Téma: efektivita

Pořád je vás ve vedení oddílu málo?

Dělejte jen tolik práce, na kolik všichni stačíte
Foto: skauti Slušovice

Jste na konci hlavního tématu tohoto čísla, které se věnuje nedostatku vedoucích. Na předchozích stranách jste si přečetli, kde a jak hledat nové vedoucí, jak přistupovat k dospívajícím v oddílech nebo zda v řadách oddílu přivítat dospělé nováčky. Co však dělat v situaci, kdy je vás ve vedení oddílu pořád málo a na všechny úkoly a činnosti zkrátka nestačíte? Jedno řešení tady pořád zůstává, ale neslibuji, že to bude snadné.

Recept, jak vyzrát na nedostatek vedoucích, je omezit to, co v oddíle děláte. Pokud vás dlouhodobě trápí podstav lidí a velké množství úkolů, které nestíháte plnit, je vhodné zvážit, zda raději neomezit některé činnosti, které v oddíle pravidelně děláte, než náročněji a pracněji hledat nové vedoucí a zaučovat je. Ano, spousta z nás nerada slyší, že bychom měli něco vynechat či omezit. Samotné rozhodování, co a jak omezit či zrušit, je pro velkou část oddílů obtížné.

Proč něco omezovat?

Abychom se při vedení oddílu nestrhali, je dobré a také velmi často nutné nastavit si, co je potřebné dělat a co nikoliv. A jediným důvodem rozhodně nejsou personální kapacity vedoucích. Když budeme kriticky nahlížet na to, čím se vedení v oddíle zabývá, a některé činnosti třeba jen dočasně omezovat, uvolní se nám ruce. Znovu tak můžeme objevit radost ze skautingu, z vedení a rozvoje dětí nebo společného času stráveného s ostatními vedoucími. Získáme také čas a prostor pro objevení nových impulsů, jakým směrem oddíl rozvíjet, či si vyzkoušet něco nového mimo vyjeté koleje. Nebo jen zkrátka nebudeme veškerý volný čas věnovat oddílu a zbavíme se pocitu, že neustále nestíháme. Hlavní důvod, proč se do škrtání úkolů a činností pustit, je mít dostatek prostoru se věnovat těm aktivitám, které mají přímý a významný dopad na děti, jež do našich oddílů chodí.

Možná vám v přemýšlení o svých prioritách pomohlo končící krizové období, v němž se běžná skautská činnost zastavila, a jediné, co nám zbylo, byl vzdálený online kontakt s ostatními. Přesto se naše oddíly s omezením běžné činnosti nestaly náhle neskautskými. Držely si stále svého ducha, i když jsme se každý týden nescházeli v klubovně, neplnili jsme všechny úkoly či jsme neorganizovali veškeré běžné činnosti. Mimořádný stav nám tak mohl ukázat, že i když omezíme oddílové činnosti na minimum, pořád zůstaneme tím skvělým skautským oddílem, kde je dětem i vedoucím dobře. A to i v případě, že nesplníme další velkolepou etapu propracované celoroční hry nebo vlastnoručně nepřipravíme dárky vítězům měsíčního bodování.

Podle mě je dobré pravidelně úkoly a činnosti v oddíle podrobovat kritickému oku a bavit se společně s ostatními, zda jsou nutné a potřebné, i když právě nečelíme žádné krizové situaci. Sama vím, že je těžké si vyhodnotit, co omezíme nebo zrušíme úplně. Pokud však síly a personální možnosti docházejí, je to dobrá cesta k tomu, aby vám nadšení a kladný vztah k oddílu a celkově skautingu přetrval.

Jak na to?

Způsobů, jak omezit skautské aktivity, je několik. Na začátku nebo v polovině skautského roku bych vám doporučila vyzkoušet instantní program na porady od Seta (Dělej méně, měj se lépe, Skauting, únor 2019). Díky tomuto programu si komplexně zhodnotíte všechny oddílové úkoly a společně si je protřídíte. Tento program má několik výhod. Především si společně s vedením vyjmenujete všechny úkoly, které v oddíle děláte, následně si je roztřídíte podle toho, v jaké míře jsou pro chod oddílu potřebné. Poslední krok tohoto programu je, podle toho, jak jste si úkoly roztřídili, rozhodnout, které úkoly dočasně nebo úplně přestanete dělat. Detailní popis programu najdete ve zmiňovaném článku.

Nemusíte vždy dělat velkou analýzu. Je ale dobré se nad potřebností jednotlivých úkolů zamyslet pokaždé, když jej zadáváme, ať už sobě, nebo jiným. Vymyslela jsem tři jednoduché otázky, které si před začátkem přípravy každé oddílové činnosti pokládám. Odpovědi mi potom pomohou rozhodnout, zda se do úkolu pustit, nebo jej pro tentokrát vyřadit.

Jaké otázky si klást?

  1. Nachází úkol oporu v některém z bodů skautské výchovné metody?
  2. Jaký a jak velký má úkol přínos pro děti v oddíle?
  3. Co se stane, pokud úkol nesplníme?

S těmito otázkami se mi dobře pracuje. Nebojte se případně si je upravit nebo vymyslet vlastní. Ale i tak bych doporučovala, aby tím hlavním kritériem zůstala přínosnost pro kluky a holky v našich oddílech. Držím vám palce v novém skautském roce a přeji mnoho odvahy, až budete omezovat či přímo rušit některé úkoly či činnosti, které měly ve vašich oddílech dlouhodobě neohroženou pozici. Nejlepší práce je totiž ta, která má smysl.

O autorech

Po čtyřech letech předává vlčáckou smečku, ale vých