Téma: věrně v každé době

Bratrem každého skauta a přítelem všech lidí dobré vůle

Foto: Štěpán Hašek

Příběhy pamětníků jsou silné, inspirující, ukazují správný směr. U toho Káďového je tomu nejinak. Káďa byl statečný a odvážný, když utekl z německé továrny a zapojil se do odbojové skupiny. Byl věrný skautské myšlence, když v lágru odlil ze stříbra skautskou lilii. Byl pravdivý, když splnil sliby o založení oddílu. Motivy a témata z jeho života by vystačily snad na rok oddílové činnosti. Ale Káďa byl také bratrem každého skauta a přítelem všech lidí dobré vůle. Měl totiž otevřené a obětavé srdce a nebál se pro druhé udělat maximum: „Káďa se naučil znakovou řeč a odezírání a zanedlouho vznikl samostatný skautský oddíl Tetřevi.“

Program navazuje na příběh o Zdeňku Zeleném, který si můžete přečíst → zde.

I v dnešní době chodí do oddílů mnoho dětí s různými, více či méně zřejmými handicapy. Jejich přítomnost pro nás je zajímavou zkušeností. Dozvídáme se díky nim mnoho nového, zažíváme nečekané věci, získáváme přátele – bratry a sestry – kteří nás mohou o hodně obohatit. 

Cíle Účastníci vidí v příběhu konkrétní příklady slibu a zákona; vnímají péči o vztahy v oddíle jako jeden ze způsobů jejich naplňování; zažijí a vnímají běžné oddílové situace s ohledem na handicapy, které se mezi dětmi běžně vyskytují
ÚčastníciSkautky a skauti
Délka1‚5–2 hodiny (oddílová schůzka)
PomůckyŠátek, kartičky s rolemi

Na začátek

Oddílovou schůzku uveďte příběhem Zdeňka Zeleného. Položte dětem otázku, zdali vidí v příběhu konkrétní příklady naplňování skautského slibu a zákona a které to jsou. Zkuste Káďu charakterizovat co nejvíce přídavnými jmény (vlastnostmi). Pokud si děti nevzpomenou na období oddílu Tetřevi, připomeňte jim ho a nezapomeňte jej rozebrat z pohledu skautských hodnot. 

V roli s handicapem

Poté se členů zeptejte, zda mají zkušenost s kamarádem s nějakým handicapem a jaká ta zkušenost je. Následuje rolová hra, ve které se děti vžijí do postavy, již jim určíte losem. (Pokud by se někomu aktivity příčily, alternativou je pasivní pozorování ostatních.) Potřebovat budete kartičky s různými rolemi, například: „Neslyšíš úplně dobře. Potřebuješ, aby lidi zřetelně vyslovovali, nešeptali a aby na tebe nemluvilo víc lidí najednou. / Máš potíže se čtením(Připravené role najdete na bit.ly/role-lilie.) Dvě třetiny účastníků dostanou kartičky s podobnými omezeními; ostatní pak instrukci „Chovej se jako obyčejně (žádná role).  Vysvětlete, že cílem je zkusit si představit a zažít, co mohou různé potíže obnášet. Ve chvíli, kdy jsou role rozdané a jasné, pokračujte ve schůzce cca 30 minut jednou či dvěma běžnými aktivitami. Ideálně ať jsou trochu rozdílné a vyniknou při nich různé typy rolí.

Reflexe

Aby si děti z programu něco odnesly, je nezbytné společné zkušenosti pojmenovat. Můžete se ptát: Komu se dařilo chovat se podle své role? Jak jste se v ní cítili? Projevila se vaše role navenek; pokud ano, jak? Zažil někdo v rámci své role, že se k němu chovali ostatní tak, jak potřeboval? Všimli jste si, že někdo může potřebovat pomoc? Jak jste zjišťovali, jak pomoci a pomohli jste? Co bylo nejtěžší? Možná jsme zjistili, že různí lidé se ve stejné roli chovali různě. Možná si někdo sám řekl o pomoc a někdo ne… Můžeme se vrátit na začátek schůzky, k tomu, koho známe s nějakým handicapem. Zjistili jsme dnes něco, co nám může pomoci v kontaktu s někým se specifickými potřebami?

Každý z nás něco potřebuje. Pokud máme mezi sebou důvěru, můžeme se o tom pobavit. Co každý z nás potřebuje, aby se v naší družině a v našem oddíle cítil dobře? A co pro to můžeme udělat?

Přesah do oddílu

Káďa z úvodního příběhu se naučil znakový jazyk, aby mohl komunikovat s novými bratry v oddíle a tím jim tak mohl přiblížit skauting. A co u nás? Základem je vnímat jednotlivé členy jako individuality a respektovat je, k jednotlivým odlišnostem přistupovat otevřeně a kreativně. Hledat společná řešení založená na potřebách. Vedoucí nemůže znát vše, je dobré se ptát. Bavit se o konkrétních specifikách s rodiči. Vytvářet pro děti přiměřeně bezpečné prostředí.

Chcete-li se dozvědět víc nebo si s tématem nevíte rady, můžete se ozvat odboru Skauting pro všechny (), kde vám poradíme. V činnosti lze využít brožurku Aby byly zážitky pro všechny, která byla vedoucím spolu s časopisy distribuována v roce 2014. Ke stažení je spolu s dalšími materiály na spv.skauting.cz.

Upozornění: Dobře zvažte situaci ve svém oddíle s ohledem na konkrétní členy a jejich handicapy. Pokud ve vztahu ke specifickým potřebám konkrétního člena panuje napětí, může tato aktivita oddílovému duchu (či nějakému skautovi či skautce) nejen pomoci, ale i ublížit.

Článek vznikl ve spolupráci s odborem Skauting pro všechny, který podporuje oddíly v rozvoji podmínek pro děti se specifickými potřebami.

O autorech

Hnízdí na jihu Moravy. Spolupodílí se na vedení středi