Téma: gejzír

Tipy pro práci s časopisy

V rubrice Gejzír vám vždy přineseme smršť nápadů k hlavnímu tématu – přesnou podobu programu, jeho cíl, náročnost nebo vhodnou věkovou kategorii si ale musíte domyslet sami.
Foto: Vor Frak

Scénky podle komiksů – secvičte krátké představení podle komiksů. Nechte děti vymyslet, jak příběh pokračuje – ať už sestavením dalšího scénáře, anebo improvizační hrou.

Malované čtení – již jste někdy s dětmi zkusili napsat/malovat vaše vlastní malované čtení? (Takové, jaké najdete ve Světýlku.) Ať si každé z dětí napíše/maluje své vlastní a poté si příběhy vymění a zkusí rozklíčovat ten od kamaráda! Místo kreslení lze také vystříhat originální obrázky z časopisu.

Symbolický rámec – časopis Světýlko pracuje se symbolickým rámcem vlčat a světlušek – hledáte-li tak nějaké aktivity nebo kvízy inspirované jeho příběhem, můžete sáhnout třeba do starších čísel Světýlka.

Zapojte se do soutěží – do dlouhodobých soutěží, které jsou vždy celoroční, ale i do drobných aktivit. Zkuste namalovat obrázky či vyfotit výrobky, udělat foto družiny a zaslat do redakce! Děti budou nadšené, když se v časopise uvidí.

Zvětšení formátu – některé články se dají rozkopírovat a vytisknout na větší papír, který může viset v klubovně jako naučný plakát.

Výtvarné hrátky – vystřihněte si z časopisu obrázky a použijte je na zajímavou koláž. Vlčata a světlušky v ní mohou například ztvárnit, co nového se za poslední dobu (třeba díky časopisu) naučily. 

Individuální práce – ne všechny aktivity musíme plnit vždy skupinově, např. Historická okénka si děti mohou předpřipravit doma, najít si co nejzajímavější informace o dané osobnosti či události a pak je na schůzce sdílet.

Hledání obrázků – zkuste pracovat s grafikou stezky a časopisu. Zvládnou děti najít stejnou světlušku? Nebo některou z postav Knihy džunglí? Dokážou děti vyprávět příběh, který znají ze stezky, na základě postavy z časopisu?

Rozvoj porozumění textu – nechte děti přečíst složitější text (ať už z hlediska obsahu nebo stylistiky) a navzájem si potom připravte kvíz z porozumění.

Rozvíjení tématu – nechte děti připravit stránku časopisu na téma, kterému se právě věnujete. Podle jejich schopností a vašeho záměru mohou buď naplňovat stávající rubriku, nebo vymýšlet novou…

Rozvoj vyjadřovacích schopností – zapojte se do tvorby časopisu Skaut – motivujte družinu k tomu, aby nafotila fotoromán nebo se zúčastnila soutěže, posílíte tak jejich vazbu na časopis.

Získání informací – družina má za úkol přečíst si příběh/článek z časopisu, kterým potom schůzku otevřeš (děti si tak osvojí informace, na něž ty můžeš na schůzce navázat programem, který si děti doma samy neprožijí – na rozdíl od textu).

Hra na redakci – pusťte se do tvorby vlastního časopisu, ať už naostro, nebo jen pro samotnou hru. Vyzkoušejte si rozdělení rolí v redakci a organizaci tvůrčí práce (shánění fotek, grafika, psaní článků, vedení týmu…).

Nezapomeňme na praxi – obrázky v časopise mohou být krásné, čtení o přírodě by ale mělo probouzet touhu přírodu navštívit, nákresy zdravovědy si zase říkají o praktické vyzkoušení, s malými dětmi třeba na plyšových medvědech.

Jak využít Skauting k rozvoji oddílu (Tom Čakloš, časopis Skauting, duben 2016, s. 33) – hra pro oddílové rady, ve které je možné pracovat s vlastními potřebami a pokusit se podle nich navrhnout časopis šitý na míru

Na stranách 40 a 41 najdete rubriku Časopisy s konkrétními metodickými tipy k aktuálním číslům Světýlka a Skauta.

