Téma: gejzír

Aby nám spolu v týmu bylo dobře

Jak budovat kulturu vzájemné péče a vytvářet prostředí, ve kterém je radost spolupracovat

Komunikujme nenásilně

Způsob, jakým spolu komunikujeme, je alfou a omegou dobrých vztahů. Je přirozené, že budeme mít čas od času na věci jiné názory než ostatní a konfliktům se nikdy zcela nemůžeme vyhnout. Neshody mohou být příležitostí k učení, k prohlubování vztahů a k hledání nových cest. Jak tedy využít potenciál různorodosti názorů a navzájem se nezraňovat? Nejde jenom o to, jakého výsledku chceme svým sdělením dosáhnout, ale i jakou volbou slov dáváme své potřeby najevo. Pomůžou například zásady nenásilné komunikace, popsané v článku Komunikovat nenásilně z dubna 2022 (bit.ly/skauting-komunikovatnenasilne).

Veďme tým organizovaně

Vedení týmu s sebou přináší organizování společných porad a strategická rozhodování. Velmi důležitá je proto schopnost udržovat v průběhu činnosti celý proces jasný a přehledný. Pomůže zajištění přehledných zápisů porad, včasné zasílání materiálů, transparentnost v motivech pro jednotlivá rozhodnutí a celkově organizovanost. Členové týmu i jeho vedení jistě ocení, že ví, kde co najít, jasně poznají, co se od nich očekává, a pro plnění svých úkolů dostanou podporu v podobě občasného připomínání deadlinů.

Věnujme se prostředí a atmosféře na poradách

Se svým týmem se pravděpodobně nejčastěji vidíme na akcích a při poradách. Právě porady pak znamenají často tu nejméně uspokojující část celého procesu. Ale nemusí. Pokud si dáme pozor, aby byly efektivní a příjemné, mohou se stát naší oblíbenou částí celé činnosti. Docílit toho můžeme například nastavením maximální délky porady, volbou vhodného prostoru a jeho občasným obměňováním, zajištěním dobrot či prokládáním zábavnými i vzdělávacími vložkami.

Strukturujme týmové porady

Věnujme čas společnému naladění a pojmenování toho, s čím přicházíme. Úvodní check-in vytvoří prostor pro sdílení toho, jak se máme, co se nám děje v životě nebo co nás trápí. Budujeme tak vzájemnou důvěru a umožňujeme brát ohled na potřeby ostatních, o kterých bychom jinak nevěděli. Potřebné rozptýlení pak mohou vytvořit drobné hry. V závěrečném kolečku zase pojmenujme, s čím z porady odcházíme, jak se cítíme ohledně proběhlé diskuze nebo ohledně úkolů, které jsme si na sebe vzali. Konkrétní tipy na aktivity ke zpestření porad najdete v článku Hry na porady z února 2022 (bit.ly/skauting-hrynaporady).

Rozdělme si role na poradě

Rozdělení konkrétních rolí může pomoci k hladkému průběhu i k aktivnímu zapojení všech, kteří se porady účastní. Dohodněme se předem, kdo bude tvořit zápis, kdo zastane roli facilitátora*ky (facilitátor*ka hlídá plynulost diskuze a zapojení všech, zdali se dostávají všichni ke slovu a něčí hlas není umlčován, také vrací skupinu k tématu, pokud od něj odbíhá…), svačináře*ky (připraví občerstvení), nebo garanta*ky hry na zpestření. Role střídejme, aby si je všichni, kdo chtějí, vyzkoušeli. Užitečné může být také rozdělení agendy. Témata, která se ho týkají, si každý připraví předem, čímž se ušetří čas i energie vedoucího, jenž nemusí odvést celou poradu.

Delegujme práci

Není třeba, aby byl vedoucí oddílu u všeho. Každý z nás má silné a slabé stránky a ani vůdcové*kyně nejsou výjimkou. Snaha vše stíhat může mít nakonec negativní dopad na celý tým. Rozdělme si práci do menších skupin podle toho, co koho baví. Pojmenovávejme své role, ať ostatní vědí, co mohou očekávat, a věnujme čas pravidelnému zhodnocení toho, jak nám v rolích je. Nebudeme pak mít pocit, že nám navždy uvízly na krku povinnosti, které nám nepřinášejí radost. Další zamyšlení nad prací vedoucí*ho oddílu nabízí Arya v článku Je vedení práce, nebo jen takový šolíchání? z června 2022 (bit.ly/skauting-je-vedeni-prace).

