Téma: středisko

Propagace – nejlepší přítel náborů

Jak zviditelnit vaše středisko před náborovou akcí?
Foto: fotohavlin.cz

V červnu máme všichni plnou hlavu táborů. Je ale nejvyšší čas začít přemýšlet i nad příštím skautským rokem. Září totiž nejsou jen zahajovací schůzky, ale i nábory, které je třeba dobře promyslet a připravit. A taky zpropagovat.

Ať už zařizuje nábory přímo středisko, nebo je nechává na svých oddílech, můžete je ze střediskové úrovně podpořit dobrou propagací. Pro tu je důležité vědět, co je cílem vašeho náboru. Sháníte nováčky jen pro chlapecký/dívčí oddíl? Má jít o mladší, nebo starší děti? Kolik jich má být?

Jakmile si vytyčíte cíl, zjistíte, kdo bude cílová skupina vaší propagace a kde ji můžete oslovit. U náborů předškoláků a žáků na prvním stupni jde o to zaujmout děti a jejich rodiče. Typicky k tomu využíváme letáčky do škol, nástěnky, návštěvu přímo ve škole nebo akci pro veřejnost. Naopak žáci druhého stupně a středních škol už mnohem víc rozhodují o tom, jak budou trávit volný čas, a cílení propagace na rodiče proto není až tak zásadní.

Následně je potřeba si položit otázku: co by na skautingu mohlo naši cílovou skupinu zaujmout? Není třeba vymýšlet věci, které ve středisku běžně neděláte. Jde spíš o to vybrat z pestré skautské činnosti právě tu ingredienci, která udělá skauting atraktivní pro toho, koho oslovujeme. Mladší děti rády slyší na dobrodružství, kamarády nebo třeba konkrétní symbolický rámec (na týden čarodějem, víkend s hobity, …). Starší děti chtějí partu, přátelství a zajímavé výzvy. A rodiče chtějí hlavně vědět, že z jejich dítěte vyroste ve skautu hotový, samostatný člověk. Myslete na to, když tvoříte jakoukoliv propagaci. Je třeba se na ni dívat očima cílové skupiny a ptát se: zaujalo by mě to? Pokud si nejste jistí, nechte materiál předem posoudit někoho z dané cílové skupiny.

S propagací vám může pomoci i atraktivita samotného náboru. Je rozdíl mezi tím, jestli propagujete relativně obyčejný nábor na školním hřišti, nebo jestli nachystáte něco výjimečného, co vás odliší od ostatních kroužků a volnočasových aktivit.

„Asi nejvíc netradiční formu propagace jsme použili kdysi dávno, byla to akce s názvem ‚Lanový svět‘. Členové našeho střediska uvázali v místním lese vysoké i nízké lanové překážky, vymysleli zajímavou legendu a účastníci si mohli vyzkoušet adrenalinový zážitek a také překonat sami sebe.“ / Martin Dvořák – Klix ze střediska „Dýmka“ Habartov.

Pak už stačí jen najít konkrétní komunikační kanály, kterými budete své středisko a nábor propagovat. Možností je nepřeberné množství. Jak zvládnout základní z nich?

Web

Webové stránky slouží členům a nečlenům. Ti první na něm hledají kalendář akcí nebo fotky z výprav. Na ty druhé oddíly a střediska někdy zapomínají. Na web je přitom možné umístit informace, které pomohou zájemcům (rodičům nováčků), aby se snadněji zorientovali ve skautském světě, do kterého jejich dítě vstoupilo. S ohledem na zájemce o skauting by na webu neměla chybět stručná charakteristika skautského hnutí i vašeho střediska/oddílu, mapa a fotky klubovny, informace o vedoucích a kontakt alespoň na vůdce oddílů a střediska. Rodiče nováčků ocení i podrobnosti o doporučeném vybavení a finančních nárocích jednotlivých akcí, slovníček základních skautských pojmů nebo tipy na to, jak doma s dítětem pracovat se stezkou. Než začněte dělat nábor, ujistěte se, že máte web v pořádku. 

