Téma: plánování

Jak bylo, jak bude?

Často plánujeme zahájení skautského roku, dáváme si záležet na první schůzce, na velkém začátku. A všechno, co začíná, by mělo i někde skončit, a ne vyšumět
Foto: Štěpán Hašek

Jeden rok v životě dětí je dlouhá doba a je to doba, která si zaslouží ohlédnutí, zhodnocení i v oddílovém životě. Hodnocení programu a celkového fungování oddílu s dětmi nám i jim může mnoho poskytnout, ale než se do něj pustíme, měli bychom si ujasnit, k čemu nám slouží. Jaké cíle můžeme hodnocením sledovat?

  1. Společné hodnocení může být jednou z forem účasti dětí na chodu oddílu. Pro členy se může stát způsobem převzetí odpovědnosti za to, jak jejich oddíl bude vypadat a kam dál bude směřovat.
  2. Hodnocení také můžeme využívat k tomu, aby si děti uvědomily, co všechno se za rok naučily, jak se posunuly, co zažily.
  3. Hodnocení děti může motivovat k dalšímu setrvání v oddíle, může být také dobrým odrazovým můstkem k seberozvoji, k němuž je chceme v oddíle vést.

Jako vůdce mohu společným hodnocením skautského roku získat mnoho užitečných informací pro svou další činnost. 

  1. Chci vědět, jestli jsme s dětmi naplnili stanovené výchovné cíle. 
  2. Jaká je atmosféra v oddíle, jaké jsou jeho normy, jak se v něm děti cítí.
  3. Jaké formy programů, jaké prostředky jsou pro mé děti vhodné a které je opravdu posouvají – na to nejlépe odpoví samy děti. 

Při hodnocení bychom se neměli zaměřovat pouze na obsah a informace, i celý proces nám má co nabídnout. Trénujte s dětmi schopnost podávání zpětné vazby i sebereflexe právě skrze hodnocení skautského roku. Učte děti, aby se ohlížely za prožitým obdobím a samy pro sebe si z něj dokázaly odnést poučení. 

Hodnocení na konci školního roku, kdy se prostor pro bilancování sám nabízí, můžete využít i jako odrazový můstek pro pravidelné oddílové reflexe či plánování nového roku. Při větší četnosti a pravidelnosti si děti snáze zvyknou vyjadřovat se k chodu oddílu a hledat konkrétní věci na zlepšení či pochvalu (nebuďte překvapeni, pokud první společné hodnocení bude jaksi jalové – otevřenou zpětnou vazbu se děti často nemají kde naučit a může pro ně být problém vyjadřovat se kriticky o vás nebo celém oddíle, konstruktivní zpětná vazba je dovednost, která se dá pěstovat a trénovat). 

Vybraly jsme pro vás několik tipů na to, jak může takové hodnocení vypadat. Stejně jako při přípravě jakékoli aktivity s dětmi je potřeba myslet na to, pro koho je aktivita určená a co je jejím cílem. Těžko budu chtít po světlušce, aby vytvořila dotazník, a po skautce, aby dávala smajlíky jednotlivým akcím.

Vytvořte si hodnocení kvality pro děti. Jako podklad můžete využít stávající formuláře hodnocení kvality a upravit je na míru – Co říkají na počet výprav za rok? Symbolický rámec celého roku? Kde v oddíle skřípou vztahy?

Cesta skautským rokem. Projděte postupně celý oddílový rok – využijte fotky či videa z jednotlivých akcí a u vybraných se zastavte a položte dětem otázky.

Cesta skautským rokem II. Nechte děti pomocí křivky znázornit, jak se pro ně samotné vyvíjel skautský rok. Můžete jim navrhnout, jaké linky by měly sledovat – Jak jsem se učil nové věci? Jak jsem cítil, že mám v oddíle přátele?

Oddílová nej. Nejlepší zážitky, nesmutnější chvíle, nejčastější program, nejděsivější okamžiky. Děti si vrcholy programu pamatují dlouho, využijte toho. Ptejte se po dojmech, ale chtějte i vysvětlení. Možná budete překvapení, jaké momenty jsou pro koho důležité.

Škála. Děti si nakreslí číselnou osu (0–10) a pak na této škále vyznačí, kde si myslí, že se oddíl nachází z různých pohledů (např. jak moc jezdíme do přírody, jak moc máme akcí, jak moc spolupracujeme s dívčím oddílem, …). V druhé fázi pak na stejnou osu vyznačí, kde by chtěly, aby se oddíl nacházel, kdyby to bylo jen na nich.

Dopis vedoucím. Volné téma i styl mohou být dobrou variantou pro tišší děti nebo závažnější témata. Pokud v oddíle budujete otevřené vztahy mezi dětmi a vedením, může být dopis velmi osobní formou hodnocení.

Výzkum oddílového mínění. Vytvořte zakázku na výzkum veřejného mínění v oddíle, zadejte ji družině, ať vymyslí otázky, ať vyzpovídá co nejvíc členů oddílu, a výsledky pak zpracuje a prezentuje. Sledujte nejen odpovědi, ale i jaké otázky byly položeny.

O autorech

Má jizvu na rtu, dělá Oikos a rozjíždí SU v Brně.
Dala by si ještě jedno kafe a staví Oslí můstek.