Potkávejme se neformálně

Je důležité si uvědomit, že i přesto, že jsou členové týmu zaneprázdnění a mají toho až nad hlavu, není vhodné se omezit na nejnutnější organizační schůzky. Naopak, pokud by nám jako jediné spojení zůstala pouze práce a nikdy nekončící úkoly, za chvíli bychom toho měli akorát tak dost. Kromě porad je dobré čas od času podniknout nějakou neformální akci, která nám pomůže si od starostí odpočinout a prohlubovat přátelské vztahy napříč týmem. Vhodné mohou být jak skautsky zaměřené akce (víkendové teambuildingy, vzdělávací akce…), tak události bez skautského přesahu (koncerty, čajovny, kavárny, výlety…).

Mluvme s každým osobně

Není nutné veškerou oddílovou agendu probírat na společných poradách. Zvažujme, o čem potřebujeme mluvit společně a kdy je vhodnější setkávat se s konkrétním člověkem nebo menší skupinou. Potřebujeme si dát s vedoucím zpětnou vazbu na proběhlou spolupráci, chceme se zeptat, jak se mu/jí daří nebo co by jej*i bavilo? Domluvíme si osobní schůzku – možnost mluvit spolu mezi čtyřma očima bude možná příjemnější a ostatní členové týmu ocení, že nemusí být u něčeho, co se jich netýká. Taková setkání však mohou zabrat hodně času, proto pečlivě zvažme, v jakých případech se to vyplatí a o čem si možná stačí jen napsat nebo zavolat.

Definujme si, kdo co chce dělat

Dobrým nástrojem k pojmenování si svého záměru mohou být dobrovolnické dohody. Může to znít jako nějaká smlouva nebo závazek, avšak forma, jakou dohoda proběhne, je čistě na vás. Cílem je jen pojmenovat si mezi čtyřma očima nebo s celým týmem, čemu se chceme např. v příštím roce věnovat, co k tomu potřebujeme a na jak dlouho své zapojení vidíme. Tento záměr tak bude jasně pojmenovaný a dobře srozumitelný oběma stranám. Více o dobrovolnických dohodách se dočtete na křižovatce (bit.ly/dobrovolnicka-dohoda).

Pečujme o nováčky

Pro nové členy např. oddílové rady je zkrátka všechno nové. Úkoly, které nám přijdou naprosto srozumitelné a rutinní, mohou být pro ně výzvou. A to je příležitost ulevit si od povinností, které nás unavují, a nechat přitom růst někoho dalšího. Zároveň nové výzvy mohou nováčky snadno demotivovat, pokud si s nimi nebudou vědět rady, a budou si připadat na jejich vyřešení osamocení. Věnujme proto zvýšenou pozornost péči a mentoringu nových členů, např. skrze patrona – zkušenějšího parťáka, který má za úkol provést nováčka prvními kroky v nové roli a se vším potřebným mu pomoci.

Zkusme buddy systém

Buddy systém je nástroj, jak o sebe pečovat a na ničí potřeby nezapomínat. Přidělme každému členovi týmu tzv. buddyho (na základě dohody nebo losu). Úkolem buddyho je pečovat o toho, kdo je mu přidělen – starat se o to, jak se má, jak se mu daří v jeho činnosti, a případně poskytovat podporu nebo komunikovat jeho potřeby týmu. Buddy je parťákem, se kterým máme možnost navázat bližší vztah, díky čemuž je pak snazší říct si o pomoc nebo pojmenovat, co nám na fungování v týmu nevyhovuje. Zbavíme se také rizika, že péče o členy týmu spadne na vedoucího, který na to nemusí mít dostatek kapacit, a zároveň je tak pečováno i o něj.

Oceňujme práci

Často si všimneme, že někdo dělá trochu víc, než se od něj očekává, a nadstandardně tak napomáhá naplňování společných cílů. K oceňování mohou sloužit skautská vyznamenání, březové lístky, slovní poděkování nebo třeba dáreček. Rozsáhle se tomuto tématu věnoval časopis Skautský svět v prosincovém čísle 2021 (bit.ly/skautsky-svet-vyznamenani). Ve zkratce však zdůrazníme tři hlavní zásady: 1. pokud vidíme důvod, neváháme a oceníme; 2. formu volíme přiměřeně zvyklostem prostředí a hlavně se snažíme, aby byla příjemná pro oceňovaného; 3. jako vedoucí jednotek nebo osoby, která mají za úkol starat se o ostatní v týmu, se snažíme, aby se na nikoho nezapomnělo.

O autorech

Skautuje v oddíle vlčat a skautů v Brně, jehož vedení
Redaktorka časopisu Skauting a zástupkyně vedoucího brn