Téma: ze světa

The Canadian Path – stezka po kanadsku

Kanadští skauti mají od loňského roku nově upravený výchovný program.

The Canadian Path je komplexní program osobního rozvoje postavený na skautské výchovné metodě. Obsahuje šest programových oblastí (životní prostředí, aktivní a zdravý život, občanství, přesvědčení a hodnoty, kreativita, vůdcovství) a čtyři klíčové prvky (aktivní zapojení skautů a skautek, proces plnění, dobrodružství a šest dimenzí osobního rozvoje). Na první pohled mě zaujalo grafické zpracovaní i jejich propracovaný web scoutinglife.ca, který určitě stojí za prozkoumání. Mimo materiály ke kanadskému programu tam najdete třeba i konkrétní zážitky a příběhy z různých oddílů. Pokud by vás program The Canadian Path zajímal podrobněji, doporučuji k přečtení metodickou příručku pro vedoucí (Scouter Manual), která je ke stažení na webu. Věnuje se například spiritualitě na skautské cestě, rituálům nebo venkovnímu dobrodružství. Pokud se chcete o kanadském programu dozvědět více, ale nemáte mnoho času na studování příručky, pokračujte ve čtení tohoto článku. Na následujících řádcích se pokusím vyzdvihnout některé z hlavních pilířů programu.

Nášivka ≠ osobní rozvoj

Jedním z problémů starého programu bylo, že skauti a skautky byli v minulosti příliš zaměřeni na získávání nášivek a nášivky byly používány jako měřítko osobního rozvoje. Ukázkový příklad vnější motivace. Jedním z hlavních cílů nového programu je oddělit vnímání nášivky jako ukazatele míry osobního rozvoje od pochopení jeho skutečného smyslu. Zdůrazňují, že skauting není katalog aktivit připravených vedoucími, kde je hlavním cílem získat za každou splněnou aktivitu nášivku. V novém programu je tedy také kladen důraz na to, aby se děti samy podílely na výběru kompetencí, které chtějí rozvíjet. K tomu, aby skauti a skautky nevnímali získání nášivky jako hlavní cíl, může pomoci také zaměření se spíše na cestu (proces) jejího získávání skrze spirálovitý model plan-do-review.

Naplánuj – udělej – reflektuj!

Plan-do-review proces je dalším důležitým prvkem nového programu, který se stále cyklicky opakuje.

  • Plan – Prvním krokem by mělo být zhodnocení toho, které kompetence chci rozvíjet, a na základě toho vybírat a plánovat aktivity, které mi k tomu pomůžou.
  • Do – Následovat by mělo reálné osvojování nových kompetencí skrze naplánovanou aktivitu.
  • Review – Po skončení aktivity následuje její reflexe, tedy odpovídání si na otázku: jaké znalosti, schopnosti a dovednosti jsem získal/a při účasti na této aktivitě? Proces učení by bez reflexe nebyl kompletní. Pravé učení probíhá teprve skrze reflexi dané zkušenosti, ne zkušeností samotnou.

U nás je stejný proces využíván v systému plnění výzev a projektů v novém roverském programu. Stejně by mělo probíhat i plnění bodů ve stezkách. Daří se nám ale věnovat dostatek času reflektování procesu plnění?

Venkovní dobrodružství

Rozvoj tzv. Outdoor Adventure Skills je jedním z hlavních těžišť nového programu. Je to cesta, jak si osvojovat kompetence ke zvládání venkovního dobrodružství od vlčete/světlušky po rovera/rangers. Program je rozdělen do devíti různých oblastí podle dovedností (kempování, putování, pobyt v zimní přírodě, vodní dovednosti, pádlování, první pomoc, lezení, plavení a skautské dovednosti). Každá z oblastí má devět stupňů, kdy každý staví na tom předchozím a vede k následujícímu.

Tento text je pouze malou ochutnávkou z celé šíře nového kanadského programu, který je detailně popsán ve výše zmiňované metodice pro vedoucí a na webu scoutinglife.ca/canadianpath

Věřím, že nabízí inspiraci pro práci s nástroji našeho vlastního programu, ať jsou to stezky, či nově vznikající odborky.

O autorech

Jejím domovem se dočasně stal Stockholm, a tak se tu mož