Téma: instant

Světýlko z roku raz dva

Co by asi dnešní světlušky a vlčata řekly na vydání svého časopisu z doby, kdy ještě nebyly na světě?
Foto: Karel Sedláček
Cíl:podpořit v dětech vědomí kontinuity skautské činnosti, rozvíjet čtenářskou gramotnost, schopnost vyhledávání informací, oprášit starší čísla skautských časopisů a čerpat z nich obsah užitečný dnes
Účastníci:vlčata/světlušky v jakémkoli počtu, rozdělení do menších skupin 
Náročnost:psychická náročnost střední, fyzická nízká, předpokládá se schopnost číst a ovládat nůžky
Příprava:opatření časopisů, pročtení a získání přehledu o tématech daných čísel (1 h), secvičení úvodní scénky a příprava kvízu (¼–1 h)
Délka:2 hodiny
Prostředí:kdekoli, prostor na práci pro každou skupinu, pro umístění plakátů
Materiál:větší množství starších čísel časopisu Světýlko z více ročníků, arch čistého papíru (A3) pro každou skupinu, nůžky, lepidlo, psací potřeby, přehled opakujících se témat napříč získanými čísly
Vedoucí:ideálně jeden k dispozici každé skupině

Starší výtisky Světýlek jsou k dispozici také na ústředí, máte-li o ně zájem, obraťte se na .

Motivace

Zásadní je v dětech vzbudit zájem. Secvičte s vedoucími krátkou scénku na téma: „Když jsme byli malí my, s časopisy to chodilo následovně.“ Ukažte, jak jste se o čísla prali na schůzkách, jak vám je brali rodiče a potají četli na záchodě, jak jste se zapojili do výtvarné soutěže, co vás bavilo a nebavilo číst apod. Následovat může krátký kvíz: jak dlouho už Světýlko vychází (rok 1994/1995), jaké existují další skautské časopisy, jaké jiné časopisy čtou apod.

Realizace

Vedoucí rozdělí účastníky do menších skupinek, každá dostane arch papíru, nůžky, lepidlo a k dispozici co největší množství různých čísel Světýlka. Každé skupině je přiděleno jedno z témat (lze i losem), o nichž vedoucí zjistil, že se napříč opatřenými časopisy vyskytují častěji. Děti listují a hledají příspěvky k tématu – ty vystřihují a po dohodě s ostatními umísťují na skupinový plakát a vytváří koláž. Texty a obrázky, které je zaujmou, svobodně sdílejí mezi sebou, obohacují ostatní skupiny a debatují. Všímají si, čemu nerozumí nebo co jim připadá nesrozumitelné. Vedoucí se snaží situaci osvětlit (pozor na aktuálnost informací, např. současný prezident ČR). 

Reflexe

Na závěr proběhne prezentace vzniklých koláží se spontánní diskuzí nad vývojem Světýlka. Jako vždy pozor, aby každý dostal prostor k vyjádření. Vedoucí nenásilně zjišťuje postřehy dětí (Neodradily vás černobílé obrázky? Všimli jste si něčeho, co se ve starších číslech hodně objevuje, ale dnes už vůbec? Proč to tak je?). Plakáty je dobré využít i jako vzdělávací materiál pro další činnost.

Jako první tuto aktivitu vyzkoušely světlušky z Dolní Dobrouče. O své postřehy z realizace se s námi podělila jejich vedoucí Dee.

Zkušenosti z realizace:

⚜️ Pro mladší děti (první, druhá třída) byla aktivita náročná, čtení ještě tolik neovládají. Vytvořily samostatnou skupinu s tématem „zvířata v České republice“ a jejich plakát byl obrázkový. ⚜️ Scénka měla úspěch, vymýšlením a vzpomínáním se bavily i vedoucí. ⚜️ Váhaly jsme, jestli není škoda časopisy rozstříhat. Nakonec jsme usoudily, že ve skříni stejně jen leží a zájem o ně nikdo nejeví, tak aspoň dojdou využití. Doporučujeme všechny výstřižky nejprve na arch poskládat a pak teprve lepit.

Témata, která jsme určily:

  1. zvířata v České republice (i v zoo)
  2. historie skautingu (českého i světového) a jeho osobnosti
  3. světluškovský slib a zákon.

Materiálů se nám zdálo dost i k tématům česká historie, slavnosti a svátky během roku, zdravověda, hlavolamy a šifry. Pomohou i tagy na casopisy.skaut.cz/svetylko. ⚜️Vzdělávací efekt považujeme za poměrně silný.

Co na to účastníci:

⚜️ Děti aktivita bavila, projevil se „sběratelský duch“ – ať toho máme co nejvíce. ⚜️ V černobílých číslech měly tendenci vše vybarvovat, čemuž jsme nebránily. ⚜️ Úspěch měla fáze závěrečné úpravy plakátů. Psaly jsme nadpisy, komentáře, hlášky, „bubliny“ z úst osobností (R. Baden-Powell: „Já to všechno vymyslel, tak si mě koukej pamatovat!“).

O autorech

Vede 3. dívčí oddíl v Dolní Dobrouči, moderuje na Radi