Téma: instant

Fotoaparát

Pozor, vyletí ptáček. A může z toho být zážitek, který se vám nesmazatelně vryje do paměti
Foto: Anna Zelená
Cíl:objevení krás přírody, rozvoj estetického cítění a důvěry 
Účastníci: 2 a více, ideálně sudý počet
Prostředí: kdekoliv
Délka: 20–30 minut
Pomůcky: kartičky a tužky
Autor:Joseph Cornell

Realizace 

Hráče rozdělíme do dvojic. Jeden se ujme role fotografa a druhý fotoaparátu. Fotoaparát zavře oči a fotograf ho přivede k zajímavému předmětu a zaměří na něj objektiv (oči) fotoaparátu. Domluveným signálem (např. poklepání na rameno) stiskne spoušť a fotoaparát otevře oči. Po 3–5 vteřinách je opět na signál zavře. Dejte fotografům na jejich práci asi 10 minut. Dobře funguje, pokud mají zadaný počet snímků (ideálně 6–10), po kterém si mají vyměnit role. Až si všichni vyzkouší obě úlohy, rozdejte jim kartičky, aby namalovali snímek, který jim nejvíc utkvěl v paměti. Po aktivitě se nabízí zařadit skupinovou reflexi zážitku. 

Další tipy

Věnujte na začátku dostatečný čas vysvětlení aktivity. Probuďte tvořivost fotografů. Můžou pořídit skvělé snímky, pokud budou objekty zabírat ze zajímavých úhlů a pohledů, např. kůru stromů zblízka nebo pohled do oblak. Předveďte také, jak bezpečně manipulovat se slepým fotoaparátem. Apelujte dostatečně na děti, že jejich úkolem je zachytit přírodní krásy, a ne pohozenou PET lahev. Atmosféře hry prospěje, pokud budou hráči mluvit co nejméně nebo vůbec. Hra je vhodná i pro věkově smíšené skupiny. Pohled na vlče či světlušku, kterak si vede rovera, nebo dokonce rodiče ke své vyhlédnuté květině, je kouzelný. Starším hráčům můžete zadat téma, kterého se musí všechny snímky týkat, nebo po fotoaparátech chtít, aby sepsaly příběh obsahující všechny vyfotografované momenty.

Joseph Cornell

je přírodovědec, pedagog a jedna z vůdčích postav environmentální výchovy ve světě. Vyvinul tzv. metodu plynulého učení, pomocí které se snaží o radostnou atmosféru učení a úplné ponoření do předmětu zkoumání. Koncept plynulého učení se skládá ze 4 na sebe navazujících fází: 1. probuzení nadšení, 2. zaměření pozornosti, 3. přímý prožitek, 4. sdílení inspirace s ostatními.

Hra je převzata z knihy Objevujeme přírodu od Josepha Cornella, kde je uvedena jako jedna z možných realizací 3. fáze plynulého učení přímého prožitku. Hra je použitelná i sama o sobě, ale zařazena v úplné lekci plynulého učení vynikne ještě mnohem lépe. 

Objevujeme přírodu, Učení hrou a prožitkem (Joseph Cornell, Portál, 2012) – v knize je detailně popsán autorův přístup plynulého učení a uvedeny konkrétní aktivity pro jednotlivé fáze. Kniha obsahuje i ukázkovou lekci plynulého učení.  

Jako první tuto aktivitu vyzkoušela vlčata z Mostu. O své postřehy z realizace se s námi podělil jejich vedoucí Filda.

Zkušenosti z realizace:

„Hra vlčata zaujala, některá dokonce chtěla fotografovat více objektů a později chtěla vyvolávat více fotek. Záměrně jsme jim řekli jen to, že si je mají dobře zapamatovat, ne že po focení budou fotky vyvolávat, abychom zjistili, zda si objekty zapamatují: pamatovali si je dobře, někteří do velmi drobných detailů. Hru všichni hodnotili pozitivně.

Pro věkovou kategorii vlčat je tato aktivita velmi vhodná, zajímavý moment je také pohyb poslepu v prostoru, jen s pomocí „fotografa–navigátora“.

O autorech

Vyrostl v oddíle vlčat a skautů v Břeclavi, který 4 rok