autorech

Studentka psychologie, která miluje tvoření všeho druhu,