Propojení se stezkou: Nabízíme vám přehled bodů a aktivit stezky, které lze plnit pomocí skautských časopisů – ať už těch oficiálních nebo vašich oddílových. Nemáte-li přitom v oddíle vlastní časopis, může být řada aktivit impulsem pro to, abyste si jej se svými členy vyzkoušeli

Stezka vlčat a světlušek

Aktivity stezky příliš propojeny s motivem časopisů nejsou, nabízí se například aktivita „napíši článek o aktuální události“ v oblasti Svět okolo nás třetího stupně. Obecně ale platí, že lze využívat výstupů z bodů stezky (např. nakreslené obrázky) při tvorbě vlastního časopisu, a tím navíc motivovat naše členy k jejich plnění.

Cesta Země

VyjadřováníNapíšu článek do oddílového časopisu.

ZručnostLibovolnými prostředky se pokusím výtvarně ztvárnit vybraný námět – skauta lze motivovat vidinou otištění díla v oddílovém časopise.

Moje svědomíAlespoň u tří příběhů posoudím, kdy se postavy příběhu chovají dobře a kdy špatně – lze využít příběhy z časopisů.

Osobní rozvojNavštívím divadelní představení, koncert nebo výstavu a o svém zážitku napíšu krátký článek nebo o něm povím družině.

Cesta Vody

Hledání řešeníNapíšu článek (např. do oddílového časopisu) s využitím informací z encyklopedií a internetu (minimálně ze tří různých zdrojů). Porovnám dva časopisy pro svou věkovou kategorii a představím ostatním pozitiva a negativa obou z nich. 

VyjadřováníZkusím vytvořit příspěvek do skautských médií (časopis, Teepek…). Napíšu nebo zprostředkuji družině svůj názor na přečtenou knihu, zhlédnutý film, navštívené webové stránky apod. 

Vnímání přírodyDo oddílového nebo táborového časopisu, do kroniky apod. napíšu krátký příběh o svém silném zážitku v přírodě.

Cesta Vzduchu

Hledání řešeníSepíšu na oddílovou vývěsku nebo do místního tisku text o našem oddíle, který bude obsahovat všechny informace důležité pro případné nováčky a jejich rodiče.

VyjadřováníPřipravím obsahově několikadílný seriál krátkých prezentací (formou novin, výstavky, rozhlasové, televizní či internetové prezentace) na téma skauting.

Osobní rozvojMám přehled o knihách a časopisech, které souvisí s některým z mých koníčků nebo zájmů, a pravidelně je čtu. To, co se dozvím, si průběžně zapisuji. Navštívím divadlo, koncert nebo výstavu a o obsahu nebo autorech napíšu článek nebo s nimi seznámím družinu (třídu, rodinu apod.). 

Cesta Ohně

Hledání řešeníPřipravím pro svou družinu doporučený seznam pramenů (knih, časopisů, internetových stránek) týkající se problému, na který jsme narazili.

Moje svědomíPromyslím si, na čem mi v životě nejvíc záleží teď a jak se to během mého života proměňovalo, a výsledek literárně nebo výtvarně ztvárním (komiks, příběh, reportáž…). 

Já občanPřipravíme s družinou krátký dokument (film, článek, komiks…) o nějaké zajímavé žijící osobnosti nebo skupině lidí z naší obce.

Vnímání přírodyVymyslím si a do oddílového nebo táborového časopisu, do kroniky apod. napíšu (nebo ho vyprávím večer družině) příběh nějakého místa nebo nějakého živého tvora – např. příběh řeky, která teče kolem tábora, příběh myši, kterou jsme ráno našli v zásobovacím stanu, příběh stoletého dubu na rozcestí).

Poznávání přírodyLibovolně tvořivě (povídka, komiks, plakát, koláž, model …) ztvárním typický den nějakého zvířete a jeho zapojení do sítě vztahů s jinými zvířaty, rostlinami a prostředím.

Družina jako tým ➔ Aktivity tohoto bodu často sledují spolupráci na skupinovém projektu – takovým může být obecně i tvorba vlastního časopisu.