Téma: instant

Užijte si saunování jako indiáni

Severoameričtí indiáni nepovažují saunovací obřad pouze za očistu těla, ale i ducha. Jak něco podobného vyzkoušet i u vás na táboře?
Ilustrace: Kateřina Štěpánková

Za chvíli bude svítat. Je poslední ráno tábora. Dnes večer už budou jeho účastníci spát po třech týdnech plných zážitků a dobrodružství doma. Otevírají se dveře od sauny stojící na břehu potoka a do chladné vody postupně naskáče zástup zpocených táborníků. Přes brzkou ranní hodinu nejsou unavení. S potem se z nich odplavuje i únava a napětí a nadšeně si povídají o táboře. Byl to dobrý tábor. A toto je jeho ještě lepší zakončení. 

CíleIndiánská sauna v sobě kloubí hygienické a rozvojové (např. duchovní, reflexivní nebo skupinové) cíle. Konkrétně vždy záleží na vašem pojetí a dané příležitosti. 
ÚčastníciDle velikosti sauny. Maximálně cca 20. Od věku skautů a skautek. 
Příprava2 hodiny + 2–4 hodiny nahřívání kamenů
Délka1–3 hodiny
PomůckyMotouz, sekera, pila, lopata, kotlíky, hrnky, bylinky 

Příprava

Příprava sauny není jednoduchou záležitostí a je proto dobré do ní zapojit všechny její účastníky. Mimo to se účastníci na pobyt v sauně začnou těšit už při přípravách a vnitřně se na něj připraví. Obecně je dobré nebrat potní lázeň jen jako jeden z dalších servírovaných programů, ale nechat ji vyniknout zklidněním táborového tempa před jejím uvedením. 

Jednou z přípravných prací je stavba konstrukce sauny – potní chýše. Vyberte pro ni rovné místo kousek od vody. Vytyčte střed sauny a pomocí kolíku a provázku si vyznačte půdorys chýše, který následně vyčistěte hráběmi. Do chýše s poloměrem 1 kroku se vejde přibližně 15 osob. Při příliš velkém průměru už ale konstrukce neunese váhu zakrývajících plachet. Kostru potní chýše zhotovíte z lískových nebo vrbových prutů, jak je vidět na fotce. Pruty zabodneme po obvodu a svážeme nahoře s protějšími, aby vytvořily pěknou kopuli. Sauna by měla sahat zhruba do výšky prsou stojícího dospělého člověka. Kolem boků vodorovně zapleťte 2 až 3 další pruty pro zpevnění konstrukce. Pro svazování doporučuji nějaký přírodní provázek. Vchod do sauny směřoval u indiánů vždy na východ. Vytvoříte ho z krátkého prutu zabodnutého oběma konci do země. Uprostřed sauny vyhlubte mělkou jámu o průměru asi 40 cm na žhavé kameny. Indiáni své potní chýše zakrývali bizoními kůžemi. My je můžeme nahradit starými dekami, celtami, plachtami. Aby nám ze sauny neutíkalo teplo, jsou většinou zapotřebí až tři vrstvy plachet. Po obvodu sauny je dobré připravit plachty či rohože na sezení. 

Další část pomocníků vyšlete pro cca 20 kamenů, každý o velikosti asi dvou dospělých pěstí. Nejlepší jsou vyvřelé horniny, a naopak nejsou vhodné kameny z řeky, které po zahřátí praskají. Indiáni nikdy nepoužili jeden kámen dvakrát. Věřili, že kámen během saunování předává svou sílu a pro opětovné použití se už nehodí. 

Mezitím se můžete pustit do přípravy ohně. Postavte ho v blízkosti sauny. Nám se osvědčila hranice, kde střídáme patra dřeva a kamenů. Správné nahřátí kamenů trvá 2–4 hodiny a i po zahájení saunování je potřeba část kamenů nechat v ohni. Je proto potřeba mít připravenou i dostatečnou zásobu dřeva na přikládání. Vhodnější je listnaté dřevo, které má větší výhřevnost a déle hoří. Chcete-li zachovat duchovní povahu saunování, je dobré oheň zapálit tzv. čistým způsobem, tedy například třením dřev nebo křesáním. 

Doplňkovou věcí, která může zážitek ze saunování prohloubit, jsou bylinkové čaje. Je čistě na vás, jaké bylinky si nasbíráte. My jsme si oblíbili hlavně mátu. Mimo to úspěšně experimentujeme i s nápojem jihoamerických indiánů yerba maté, který je běžně dostupný v českých čajovnách. Důležité je čaje připravit dostatečně dopředu, aby stihly vychladnout. 

