Téma: příroda

Družinové výpravy do přírody

Foto: Vojta Petr

Cíle výpravy

U každé výpravy uvažujeme o jejích cílech a na základě toho můžeme připravit a naplánovat trasu a program. Cíle výpravy by se daly rozdělit do tří oblastí (které se budou jistě v mnoha případech překrývat):

1. Poznávací: poznat vybrané chráněné území, okolí města, údolí potoka, hrad, jeskyni 

2. Dovednostní: orientace v terénu, postavit stan, rozdělat oheň a uvařit jídlo, naučit se poznávat vybrané druhy rostlin, umět si sbalit batoh

3. Osobnostní: zde tím rozumím např. rozvoj samostatnosti, podpora spolupráce, zlepšení vztahů ve družině, posílení autority a odpovědnosti rádce, rozvoj vytrvalosti a fyzické kondice

Při přípravě bych začal od cílů 1. skupiny – ta nám určí oblast, kam se vypravíme, a do jisté míry ovlivní, jaké další cíle může naše výprava splnit. Pokud se rozhodneme, že chceme navštívit a poznat Koněpruské jeskyně, ovlivní výpravu např. to, že část trasy vede přírodní rezervací, od jeskyň je to poměrně daleko k vlaku, musíme vzít v úvahu otevírací dobu v jeskyních a délku prohlídky. Takže nejspíš nebude čas a prostor na rozdělávání ohně a táboření, na druhou stranu můžeme výpravu využít k poznávání rostlin, kreslení a fotografování krajiny nebo seznámení se s různými typy chráněných území.

Pokud nemáme žádný konkrétní cíl v první oblasti, vycházíme z oblasti druhé. Např. si naplánujeme trasu výpravy přes místo, kde je možné trénovat stavbu stanů a rozdělávání ohně, nebo můžeme zvolit trasu v kopcovitém terénu, kde bude jedním z úkolů se přemístit z jednoho kopce na druhý bez využití mapy a značených cest apod.

Cíle ve třetí oblasti můžeme naplnit nezávisle na trase, spíš zde bude záležet na programu výpravy. I zde ale můžeme využít trasy, terénu a počasí – fyzicky náročná výprava v horském terénu za špatného počasí může přispět k rozvoji odolnosti, spolupráce, vzájemné podpory apod., na druhou stranu přináší i riziko, že obtížnou situaci družina nezvládne a ohrozí to bezpečnost členů oddílu nebo jejich vzájemné vztahy (začnou se hádat, dávají za vinu rádci, že přecenil jejich síly apod.).

Kdo vede družinovou výpravu?

Zásadní otázkou, která má své výchovné a právní aspekty, je, zda může nezletilý rádce družiny vést samostatně výpravu či jinou akci. V zásadě ano, je však třeba, aby byly splněny následující podmínky:

  • rádce má dostatečné zkušenosti, znalosti a dovednosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vedení výpravy (výhodou je, když rádce absolvuje nějakou formu vzdělání – rádcovský kurz, čekatelskou zkoušku)
  • rádce má dostatečnou autoritu, družina jeho autoritu respektuje
  • rádce si je vědom své odpovědnosti za družinu,
  • družina je schopna samostatné činnosti spolupracuje s rádcem a respektuje jeho autoritu,
  • rádce má potřebné informace (termín výpravy, vybavení, cíle výpravy, co dělat v případě problémů nebo nehody, …)
  • rádce je v kontaktu s vůdcem, má možnost se na něj v případě potřeby obrátit

Pokud některá z uvedených podmínek není splněna, doporučuji, aby družina měla průvodce staršího 18 let, který dané podmínky splňuje. Podrobněji o právní odpovědnosti rádce: casopisy.skaut.cz/knihovna/595#p66.

Několik tipů, jak uspořádat družinovou výpravu

Samostatná výprava družiny Celou výpravu si družina naplánuje a připraví sama. Tato forma je vhodná pro fungující družiny se zkušeným rádcem. Oddílová rada určí základní rámec výpravy (termín, základní cíle, náměty na programy), družina si na schůzce pod vedením rádce výpravu naplánuje a připraví. Rádce by měl plán výpravy konzultovat s vůdcem, projít s ním cíle a program výpravy a dohodnout postup při mimořádných a rizikových událostech na výpravě. Doporučuji též, aby po skončení výpravy dal rádce vůdci zprávu (např. SMS).