Facebook

Sociální sítě jsou na údržbu méně náročné než web a umožňují obousměrnou komunikaci, můžete tak získat i zpětnou vazbu a udržovat komunitu příznivců vašeho střediska. Facebook ale postupně potlačuje zobrazování obsahu zdarma a nutí firmy (i neziskovky), aby za zobrazování obsahu platily. Jestli se chcete placené reklamě vyhnout, poproste členy střediska, aby na vaši stránku pozvali své přátele a známé. K náborové akci můžete vytvořit událost, kam budete dávat tematické příspěvky a zvát lidi. Nejvíc na sociálních sítích táhne zábavný obsah, nebojte se lákat na fotky, videa nebo třeba ankety a soutěž o drobnou cenu. Vyzkoušet můžete i další sociální sítě, populární je třeba Instagram. 

Plakátky a další materiály

Pokud budete vytvářet jakékoliv propagační materiály, nezapomeňte, že Junák má jednotná pravidla vizuálního stylu, kterými by se měly jeho jednotky řídit. Najdete je popsaná ve Skautském grafickém manuálu. Ten má zajistit, aby veškerá skautská komunikace směrem k veřejnosti měla jednotný ráz a bylo na první pohled zřejmé, že se jedná o skauty. Manuál nenabízí jen pravidla, vznikla k němu i řada nástrojů, které vám mají tvorbu skautských tiskovin usnadnit – například generátor log, přístup do grafického programu Canva, v němž můžete jednoduše tvořit propagační materiály a výroční zprávy, i skautská písma, která si můžete nainstalovat na svůj počítač. Vše ke skautskému vizuálnímu stylu najdete na webu logo.skauting.cz

Radniční noviny a zpravodaje 

Pokud hledáte cestu, jak pravidelně propagovat vaši činnost, zkuste využívat radničních zpravodajů. Své vlastní noviny vydává pod různými názvy a v rozdílné periodicitě velká část obcí a městských částí. Příspěvky do nich bývají zdarma, obvykle stačí jen navázat kontakt s redakcí a začít pravidelně přispívat články, které sami napíšete. A co je hlavní, čtenáři těchto novin jsou právě ti, které chcete oslovit – rodiče a příbuzní dětí, které bydlí ve vašem městě nebo čtvrti. Podobně jako radničních novin lze využívat třeba i městskou televizi nebo rozhlas. Se zajímavým tématem lze taky zkusit oslovit běžná média, zejména na lokální úrovni. Ne vždy po tématu sáhnou, ale za vyzkoušení nic nedáte.

Je toho ale mnohem víc a fantazii se meze nekladou. Nejlepší reklama je zajímavá, neotřelá a autentická. Máte krásné fotky z letního tábora? Zpropagujte své středisko jejich výstavou – třeba v týpí postaveném na náměstí, u kterého budou probíhat náborové aktivity. Vyrobte pro středisko a jeho členy placky, které mohou nosit na batohu. Nebojte se ukázat, že jste skauti: šátkem na krku, vlajkou u klubovny nebo čímkoliv dalším. Buďte ve své propagaci zdravě sebevědomí: neprodáváte prací prášek, ale skautskou myšlenku!

Jaký je tedy nejlepší návod na propagaci?

„Nejúspěšnější nábory jsou spokojené děti v oddíle. A taky spokojení rodiče, ti zpravidla oslovují své kamarády, kteří mají děti a skaut jim doporučují. Díky tomuto systému neděláme klasický nábor už několik let.“ / Klára Majíčková ze střediska Psohlavci Uherské Hradiště

Má pravdu. Nepodceňujte sílu osobní propagace. I při všech sebekrásnějších letáčcích, vychytaných facebookových algoritmech a perfektním střediskovém webu je kladná osobní zkušenost dětí a rodičů k nezaplacení. Zkuste je do náborů a jejich propagace zapojit. Poproste rodiče, ať se o náboru zmíní svým kolegům a známým. Vytvořte dětem prostor, aby do skautu dovedly svého kamaráda (např. na speciální schůzku nebo akci). Vazba takového nováčka na nový oddíl může být od začátku stejně silná jako jeho přátelství s kamarádem, který ho do skautu dovedl.

Další zdroje:

Jak získat nováčky (Barbora Tichavová a kol., Junák, 2008) 

Akce pro veřejnost (Barbora Tichavová, Roman Šantora, Pavel Černý, Junák, 2003)

Jak propagovat naši činnost (Barbora Tichavová a kol, Junák, 2004)

Metodika k pořádání skautských příměstských táborů (Junák, 2016) 

Jak na média (Jan Žáček a kol., Junák, 2011) Náborová sekce na Křižovatce (Vedení oddílu → Akce → Nábory)

O autorech

Mediální zpravodajka okresu Brno-město, lektorka komunika