Foto: Plamen Břeclav

Saunový obřad

Samotný saunový obřad mají na starosti vždy minimálně dva lidé. Jeden vede obřad přímo v sauně a druhý mu asistuje venku (tzv. strážce ohně) – stará se o oheň, přináší nové kameny, doplňuje vodu a čaje, dohlíží na účastníky, kteří opustí saunu dříve než ostatní. Na začátku nanosíme do jámy v sauně nažhavené kameny. Indiáni přikládali význam i jejich množství. Můžeme jich tedy použít 4, 7, 9, 11, což jsou indiánská posvátná čísla (podobně jako třeba číslo 3 v našich pohádkách). Na přenášení kamenů se dá použít lopata, vidle nebo dřevěná vidlice. Po nabrání je třeba z kamenů odstranit uhlíky foukáním, aby uvnitř nedýmily. 

Nyní je čas, aby do sauny vstoupili účastníci. Indiáni do ní chodili nazí a i dnes je saunování v plavkách označováno jako nepohodlné a nehygienické. Plavky můžeme nahradit ručníkem, prostěradlem nebo volným tričkem a spodním prádlem. Určitě je potřeba se zbavit všech hodinek, náramků a řetízků, protože by se v páře rozpálily. Po upozornění na rozpálené kameny uprostřed můžete vyzvat účastníky, aby beze slov za sebou nalezli do sauny a usadili se do kruhu po jejím obvodu. Indiáni se v sauně vždy pohybovali jen po směru hodinových ručiček (směr, jakým chodí slunce po obloze). Jako poslední vejde do chýše vedoucí obřadu s kotlíky vody a čaje, uzavře kruh a společně se svým pomocníkem utěsní dveře. 

Vedete-li obřad, nasypejte nyní na kameny bylinky (např. mátu nebo šalvěj) nebo tabák a nechte provonět celou saunu. V tomto okamžiku je velmi důležité zmínit pravidla pro chování v sauně. Bez vyzvání se zbytečně nemluví, pokud bude chtít někdo opustit saunu předčasně, stačí, aby nadzvedl plachtu za sebou a vylezl ven, kde se o něj již postará strážce ohně. Je také dobré si domluvit nějaké signály, jak dát najevo, že je na nás páry příliš nebo naopak málo.

Indiáni saunování vždy zahajovali modlitbou a poděkováním Velkému duchu. Pokud nechcete použít indiánskou modlitbu, klidně použijte tu křesťanskou nebo jen poděkujte za vydařený tábor a společně strávený čas. Během toho už můžete začít polévat kameny čajem nebo vodou. Další průběh je už na vedoucím obřadu a není nikterak svázán. Je dobré vycházet ze skupiny účastníků a příležitosti, u které saunu pořádáte. Do programu můžete zařadit společné zpívání, vyprávění indiánských či jiných (např. podle symbolického rámce tábora) pohádek nebo příběhů, tiché přemýšlení nad společnou otázkou, povídací kolečko (např. každý řekne, co se mu na táboře nejvíce líbilo), … V průběhu toho vedoucí obřadu polévá kameny a posílá hrnky s pitím k doplnění tekutin. 

Indiáni celý obřad obvykle dělili do 4 fází pojmenovaných podle ročních období. Mezi každou fází účastníci vylezou ven ze sauny a ochladí se obcházením okolo sauny. Pokud někdo nechce pokračovat do dalších fází, tak i v potoce. Mezitím se do jámy doplní další rozžhavené kameny a do kotlíků voda a čaj. Po poslední fázi vlezou do potoka všichni účastníci. Je dobré upravit si předem přístupovou cestu do vody. U chlazení ve vodě je důležité dávat pozor na bezpečnost. Kvůli změnám teploty se velmi snadno může někomu udělat nevolno a může se začít topit i v pár desítkách centimetrů vody. 

O čem ještě přemýšlet

Výše jsem jen lehce nastínil některé zvyky a pravidla, které indiáni u saunování dodržovali. Pokud vás to zaujalo, tak více jich najdete v článku o indiánské sauně na shaman.cz. Určitě ale není potřeba se jimi zbytečně svazovat. Berte je jako inspiraci a nebojte se celý obřad upravit, aby vám vyhovoval a naplňoval cíle, kvůli kterým ho zařazujete. 

Příležitostí, u kterých se dá sauna využít, je celá řada: závěr tábora, velké mytí uprostřed tábora, zimní táboření, očista před skautským slibem nebo přechodem do roverské kategorie.

O autorech

V létě přednášel metodiku a vedení oddílu na LK Velk