Scénky podle komiksů – secvičte krátké představení podle komiksů. Nechte děti vymyslet, jak příběh pokračuje – ať už sestavením dalšího scénáře, anebo improvizační hrou.
Malované čtení – již jste někdy s dětmi zkusili napsat/malovat vaše vlastní malované čtení? (Takové, jaké najdete ve Světýlku.) Ať si každé z dětí napíše/maluje své vlastní a poté si příběhy vymění a zkusí rozklíčovat ten od kamaráda! Místo kreslení lze také vystříhat originální obrázky z časopisu.
Symbolický rámec – časopis Světýlko pracuje se symbolickým rámcem vlčat a světlušek – hledáte-li tak nějaké aktivity nebo kvízy inspirované jeho příběhem, můžete sáhnout třeba do starších čísel Světýlka.
Zapojte se do soutěží – do dlouhodobých soutěží, které jsou vždy celoroční, ale i do drobných aktivit. Zkuste namalovat obrázky či vyfotit výrobky, udělat foto družiny a zaslat do redakce! Děti budou nadšené, když se v časopise uvidí.
Zvětšení formátu – některé články se dají rozkopírovat a vytisknout na větší papír, který může viset v klubovně jako naučný plakát.
Výtvarné hrátky – vystřihněte si z časopisu obrázky a použijte je na zajímavou koláž. Vlčata a světlušky v ní mohou například ztvárnit, co nového se za poslední dobu (třeba díky časopisu) naučily.
Individuální práce – ne všechny aktivity musíme plnit vždy skupinově, např. Historická okénka si děti mohou předpřipravit doma, najít si co nejzajímavější informace o dané osobnosti či události a pak je na schůzce sdílet.
Hledání obrázků – zkuste pracovat s grafikou stezky a časopisu. Zvládnou děti najít stejnou světlušku? Nebo některou z postav Knihy džunglí? Dokážou děti vyprávět příběh, který znají ze stezky, na základě postavy z časopisu?
Rozvoj porozumění textu – nechte děti přečíst složitější text (ať už z hlediska obsahu nebo stylistiky) a navzájem si potom připravte kvíz z porozumění.
Rozvíjení tématu – nechte děti připravit stránku časopisu na téma, kterému se právě věnujete. Podle jejich schopností a vašeho záměru mohou buď naplňovat stávající rubriku, nebo vymýšlet novou…
Rozvoj vyjadřovacích schopností – zapojte se do tvorby časopisu Skaut – motivujte družinu k tomu, aby nafotila fotoromán nebo se zúčastnila soutěže, posílíte tak jejich vazbu na časopis.
Získání informací – družina má za úkol přečíst si příběh/článek z časopisu, kterým potom schůzku otevřeš (děti si tak osvojí informace, na něž ty můžeš na schůzce navázat programem, který si děti doma samy neprožijí – na rozdíl od textu).
Hra na redakci – pusťte se do tvorby vlastního časopisu, ať už naostro, nebo jen pro samotnou hru. Vyzkoušejte si rozdělení rolí v redakci a organizaci tvůrčí práce (shánění fotek, grafika, psaní článků, vedení týmu…).
Nezapomeňme na praxi – obrázky v časopise mohou být krásné, čtení o přírodě by ale mělo probouzet touhu přírodu navštívit, nákresy zdravovědy si zase říkají o praktické vyzkoušení, s malými dětmi třeba na plyšových medvědech.
Jak využít Skauting k rozvoji oddílu (Tom Čakloš, časopis Skauting, duben 2016, s. 33) – hra pro oddílové rady, ve které je možné pracovat s vlastními potřebami a pokusit se podle nich navrhnout časopis šitý na míru
Na stranách 40 a 41 najdete rubriku Časopisy s konkrétními metodickými tipy k aktuálním číslům Světýlka a Skauta.