Vícedenní oddílová výprava, kde družiny mají část trasy a programu samostatně Jednu z takových výprav uspořádal náš oddíl na Kokořínsku. Chtěli jsme podpořit spolupráci a samostatnost družin, ale netroufli jsme si vyslat družiny samostatně na celodenní výpravu. Spolu s oddílem se výpravy zúčastnila skupina roverů, kteří nám pomohli s programem. Každá družina měla seznam osmi stanovišť, kterými měla během dne v libovolném pořadí projít. Na každém stanovišti byl jeden z roverů nebo členů vedení oddílu a měl pro družinu úkol, který družina plnila buď na místě, nebo cestou na další stanoviště. Tím, že se družiny pohybovaly mezi stanovišti, kde byli dospělí, bylo možné v případě krizové situace rychle zareagovat a družině, která by měla nějaký problém, pomoci.

Jednodenní výprava po družinách se společným cílem Každá družina si volí samostatně trasu výpravy, všechny družiny mají úkol sejít se v určitou dobu na stanoveném místě. Odtud pak pokračují společně jako oddílová výprava. Výhodou výpravy je, že rozvíjí samostatnost družiny a současně její příslušnost k oddílu.

Jednodenní výprava na Křivoklátsko

Podíváme se nyní na náměty na přírodovědný program během této výpravy. Dá se jím ale inspirovat, i když se vaše družiny vypraví jinam. Téměř všude se dá najít něco zajímavého, na co se dají vaše družiny upozornit. 

Pozorování stromů – určení druhu, odhad výšky a tloušťky kmene, obrázek listu a silueta stromu, případně obrázky květů nebo plodů, fotografie. Nejzajímavější nebo největší stromy se můžou zakreslit do mapky. Zajímavý „strom“ na trase je obrovský břečťan (dřevitá stálezelená liána) u opěrné zdi na křižovatce pod hradem Křivoklát.

Lov vodních živočichů, pozorování, určování, případně kreslení a fotografování. Porovnání řeky (Berounka), malého potůčku (podél zelené značky), případně většího potoka (Rakovnický potok).

Jak lovit: potřebujeme středně velký cedník a misku o něco větší než průměr cedníku hlubokou 5–10 cm. Hodí se i entomologická pinzeta a lupa. Do misky dáme trochu vody. Cedník protáhneme řekou nebo potokem ve zvoleném místě (u dna, u břehu, u hladiny), obsah cedníku vyklepneme do misky a v ní pozorujeme živočichy. Můžeme též hledat živočichy pod kameny, kámen opatrně zvedneme a přítomná zvířátka chytíme do cedníku nebo sebereme pinzetou. Ulovené zvíře můžeme pozorovat, vyfotit, určit jeho název, případně nakreslit.

Na bit.ly/2pwqv0O je možné si objednat klíč k určování vodních živočichů. Živočichy bychom měli lovit mimo přírodní rezervaci, nesmíme lovit chráněné živočichy, např. obojživelníky nebo plazy.

Pozorování luční vegetace – určování lučních rostlin, sběr hmyzu, porovnání kraje a středu louky. Kreslení a fotografování.

Naučná stezka Brdatka – pozorování jednotlivých typů lesních společenstev, výhledy do krajiny, kaňon Berounky, skalní výchozy (viz stezky.info/naucnestezky/ns-brdatka.htm).

Zdroj: mapy.cz
Příroda kolem nás

kapitola Pobyt v přírodě (Petr Klápště – Hříbek a kol., Junák, 2008)

Družinový systém (Ondřej Kupka – Dick, Junák, 2005)
Experimentální rádcovský zápisník

dostupný na casopisy.skaut.cz/knihovna/515#p6.

O autorech

Člen Ekoodboru a instruktor na LŠ Gemini. Dříve vedl odd