Propojení se stezkou: Nabízíme vám přehled bodů a aktivit stezky, které lze plnit pomocí skautských časopisů – ať už těch oficiálních nebo vašich oddílových. Nemáte-li přitom v oddíle vlastní časopis, může být řada aktivit impulsem pro to, abyste si jej se svými členy vyzkoušeli
Stezka vlčat a světlušek
Aktivity stezky příliš propojeny s motivem časopisů nejsou, nabízí se například aktivita „napíši článek o aktuální události“ v oblasti Svět okolo nás třetího stupně. Obecně ale platí, že lze využívat výstupů z bodů stezky (např. nakreslené obrázky) při tvorbě vlastního časopisu, a tím navíc motivovat naše členy k jejich plnění.
Cesta Země
Vyjadřování ➔ Napíšu článek do oddílového časopisu.
Zručnost ➔ Libovolnými prostředky se pokusím výtvarně ztvárnit vybraný námět – skauta lze motivovat vidinou otištění díla v oddílovém časopise.
Moje svědomí ➔ Alespoň u tří příběhů posoudím, kdy se postavy příběhu chovají dobře a kdy špatně – lze využít příběhy z časopisů.
Osobní rozvoj ➔ Navštívím divadelní představení, koncert nebo výstavu a o svém zážitku napíšu krátký článek nebo o něm povím družině.
Cesta Vody
Hledání řešení ➔ Napíšu článek (např. do oddílového časopisu) s využitím informací z encyklopedií a internetu (minimálně ze tří různých zdrojů). ➔ Porovnám dva časopisy pro svou věkovou kategorii a představím ostatním pozitiva a negativa obou z nich.
Vyjadřování ➔ Zkusím vytvořit příspěvek do skautských médií (časopis, Teepek…). ➔ Napíšu nebo zprostředkuji družině svůj názor na přečtenou knihu, zhlédnutý film, navštívené webové stránky apod.
Vnímání přírody ➔ Do oddílového nebo táborového časopisu, do kroniky apod. napíšu krátký příběh o svém silném zážitku v přírodě.
Cesta Vzduchu
Hledání řešení ➔ Sepíšu na oddílovou vývěsku nebo do místního tisku text o našem oddíle, který bude obsahovat všechny informace důležité pro případné nováčky a jejich rodiče.
Vyjadřování ➔ Připravím obsahově několikadílný seriál krátkých prezentací (formou novin, výstavky, rozhlasové, televizní či internetové prezentace) na téma skauting.
Osobní rozvoj ➔ Mám přehled o knihách a časopisech, které souvisí s některým z mých koníčků nebo zájmů, a pravidelně je čtu. To, co se dozvím, si průběžně zapisuji. ➔ Navštívím divadlo, koncert nebo výstavu a o obsahu nebo autorech napíšu článek nebo s nimi seznámím družinu (třídu, rodinu apod.).
Cesta Ohně
Hledání řešení ➔ Připravím pro svou družinu doporučený seznam pramenů (knih, časopisů, internetových stránek) týkající se problému, na který jsme narazili.
Moje svědomí ➔ Promyslím si, na čem mi v životě nejvíc záleží teď a jak se to během mého života proměňovalo, a výsledek literárně nebo výtvarně ztvárním (komiks, příběh, reportáž…).
Já občan ➔ Připravíme s družinou krátký dokument (film, článek, komiks…) o nějaké zajímavé žijící osobnosti nebo skupině lidí z naší obce.
Vnímání přírody ➔ Vymyslím si a do oddílového nebo táborového časopisu, do kroniky apod. napíšu (nebo ho vyprávím večer družině) příběh nějakého místa nebo nějakého živého tvora – např. příběh řeky, která teče kolem tábora, příběh myši, kterou jsme ráno našli v zásobovacím stanu, příběh stoletého dubu na rozcestí).
Poznávání přírody ➔ Libovolně tvořivě (povídka, komiks, plakát, koláž, model …) ztvárním typický den nějakého zvířete a jeho zapojení do sítě vztahů s jinými zvířaty, rostlinami a prostředím.
Družina jako tým ➔ Aktivity tohoto bodu často sledují spolupráci na skupinovém projektu – takovým může být obecně i tvorba vlastního časopisu.